Bajk.cz
FORMULA B4 (test) 15.04.2002, Staněk Lukáš, Recenze a testy

Hitem dnešní doby jsou určitě kotoučové brzdy. Ceny špičkových modelů šplhají do neuvěřitelných výšek, proto je mezi většinou bikerů zájem především o jejich levnější kolegyně. Jednou z nich je i kontroverzní, maličká, zlatě oděná hydraulická dvoupístová kotoučová brzda italské výroby - Formula B4. Na jedné straně vychvalovaná a na druhé zatracovaná...Jaká tedy je B4 opravdu?

Jak už bylo řečeno úvodem Bé čtyřka je hydraulická kotoučová brzda pracující s otevřeným systémem s vyrovnávací nádobkou. Brzdí díky dvěma pohyblivým protilehlým pístům v pevném brzdovém třmenu. Vzdálenost brzdových destiček od rotoru se nastavuje automaticky v závislosti na opotřebení brzdového obložení. Ergonomicky tvarovaná brzdová páka s expanzní nádržkou v těle brzdy, má progresivní chod a její vzdálenost od řidítek je nastavitelná po odstranění plastové krytky. Dobře je vyřešena i ochrana proti poškození při pádu, místo ulomení páky dojde k jejímu uvolnění z pístu. Výměna brzdového obložení je snadná i bez vyjmutí kola z vidlice.
Brzdová páka je s třemen spojena hydraulickým vedením v kompozitové hadičce, v něm pulzuje brzdová kapalina DOT 4, běžně používaná v automobilech. Pevnost materiálu hadiček je udávána na tlak 600 barů, jsou lehké, ohebné, snadno tvarovatelné dle použité vidlice nebo rámu, systém uchycení vedení k třmenu a páce jej umožňuje zkrátit na požadovanou délku, popř. vést pod požadovaným úhlem.
Zlatě eloxovaný třmen a stříbrná brzdová páka (s vyvedeným nápisem B4) jsou vykovány ze slitiny Al 6082 T6 za studena. Černé tělo páky je tlakový odlitek. Objímka brzdové páky je rozdělena na dvě části, takže, jak uvádí výrobce, při instalaci brzdy není potřeba demontovat grip a řazení. Ovšem při prvotní montáži tuto proceduru musíte stejně absolvovat, abyste odstranily starou brzdovou páku. Kompletní manuál k jakékoli brzdě Formula a tedy i k B4 najdete tady.







Třmen B4 je možno namontovat na vidlice a rámy se standardní roztečí návarek, to znamená, že majitelé vidlic Manitou musí použít adaptér. Přiložený šestiděrový rotor o průměru 160mm, je vyroben z nerezové oceli a vyleštěn. V případě potřeby ještě Formula dodává kotouče pro přední brzdu o průměru 185mm, pro zadní pak o průměru 140mm.
Na B4 je mimo jiné zajímavá i její hmotnost , která ji řadí mezi nejlehčí kotoučové brzdy na trhu. Celkově se její hmotnost pohybuje pod 360g, což z ní dělá favorita pro cross country. Hmotnosti jednotlivých částí brzdy, jak je udává výrobce:
třmen: 98g
brzdová páka: 85g
hydr. vedení (délka 90 cm): 30g
hydr. vedení (délka 150 cm): 43g
160mm rotor: 110g
140mm rotor: 84g
6 šroubů pro připevnění rotoru: 14g
2 šrouby pro připevnění třmenu: 15g

Moje provozní zkušenosti:
Brzdu jsem koupil už asi rok používanou a tedy zajetou. Po montáži a seřízení zkušeným mechanikem - kamarádem, s ní jezdím bez jediného problému. Nebýt občasného zaječení při brždění, ani bych o ní nevěděl. Pokud dojde k znečištění kotouče (voda, prach apod.) pískání přestane a brzdný výkon jde nahoru. Škrtání kotouče o destičky není při jízdě patrné, pokud je kolo na stojanu lze si toho však všimnout. Vina je na straně křivého kotouče.
Brzdný účinek se pochopitelně nevyrovná sjezdovým Hayesům nebo Magurám. Na sportovní ježdění bez extrémních sjezdů se mi její účinek zdá dostatečný, nikdy není problém zastavit jen na (tuto) přední brzdu jedním prstem. Pokud by Vám i přesto brzdný účinek nestačil, není problém upgradovat na 185mm kotouč a sehnat redukci k třmenu brzdy, popř. vyměnit destičky - potom je to zase o něčem jiném...

A jaké jsou zkušenosti dalších uživatelů s brzdou Formula B4?

Na co si nejčastěji uživatelé stěžují? (popsané případy neplatí pro všechny!)
Co si uživatelé pochvalují?



Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz