Po demontáži klik a misek středového složení je třeba vyjmout z misek ložiska. Toto nejlépe provedeme po
upnutí misky do svěráku a za pomoci velkého šroubováku a kladiva, kdy ložisko vyklepneme a vypáčíme (Předtím
sejmeme černou plastovou vložku, která slouží i částečně jako těsnění – na obrázku na ose zcela vpravo - budeme ji znovu potřebovat)
Pokud demontované ložisko změříte, dojdete k následujícím číslům.
Vzhledem k tomu, že ložisko bude vystaveno vodě a nečistotám, je třeba vybrat kvalitně utěsněnou variantu
(ne jako vybralo Shimano). Sáhl jsem po osvědčené kvalitě SKF, a to modelu
618052RS1. Podobné ložiska vyrábí
i INA nebo ZKL a budou jistě taktéž dostatečně kvalitní. Vzhledem k ceně SKF jsem pátral po dalších možnostech a nakonec
se dopracoval ke značce NSK, což je Japonská firma vyrábějící ložiska minimálně na stejné kvalitativní úrovni jako SKF. Dovozce
je firma COROLL, s.r.o. se sídlem v Hronově, telefon 491 483 805, 491 483 788, mail
coroll@coroll.cz Cenově jsme ovšem
někde na polovině toho co dáte za SKF. Typové značení je trochu jiné, a tak
61805 2RS u SKF odpovídá
NSK 6805DD NS7S. Takže ve finále vás bude, pokud použijete NSK 6805DD NS7S, výměna obou ložisek stát lehce pod 500,- CZK.
Montáž je pak velmi jednoduchá. V domácích podmínkách použijeme nejlépe svěrák, kterým ložisko do misky nalisujeme
(bez plastového kroužku z původního). Ložisko nikdy nenaklepáváme a při lisování dbáme na to aby veškerá síla
působila na vnější kroužek ložiska (Proto ten svěrák...). Poté nalisujeme plastový kroužek (doporučuji ještě na
závěr kroužek lehce vmáčknout ve svěráku do misky/ložiska) a komplet klik namontujeme na kolo. Nové ložisko je
o 1mm širší, což ale ničemu nevadí. Posledné verze 2007 XT klik, které jsem měl v ruce a u kterých jsem měnil ložiska
měla jiné provedení krycích plastových kroužků a podařilo se mi zachovat celkový původní rozměr.
Takto vyměněná ložiska provozuji na kole již dvě sezóny i se zimním provozem (cca 15000km) naprosto bez problémů.