Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Tlumiče zadního odpružení - část první

Odpružená kola jsou stále dokonalejší a mezi bajkery rozšířenější. Základem dobrého odpruženého kola je kvalitní rám a pochopitelně kvalitní odpružení. Kvalita zadního odpružení je však často opomíjená. Tlumičům není zdaleka věnována taková pozornost (ani mezi odbornými periodiky), jako odpruženým vidlicím a i výrobci kol mají tendence tuto součástku na novém kole ošidit. O nízkém povědomí o tlumičích mezi bajkery, svědčí i časté dotazy ohledně výběru tlumiče. Jaký vybrat systém pružení (pružina, vzduch), jakou délku a zdvih?

Tlumiče odpružení zadního kola můžeme v podstatě rozdělit na dvě základní skupiny: Systém ocelové pružiny s olejovým tlumením a systém vzduchové komory (pružiny) s olejovým, nebo vzduchovým tlumením. (Systém ocelové pružiny tlumené elastomery, nebo jen elastomerový systém, nebudu uvažovat, v dnešní době se již nevyskytují ani na levných kolech.) Obě zmiňované varianty se vyrábí buď s možností regulace tlumení, většinou odskoku, u kvalitnějších (a dražších) i stlačení, nebo bez možnosti regulace, kromě pružiny. Tu lze stlačením přitvrdit a naopak povolením změkčit. U vzduchových tlumičů dosáhneme analogické funkce změnou tlaku vzduchu. Tady se dostáváme k jisté nevýhodě vzduchových tlumičů a tou může být nutnost použití speciální pumpičky (musí zvládnout velké tlaky potřebné k nafouknutí). Její cena se pohybuje kolem jednoho tisíce korun a je dobré si ji před nákupem vyzkoušet (hlavně shodnost stoupání závitů pumpičky a ventilku tlumiče).

Pružina versus vzduch
Oba systémy pružení mají své přednosti i nedostatky, vše je uvedeno v následující tabulce.

Pružinové tlumiče Vzduchové tlumiče
Klady Klady
pro enduro, freeride - nižší moment odtržení z klidu pro XC - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy a tím i malá odezva na šlapání - bajk se vzduchovým tlumičem se při šlapání nehoupe)
široká nabídka pružin (jak který dovozce) hmotnost
možnost dojetí i při úniku oleje široká možnost nastavení tuhosti (pokud máte vysokotlakou pumpičku s manometrem)
snazší seřiditelnost v terénu větší průměr těla tlumiče - zvýšení celkové pevnosti rámu, hlavně u jednočepových konstrukcí
lineární průběh progresivní průběh zdvihu
cena
životnost
Zápory Zápory
pro XC - nižší moment odtržení z klidu, zřejmá odezva na šlapání - bajk se při šlapání mírně pohupuje pro enduro, freeride - vyšší moment odtržení z klidu (tj. menší citlivost na drobné nárazy)
vyšší hmotnost nutnost použití vysokotlaké pumpičky s manometrem
nižší boční tuhost nefunkčnost při úniku vzduchu
seřízení jen výměnou pružiny větší průměr těla tlumiče - možný problém s umístěním do rámu
problematické nastavení pro lehké postavy
vyšší ceny tlumičů


Zjednodušeně se dá říct, že pro švihovou jízdu typu XC, jsou vhodnější vzduchové tlumiče, hlavně pro jejich možnost velkého rozsahu seřízení a případně i úplného zablokování tlumiče. Pro pohodlnou jízdu typu enduro a freeride (popř. DH) jsou naopak vhodnější tlumiče pružící pomocí ocelové pružiny.


Jak zvolit správný tlumič?
  • správný tlumič nejlépe vyberete na základě:
    • hmotnosti jezdce
    • poměru zdvihu tlumiče a zdvihu osy zadního kola (ideálná poměr je přibližně 1:3)
    • konstrukce rámu
  • ověřte si jestli se tlumič vejde do rámu rozměrově (šířka, případná přítomnost přetlakové nádobky apod.)
  • rozměr tlumiče (délka, zdvih) vybírejte dle rámu (příp. původního tlumiče), jiný rozměr naruší geometrii rámu
  • systém pružení a možnost regulace vyberte podle způsobu používání, při výběru přesně specifikujte co od tlumiče očekáváte
  • předepnutí pružiny je možné o max. 5 otáček, pokud je i potom pružina měkká je potřeba ji vyměnit za tvrdší
  • při nízké hmotnosti jezdce může být problém s nastavením vzduchového tlumiče, pak je lepší volit pružinový
  • při jízdě nesmí závity pružiny tlumiče dosedat na doraz
  • vybírejte ty značky, které mají zajištěn servis (záruční i pozáruční), příp. mají skladem dostatek náhradních dílů (např. pružiny na výměnu)

Základní nastavení:
  • při nasednutí na bajk by měl tlumič poklesnout o asi 10% svého celkového zdvihu (u XC)
  • asi 20-30 % u endura a freeridu
  • 30% a víc u DH speciálů

Základní chyby při výběru tlumiče:
  • použití delšího tlumiče než byl původní (snaha o dosažení většího zdvihu) - dochází k „rozbourání“ geometrie rámu, zkrátí se rozvor, postaví úhel vidlice a zvýší těžiště (pokud je původní kolo dobře navržené, po této „úpravě“ dochází k citelnému zásahu do jízdních vlastností)
  • snaha o použití tlumiče s přetlakovou nádobkou, ten vyžaduje víc místa a do rámu se nemusí vejít
  • použití měkké pružiny, vinutí dosedá na doraz
  • použití příliš tvrdé pružiny, pružina má „vakl“ na těle tlumiče


Údržba:
Pokud jste již štastným vlastníkem odpruženého kola, tak vám k běžné údržbě bajku přibude i starost o tlumič zadního odpružení. Pravidelná údržba vám zajistí dlouhodobou bezproblémovou funkci tlumiče, případně předejdete nepříjemným překvapením na vyjíždce v podobě vyteklého oleje, prasklé pístnice, apod..

Základní body údržby tlumiče:
  • čepy tlumiče je potřeba pravidelně promazávat (tady může být zdroj toho tajemného vrzání)
  • dosedací plochy pružiny je vhodné namazat hustou vazelínou (usnadní se seřizování otáčením pružiny a opět odstraní případné vrzání)
  • stěny pístnice u vzduchových tlumičů je dobré promazávat teflonovým olejem
  • na tlumič je vhodné používat neoprenový návlek, na pístnici se pak nedostane nečistota
  • tlumič je dobré udržovat v neustálé čistotě (závity u pružinových tlumičů, pístnice u obou systémů)
  • zadní stavba rámu musí být v rovině s tlumičem, bez křížení a vůlí
  • čepy se nesmějí zadírat (tlumič musí být v čepech volně pohyblivý i po utažení šroubů)
  • alespoň 1x ročně si nechte ve specializovaném servisu vyměnit olej, případně i těsnění
  • veškeré zásahy do vnitřního mechanizmu tlumiče nechte raději na servisu



Datum: 16.05.2002   Autor: Staněk Lukáš   Kategorie: Rady a nápady
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 5558 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 vlastni zkusenosti?  Polygon  16.05.2002 10:06:00 
 Re: vlastni zkusenosti? Lukas  16.05.2002 12:13:00 
 Re: vlastni zkusenosti? Lukas  16.05.2002 13:08:00 
 Re: vlastni zkusenosti? Polygon  16.05.2002 16:18:00 
 servis  dyroš  16.05.2002 15:57:00 
 Re: servis kovar  16.05.2002 17:01:00 
 tluniče enduro  Zuzana  12.05.2017 7:50:00 
 tluniče enduro  Zuzana  12.05.2017 7:50:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
STARTOVNÍ ČÍSLA 4X - Hobby 12+
Czech 4X Cup 2004 STARTOVNÍ ČÍSLA Kategorie Hobby 12+
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL