vlastni zkusenosti? |
Polygon, 16.05.2002 10:06:00 |
Ten clanek je z vlastnich zkusenosti, nebo vycuc z manualu ruznych vyrobcu?
Pasaz "Základní chyby při výběru tlumiče" je skutecne snad vsemi zduraznovana, nicmene nepravdiva. Pouzit jiny tlumic, nez zamyslel vyrobce je samozrejme mozne, ikdyz jsou zde zajiste i omezeni. Principielne je napriklad mozne zmenit tlumic za delsi na stroji, puvodne zamyslenem pro XC (rekneme o 5 mm, coz odpovida par centimetrum chodu zadniho kola). Po nasednuti totiz dojde ke zminovanemu zanoreni tlumice o 20% (rekneme), coz vicemene odpovida puvodni geometrii kola. (Odzkouseno na GT i-drive)
Taky je samozrejme mozne pouzit tlumic kratsi, nebo se stejnou vzdalenosti oko-oko, ale jinym pracovnim zdvihem. Vzdy je treba jen vyzkouset, jestli i v krajnich polohach tlumice vsechno OK. (napr. u toho i-drive je 5 mm zvetseni maximum, jinak u stredu narazi kyvka na ram...) |
Odpověz na tento názor
|
Re: vlastni zkusenosti? |
Lukas, 16.05.2002 12:13:00 |
|
|
Odpověz na tento názor
|
Re: vlastni zkusenosti? |
Lukas, 16.05.2002 13:08:00 |
|
Pokud jsou nekde k dispozici manualy, kde je toto popsano, tak bych si je docela chtel precist, jsem sam zvedavej, jak se budou rozchazet. :-)
Ale vazne: V clanku neni strikne zakazano pouzivat jine tlumice, nez doporucuje vyrobce, pochopitelne laborovat si muze kazdy jak chce, ale vysledek vetsinou neodpovida vynalozene namaze...Nektery vyrobci na svych strankach - napr. canecreek.com, uvadeji seznam pouzitelnosti svych tlumicu pro ramy ruznych vyrobcu.
Tlumic delsi o 5mm - myšleno zdvihu, nebo celkove delky tlumice? Tvoje argumentace "o par centimetru" je znacne pochybna, zdvih zadni stavby je radove v centimetrech (rekneme 8-12cm pro bezna odp. kola). Takze par centimetru, muze byt nekdy znacna zmena :-)
Sam pises, ze je potreba to vyzkouset a ne kazdy ma k tomu potrebne zkusenosti. V clanku se jasne mluvi o pouziti delsiho tlumice - napr. pro jednoduchost u jednocepu je chybou uvazovat, ze zmenou tlumice s pracovnim zdvihem 3cm na 5cm, zvysim zdvih na zadnim kole z cca 10 na cca 15cm. To se fyzicky sice povede, ale k jezdeni to nebude.
Pro uplnost - muj Scott (najdes v sekci Recenze a testy) ma dva otvory pro montaz tlumice - pro delsi a kratsi, aniz by doslo ke zmene geometrie. Kdyz jsem svuj (delsi) tlumic premontoval do otvoru pro kratsi, doslo ke zvyseni slapaciho stredu o 2cm. Nazor jaky to ma vliv na teziste a potazmo jizdni vlastnosti kola, necht si laskavy ctenar udela sam... |
Odpověz na tento názor
|
Re: vlastni zkusenosti? |
Polygon, 16.05.2002 16:18:00 |
|
Ja tam mel tlumic RST 22 165@30mm, daval jsem tam DNM st8-rc 170@35mm (jestli se nepletu). Coz odpovida 2cm chodu zadniho kola (z puvodnich 12.6 na nakych 14cm, podle papiru, nemeril jsem). Na eccentric to nemelo viditelny vliv - pracuje spravne i nyni (jen samozrejme to urovnavani vzdalenosti sedlo-stred-osa zadniho kola je o neco rozladenejsi, nez puvodne, ale jsou to stale zanedbatelne zmeny).
T tem jednocepum. Kdyz je ram pripraveny na nekolik zdvihu, jsou dve moznosti, jak je toho dosazeno. Bud zadni kolo zacina svou drahu pohybu dal od ramu, anebo ji konci bliz k ramu ;) Tak jak tak je to zasah do geometrie ramu. Kazde propruzeni geometrii ramu meni, jen je otazka jak to zamyslel vyrobce a jak to bude zamyslet uzivatel zmenou tlumice ;)
IMHO zvednuti slapaciho stredu o 2 cm ma mizivy vliv na pouzitelnost kola. Dokladem budiz ramy, ktere maji slapaci stredy ruzne vysoko od vyroby. Na moznou otazku, zda bude kolo s vyssim stredem pouzitelne i pro XC rovnou odpovidam ze samozrejme NEBUDE! Kdo by taky pro XC uvazoval laborovat s vyssim zdvihem, ze... ;) A pro FR/DH to nevadi. Jde totiz stejne jen o zavislost zdvih/vyska stredu. Mit vyssi zdvih a stred nizko neni dobry napad. ;) |
Odpověz na tento názor
servis |
dyroš, 16.05.2002 15:57:00 |
Základním problémem všech zadních tlumičů je kvalitní odborný servis (u vzduchových zvlášť). Po vlastních negativních zkušenostech jsem prodal celopéro a jezdím pevný rám. Za dva roky mi ruply dva vzduchové tlumiče FOX a SID dual air a nikdo nebyl schopen je opravit (ani tzv. renomované prodejny-servisy). Proto je velmi riskantní dát za kvalitní tlumič 5 - 14000 Kč a v případě poruchy po záruční době ho vyhodit do koše. Dokud zde nebudou specializované servisy schopné opravit jak mechanickou, tak vzduchovou část tlumiče, tak doporučuji pevné kolo, nebo pružinový tlumič a jezdit s dětmi na výlet (na nic jiného se nehodí). |
Odpověz na tento názor
|
Re: servis |
kovar, 16.05.2002 17:01:00 |
|
jojo, servis a nahradni dily, to je nejvetsi bolest nasich pseudodovozcu, a nejenom u tlumicu, kde je to pry nenehoraznejsi. |
Odpověz na tento názor
tluniče enduro |
Zuzana, 12.05.2017 7:50:00 |
K doplnění info třeba i odsud: https://www.krabcycles.cz/Magazin/Technika/Pruzinovy-tlumic-na-enduro. |
Odpověz na tento názor
tluniče enduro |
Zuzana, 12.05.2017 7:50:00 |
K doplnění info třeba i odsud: https://www.krabcycles.cz/Magazin/Technika/Pruzinovy-tlumic-na-enduro. |
Odpověz na tento názor
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
|