Jako vhodné místo pro nástup na trasu
si vybírám Čadcu (415 m.n.m.), hlavně kvůli dobrému dopravnímu spojení z
ČR. Po opuštění nádraží v Čadci kolu navolím směr Krásno n.Kys. Zatím to mám slabě
a skoro neznatelně z kopce, ale po odbočení vlevo, na
křižovatce před Krásnem, už pomalinku nabírám výškové centimetry. Řeku Kysuca střídá Bystrica a proti
jejímu proudu jedu přes obce Zborov (422 m.n.m.), Stará (484 m.n.m.) a
Nová Bystrica (526 m.n.m.), kde je leccos pěkného k vidění, ale
konkrétně se zmíním až o odbočkách v N. Bystrici, kousek za kostelem a
hospodou (býv. U Škorvagy) Cesta vpravo vede k k přehradě N. Bystrica.
Cesta přímo, přes obloukový most - ta je pro sadisty, po asi 1 km končí
a na hráz je nutno vyšlapat asi 300 schodů, cesta vlevo je bingo - do
Vychylovky.
Rozcestí U Škorvagy - zel. šipka přehrada
Tuhle část mám už víckrát
projetou, hlavně opačným směrem a můžu ji jet téměř po paměti a tak víc než cykloznačky sleduji říčku
Vychylovku vpravo kolem silnice, abych nepřehlédl vyhlášené Vychylovské prahy. Ty
mi neunikly, a ani stavba nové
silnice : N. Bystrica - Or. Lesná, bohužel hotová má být až v únoru
2009. Chladným mně nechává i odbočka před skanzenem vpravo, směr
Námestovo, přes Demänovou - t.č. je totiž její spodní úsek v dosti
dezolátním stavu. Dnes je na pořadu jiná trasa - přes skanzen, nebo -
li Múzeum kysuckej dediny (610 m.n.m.). V zájmu legálnosti si kupuji
vstupenku na
prohlídku areálu (50Sk + 40 Sk za foto. Penízků mi líto vůbec není, jelikož mi
konečně do puntíku vyšel záměr
vyfotit hlavní zdejší atrakci v akci - o ničem jiném, než o lokomotivě
na parní pohon nemluvím. A zatímco tento vláček vyjel s turisty, aby je
povozil nahoru - dolů skanzenem, já po pořízení dostatečného množství
záběrů pokračuji nahoru po silničce, jenž
jej protíná.
Parní lokomotiva dokazuje, že ještě nepatří do starého železa.
Měla by se napojit na tu do Demänové (930
m.n.m.) asi v její polovině. Námaha za zdolání asi 300 výšk. metrů je
jako obvykle velice sladká - lesy, louky, daleké výhledy napravo -
nalevo, a nakonec i vlastní sjezd do Or. Lesné, přes Kubínskou. V
Oravské Lesné (795 m.n.m.), vpravo před kostelem je rozcestník, díky
němuž konečně vím, jak se trasa oficiálně jmenuje : tedy Terchovsko - oravská
magistrála, ale googl vyhledávač si s tím vůbec netyká. Abych nabral
správný směr na průsmyk na Hôli nad Klobučnou (1070 m.n.m.) mám prý
sledovat značky s modrým céčkem, tzn. silnička vlevo, tak do toho. Obavy
při plánovaní trasy ze zabloudění, se ukázaly jako úplně liché, na žádném
z důležitých bodů značení nechybělo. A už vůbec jsem nečekal tak
kvalitní povrch silničky, pohled na mapu předurčoval, že něco jako lesní
cestička tam je, ale tahle mnohdy nevypadají ani regulérní silnice mezi
vesnicemi.
Jak stvořené na rychlou jízdu, ale i oko přijde na své.
Samozřejmě taky toho využilo sem tam i
nějaké to auto, nedbající na zákaz vjezdu. Stoupání do sedla tak probíhá
v poklidu, dalo by se říci, že jej mám v kapse málem zadarmo, na 8.5
km asi o 300 m , to jde. Z vrcholu sjíždějící cyklisté si mohou dovolit
dosti svižnou jízdu, ostré nebezpečné zatáčky zde prakticky nejsou.
Pravda až na tu první - po sjetí asi150 m ze sedla, za ohybem silnice vlevo, je nečekaný asfaltový defekt,
vylepšený zhruba
deseti metrovým pásmem drobných kamínků. Hotová past, ale pak až do Oravské
Lesné super.
Pohled na Rozsutce z polní cesty na Hôli.
Za průsmykem, ve směru na Zázrivou, to chce na chvilku sejít z trasy
pár metrů vpravo, na lesní cestu, z níž se otvírají nečekané scenérie pohledů na
Malý (1343 m.n.m.) a Velký Rozsutec (1610 m.n.m.) a další vrcholky Malé Fatry.
Fotka střídá fotku a po nabažení si po krátkém sjezdu, už po silnici asi o 100 m
níže, celou proceduru zopakuji, ještě s lepším výsledkem
A o něco níže, už opět ze silnice, to taky není špatné.
Sjezd do Zázrivé (600 m.n.m.) je z kategorie snů, tak kvalitní
asfalt, vzhledem k nadm, výšce jsem neviděl, ani nepamatuji. Ale otevřeně
přiznávám, nahoru bych to jet nechtěl. Nastoupání o 470 m. na 9,5 km
sice není nic odstrašující, ale pár úseků je strmých víc než dost. Výrazy v
obličejích cyklistů v protisměru jsou dosti výmluvné, málem se jim v
duchu omlouvám, jak lehce to šlo mně z druhé strany. Ne že bych za každou cenu musel někde
vyštrachat nějaké negativum na dnešním výletě, ale přišlo to nakonec samo. V
centru obce Zázrivá se uhlazený asfalt mění v nenáviděné kostky a to na pro mně
předlouhé 2 km. A jelikož má další mapa nemá vrstevnice, jsem nemile překvapen,
že za obcí musím do 12°° stoupání do sedla Rovná hora (751 m.n.m.), odhad byl,
že do Terchové (527 m.n.m.) to bude jen a jen z kopce.
Mně se do Zázrivé se pojede ala tuty...
Nahoře ve výšce kolem 900 m.n.m. jsem si vůbec nepřipouštěl, jak
moc je dnes teplo, ale tady dole roste teplota přímo drasticky. Ta se
nestydí v těchto dnech zastavit až někde kolem 34°C. Není divu, že mi po
zdolání výše jmenovaného sedla odlehlo. Toto se se láme takřka přímo pod M. Rozsutcem a
pro poutníky je na něm vybudován malý přístřešek, třeba na
krátký odpočinek. Já odpočívám jízdou z kopce, teď už doopravdy, přes obce Biely
Potok a Terchová, ve které v centru odbočuji vlevo do Vrátne doliny.
Brána do Vrátne doliny.
Bránu do ní tvoří rozeklané skaliska,
jakoby naschvál natisknuté na sebe tak, že se tam s bídou najde místo na
úzkou silničku a říčku. Postupně se však rozestupují, to aby si jeden
mohl lépe vychutnat tu všechnu krásu kolem a není toho málo. Asi po
kilometru paráda končí, na další křižovatce je nutno odbočit vlevo do
Štefanové (625 m.n. m.), ale než tam dojedu, musím zdolat dva hluché
km, protože okolní les moc výhledům nepřeje. Na konci zato čeká
majestátní Velký Rozsutec.
Pohled na Rozsutec z Vrátne doliny.
Mít více času, tak by rozhodně neuškodil výstup na
něj. Jiná varianta zase nabízí třeba krátké zajetí do vedlejšího údolí
vpravo do tzv.Starého Dvora. Je tam možnost využití služeb lanovky (250 Sk). Vyveze turistu
až do výšky 1520m.n.m.do Snilovkého sedla, odkud je to už jenom kousek
na zdejší Veľký Kriváň (1709m.n.m.), nebo Chleb (1647m.n.m.) Další
lanovka vede na Grúň (989m.n.m.)
Malebná Tiesňava ze strany od Štefanové.
Mně ale dnes takové radovánky
tohoto typu nečekají a vracím se zpátky do Terchové, doplňuji vodu,
mimochodem míst vhodných je po trase dost, jenom na to myslet včas. Ač nerad
opouštím toto hezké místo a pokračuji na Belou (453 m.n.m.). Zde je na mně, zda
pojedu rovně na Žilinu, nebo dokončím okruh odbočením vpravo před Belou,
směr Kubíkova (530 m.n.m.) Lutiše (560 m.n.m.), Radôska (450 m.n.m.) a St.
Bystrica. Tímto by byl okruh, dlouhý 101 km a s 1180 nastoupanými metry uzavřen.
Do Čadce je to odsud jen kolem 20 - ti km a skoro pořád z kopce