Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

FORMULA B4 (test)

Hitem dnešní doby jsou určitě kotoučové brzdy. Ceny špičkových modelů šplhají do neuvěřitelných výšek, proto je mezi většinou bikerů zájem především o jejich levnější kolegyně. Jednou z nich je i kontroverzní, maličká, zlatě oděná hydraulická dvoupístová kotoučová brzda italské výroby - Formula B4. Na jedné straně vychvalovaná a na druhé zatracovaná...Jaká tedy je B4 opravdu?

Jak už bylo řečeno úvodem Bé čtyřka je hydraulická kotoučová brzda pracující s otevřeným systémem s vyrovnávací nádobkou. Brzdí díky dvěma pohyblivým protilehlým pístům v pevném brzdovém třmenu. Vzdálenost brzdových destiček od rotoru se nastavuje automaticky v závislosti na opotřebení brzdového obložení. Ergonomicky tvarovaná brzdová páka s expanzní nádržkou v těle brzdy, má progresivní chod a její vzdálenost od řidítek je nastavitelná po odstranění plastové krytky. Dobře je vyřešena i ochrana proti poškození při pádu, místo ulomení páky dojde k jejímu uvolnění z pístu. Výměna brzdového obložení je snadná i bez vyjmutí kola z vidlice.
Brzdová páka je s třemen spojena hydraulickým vedením v kompozitové hadičce, v něm pulzuje brzdová kapalina DOT 4, běžně používaná v automobilech. Pevnost materiálu hadiček je udávána na tlak 600 barů, jsou lehké, ohebné, snadno tvarovatelné dle použité vidlice nebo rámu, systém uchycení vedení k třmenu a páce jej umožňuje zkrátit na požadovanou délku, popř. vést pod požadovaným úhlem.
Zlatě eloxovaný třmen a stříbrná brzdová páka (s vyvedeným nápisem B4) jsou vykovány ze slitiny Al 6082 T6 za studena. Černé tělo páky je tlakový odlitek. Objímka brzdové páky je rozdělena na dvě části, takže, jak uvádí výrobce, při instalaci brzdy není potřeba demontovat grip a řazení. Ovšem při prvotní montáži tuto proceduru musíte stejně absolvovat, abyste odstranily starou brzdovou páku. Kompletní manuál k jakékoli brzdě Formula a tedy i k B4 najdete tady.







Třmen B4 je možno namontovat na vidlice a rámy se standardní roztečí návarek, to znamená, že majitelé vidlic Manitou musí použít adaptér. Přiložený šestiděrový rotor o průměru 160mm, je vyroben z nerezové oceli a vyleštěn. V případě potřeby ještě Formula dodává kotouče pro přední brzdu o průměru 185mm, pro zadní pak o průměru 140mm.
Na B4 je mimo jiné zajímavá i její hmotnost , která ji řadí mezi nejlehčí kotoučové brzdy na trhu. Celkově se její hmotnost pohybuje pod 360g, což z ní dělá favorita pro cross country. Hmotnosti jednotlivých částí brzdy, jak je udává výrobce:
třmen: 98g
brzdová páka: 85g
hydr. vedení (délka 90 cm): 30g
hydr. vedení (délka 150 cm): 43g
160mm rotor: 110g
140mm rotor: 84g
6 šroubů pro připevnění rotoru: 14g
2 šrouby pro připevnění třmenu: 15g

Moje provozní zkušenosti:
Brzdu jsem koupil už asi rok používanou a tedy zajetou. Po montáži a seřízení zkušeným mechanikem - kamarádem, s ní jezdím bez jediného problému. Nebýt občasného zaječení při brždění, ani bych o ní nevěděl. Pokud dojde k znečištění kotouče (voda, prach apod.) pískání přestane a brzdný výkon jde nahoru. Škrtání kotouče o destičky není při jízdě patrné, pokud je kolo na stojanu lze si toho však všimnout. Vina je na straně křivého kotouče.
Brzdný účinek se pochopitelně nevyrovná sjezdovým Hayesům nebo Magurám. Na sportovní ježdění bez extrémních sjezdů se mi její účinek zdá dostatečný, nikdy není problém zastavit jen na (tuto) přední brzdu jedním prstem. Pokud by Vám i přesto brzdný účinek nestačil, není problém upgradovat na 185mm kotouč a sehnat redukci k třmenu brzdy, popř. vyměnit destičky - potom je to zase o něčem jiném...

A jaké jsou zkušenosti dalších uživatelů s brzdou Formula B4?

Na co si nejčastěji uživatelé stěžují? (popsané případy neplatí pro všechny!)
  • brzda se mi zavzdušňuje!
  • brzda lépe brzdí za mokra než za sucha, suchý kotouč prokluzuje!
  • brzda se mi zajela až (už?) za tři měsíce v prašném prostředí
  • mám ji 4 měsíce a ještě se mi nepodařilo ji dobře nastavit - zatím to nejlépe brzdilo jako véčka s mokrými kool-stopy!
  • obvzdušnění bez redukce jde dost špatně!
  • nastavování vzdálenosti páky od řidítek - pokud nemáte tisícihraný 4mm imbus, tak brzy zničíte plastovou hlavičku nastavovacího šroubku!
  • občasné silné pískání!
  • křivý kotouč už z krabice!

Co si uživatelé pochvalují?
  • luxusní dávkování brzdné síly!
  • perfektní tvar brzdové páky!
  • lehký chod!
  • perfektně seřízená a odvzdušněná funguje dobře!
  • je fakt pěkná!
  • hmotnost, cena!
  • poměr cena-výkon!
  • za mokra není problém jedním prstem zablokovat přední kolo!



Datum: 15.04.2002   Autor: Staněk Lukáš   Kategorie: Recenze a testy
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 5502 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 brzdi nebrzdi?  Jenda  16.04.2002 12:32:00 
 Re: brzdi nebrzdi? tomas_h  22.04.2002 8:38:00 
 Re: brzdi nebrzdi? MartinSK  14.06.2002 10:22:00 
 Jaka redukce na odvzdušnění ?  Dasty  18.04.2002 9:20:00 
 Re: Jaka redukce na odvzdušnění ? Lukas Stanek  18.04.2002 10:18:00 
 Re: Jaka redukce na odvzdušnění ?   03.06.2005 11:17:00 
 hlavně větší kotouče  tomas_h  22.04.2002 8:47:00 
 Re: hlavně větší kotouče Petr  16.02.2006 18:04:00 
 kup serv.sadu  Zdeněk  22.04.2002 14:49:00 
 Redukce  Lukáě  13.11.2003 18:45:00 
 Re: Redukce LUKAS  14.11.2003 8:02:00 
 Seřízení  SP  29.04.2005 21:37:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Bikeground
Pěkný motiv na plochu, černobíle ...
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL