Tlumiče zadního odpružení - část první

Odpružená kola jsou stále dokonalejší a mezi bajkery rozšířenější. Základem dobrého odpruženého kola je kvalitní rám a pochopitelně kvalitní odpružení. Kvalita zadního odpružení je však často opomíjená. Tlumičům není zdaleka věnována taková pozornost (ani mezi odbornými periodiky), jako odpruženým vidlicím a i výrobci kol mají tendence tuto součástku na novém kole ošidit. O nízkém povědomí o tlumičích mezi bajkery, svědčí i časté dotazy ohledně výběru tlumiče. Jaký vybrat systém pružení (pružina, vzduch), jakou délku a zdvih?

Tlumiče odpružení zadního kola můžeme v podstatě rozdělit na dvě základní skupiny: Systém ocelové pružiny s olejovým tlumením a systém vzduchové komory (pružiny) s olejovým, nebo vzduchovým tlumením. (Systém ocelové pružiny tlumené elastomery, nebo jen elastomerový systém, nebudu uvažovat, v dnešní době se již nevyskytují ani na levných kolech.) Obě zmiňované varianty se vyrábí buď s možností regulace tlumení, většinou odskoku, u kvalitnějších (a dražších) i stlačení, nebo bez možnosti regulace, kromě pružiny. Tu lze stlačením přitvrdit a naopak povolením změkčit. U vzduchových tlumičů dosáhneme analogické funkce změnou tlaku vzduchu. Tady se dostáváme k jisté nevýhodě vzduchových tlumičů a tou může být nutnost použití speciální pumpičky (musí zvládnout velké tlaky potřebné k nafouknutí). Její cena se pohybuje kolem jednoho tisíce korun a je dobré si ji před nákupem vyzkoušet (hlavně shodnost stoupání závitů pumpičky a ventilku tlumiče).

Pružina versus vzduch
Oba systémy pružení mají své přednosti i nedostatky, vše je uvedeno v následující tabulce.

Pružinové tlumiče Vzduchové tlumiče
Klady Klady
pro enduro, freeride - nižší moment odtržení z klidu pro XC - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy a tím i malá odezva na šlapání - bajk se vzduchovým tlumičem se při šlapání nehoupe)
široká nabídka pružin (jak který dovozce) hmotnost
možnost dojetí i při úniku oleje široká možnost nastavení tuhosti (pokud máte vysokotlakou pumpičku s manometrem)
snazší seřiditelnost v terénu větší průměr těla tlumiče - zvýšení celkové pevnosti rámu, hlavně u jednočepových konstrukcí
lineární průběh progresivní průběh zdvihu
cena
životnost
Zápory Zápory
pro XC - nižší moment odtržení z klidu, zřejmá odezva na šlapání - bajk se při šlapání mírně pohupuje pro enduro, freeride - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy)
vyšší hmotnost nutnost použití vysokotlaké pumpičky s manometrem
nižší boční tuhost nefunkčnost při úniku vzduchu
seřízení jen výměnou pružiny větší průměr těla tlumiče - možný problém s umístěním do rámu
problematické nastavení pro lehké postavy
vyšší ceny tlumičů


Zjednodušeně se dá říct, že pro švihovou jízdu typu XC, jsou vhodnější vzduchové tlumiče, hlavně pro jejich možnost velkého rozsahu seřízení a případně i úplného zablokování tlumiče. Pro pohodlnou jízdu typu enduro a freeride (popř. DH) jsou naopak vhodnější tlumiče pružící pomocí ocelové pružiny.


Jak zvolit správný tlumič?
Základní nastavení:

Základní chyby při výběru tlumiče:

Údržba:
Pokud jste již štastným vlastníkem odpruženého kola, tak vám k běžné údržbě bajku přibude i starost o tlumič zadního odpružení. Pravidelná údržba vám zajistí dlouhodobou bezproblémovou funkci tlumiče, případně předejdete nepříjemným překvapením na vyjíždce v podobě vyteklého oleje, prasklé pístnice, apod..

Základní body údržby tlumiče: