Tlumiče zadního odpružení - část první
Odpružená kola jsou stále dokonalejší a mezi bajkery rozšířenější. Základem dobrého odpruženého kola je kvalitní rám a pochopitelně kvalitní odpružení. Kvalita zadního odpružení je však často opomíjená. Tlumičům není zdaleka věnována taková pozornost (ani mezi odbornými periodiky), jako odpruženým vidlicím a i výrobci kol mají tendence tuto součástku na novém kole ošidit.
O nízkém povědomí o tlumičích mezi bajkery, svědčí i časté dotazy ohledně výběru tlumiče. Jaký vybrat systém pružení (pružina, vzduch), jakou délku a zdvih?
|
Tlumiče odpružení zadního kola můžeme v podstatě rozdělit na dvě základní skupiny:
Systém ocelové pružiny s olejovým tlumením a systém vzduchové komory (pružiny) s olejovým, nebo vzduchovým tlumením. (Systém ocelové pružiny tlumené elastomery, nebo jen elastomerový systém, nebudu uvažovat, v dnešní době se již nevyskytují ani na levných kolech.)
Obě zmiňované varianty se vyrábí buď s možností regulace tlumení, většinou odskoku, u kvalitnějších (a dražších) i stlačení, nebo bez možnosti regulace, kromě pružiny. Tu lze stlačením přitvrdit a naopak povolením změkčit. U vzduchových tlumičů dosáhneme analogické funkce změnou tlaku vzduchu. Tady se dostáváme k jisté nevýhodě vzduchových tlumičů a tou může být nutnost použití speciální pumpičky (musí zvládnout velké tlaky potřebné k nafouknutí). Její cena se pohybuje kolem jednoho tisíce korun a je dobré si ji před nákupem vyzkoušet (hlavně shodnost stoupání závitů pumpičky a ventilku tlumiče).
Pružina versus vzduch
Oba systémy pružení mají své přednosti i nedostatky, vše je uvedeno v následující tabulce.
Pružinové tlumiče |
Vzduchové tlumiče |
|
|
Klady |
Klady |
pro enduro, freeride - nižší moment odtržení z klidu |
pro XC - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy a tím i malá odezva na šlapání - bajk se vzduchovým tlumičem se při šlapání nehoupe) |
široká nabídka pružin (jak který dovozce) |
hmotnost |
možnost dojetí i při úniku oleje |
široká možnost nastavení tuhosti (pokud máte vysokotlakou pumpičku s manometrem) |
snazší seřiditelnost v terénu |
větší průměr těla tlumiče - zvýšení celkové pevnosti rámu, hlavně u jednočepových konstrukcí |
lineární průběh |
progresivní průběh zdvihu |
cena |
|
životnost |
|
Zápory |
Zápory |
pro XC - nižší moment odtržení z klidu, zřejmá odezva na šlapání - bajk se při šlapání mírně pohupuje |
pro enduro, freeride - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy) |
vyšší hmotnost |
nutnost použití vysokotlaké pumpičky s manometrem |
nižší boční tuhost |
nefunkčnost při úniku vzduchu |
seřízení jen výměnou pružiny |
větší průměr těla tlumiče - možný problém s umístěním do rámu |
|
problematické nastavení pro lehké postavy |
|
vyšší ceny tlumičů |
|
Zjednodušeně se dá říct, že pro švihovou jízdu typu XC, jsou vhodnější vzduchové tlumiče, hlavně pro jejich možnost velkého rozsahu seřízení a případně i úplného zablokování tlumiče. Pro pohodlnou jízdu typu enduro a freeride (popř. DH) jsou naopak vhodnější tlumiče pružící pomocí ocelové pružiny.
Jak zvolit správný tlumič?
- správný tlumič nejlépe vyberete na základě:
- hmotnosti jezdce
- poměru zdvihu tlumiče a zdvihu osy zadního kola (ideálná poměr je přibližně 1:3)
- konstrukce rámu
- ověřte si jestli se tlumič vejde do rámu rozměrově (šířka, případná přítomnost přetlakové nádobky apod.)
- rozměr tlumiče (délka, zdvih) vybírejte dle rámu (příp. původního tlumiče), jiný rozměr naruší geometrii rámu
- systém pružení a možnost regulace vyberte podle způsobu používání, při výběru přesně specifikujte co od tlumiče očekáváte
- předepnutí pružiny je možné o max. 5 otáček, pokud je i potom pružina měkká je potřeba ji vyměnit za tvrdší
- při nízké hmotnosti jezdce může být problém s nastavením vzduchového tlumiče, pak je lepší volit pružinový
- při jízdě nesmí závity pružiny tlumiče dosedat na doraz
- vybírejte ty značky, které mají zajištěn servis (záruční i pozáruční), příp. mají skladem dostatek náhradních dílů (např. pružiny na výměnu)
Základní nastavení:
- při nasednutí na bajk by měl tlumič poklesnout o asi 10% svého celkového zdvihu (u XC)
- asi 20-30 % u endura a freeridu
- 30% a víc u DH speciálů
Základní chyby při výběru tlumiče:
- použití delšího tlumiče než byl původní (snaha o dosažení většího zdvihu) - dochází k „rozbourání“ geometrie rámu, zkrátí se rozvor, postaví úhel vidlice a zvýší těžiště (pokud je původní kolo dobře navržené, po této „úpravě“ dochází k citelnému zásahu do jízdních vlastností)
- snaha o použití tlumiče s přetlakovou nádobkou, ten vyžaduje víc místa a do rámu se nemusí vejít
- použití měkké pružiny, vinutí dosedá na doraz
- použití příliš tvrdé pružiny, pružina má „vakl“ na těle tlumiče
Údržba:
Pokud jste již štastným vlastníkem odpruženého kola, tak vám k běžné údržbě bajku přibude i starost o tlumič zadního odpružení. Pravidelná údržba vám zajistí dlouhodobou bezproblémovou funkci tlumiče, případně předejdete nepříjemným překvapením na vyjíždce v podobě vyteklého oleje, prasklé pístnice, apod..
Základní body údržby tlumiče:
- čepy tlumiče je potřeba pravidelně promazávat (tady může být zdroj toho tajemného vrzání)
- dosedací plochy pružiny je vhodné namazat hustou vazelínou (usnadní se seřizování otáčením pružiny a opět odstraní případné vrzání)
- stěny pístnice u vzduchových tlumičů je dobré promazávat teflonovým olejem
- na tlumič je vhodné používat neoprenový návlek, na pístnici se pak nedostane nečistota
- tlumič je dobré udržovat v neustálé čistotě (závity u pružinových tlumičů, pístnice u obou systémů)
- zadní stavba rámu musí být v rovině s tlumičem, bez křížení a vůlí
- čepy se nesmějí zadírat (tlumič musí být v čepech volně pohyblivý i po utažení šroubů)
- alespoň 1x ročně si nechte ve specializovaném servisu vyměnit olej, případně i těsnění
- veškeré zásahy do vnitřního mechanizmu tlumiče nechte raději na servisu
|
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
19.08.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
18.07.2024 - poptávka
|
|