Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Scott 2004 - geniální rodinka?

Zadní odpružení pro závodní XC? Nesmysl, řeknete si. Pohupování zadní stavby při silném záběru a s tím údajně spojený únik energie, je pro závodně zaměřené bikery nepřekročitelným tabu. Jinak to nebylo ani v případě Thomase Frischknechta, mj. letošního mistra světa v marathonu z Lugana a hlavní postavy týmu Scott. A právě s ním a pro něj šéfkonstruktér Scottu Peter Denk vytvořil nový koncept systému odpružení nazvaný sebevědomě Genius…

Částečně se určitě jednalo o zvednutí pomyslné rukavice hozené Epicem od Specialized a vytvoření nového konceptu pro odpružení horských kol pro závodní cross country. Zatím co Epic používá k "řízení" odpružení zadní stavby "chytrého" tlumiče. U Scottu Genius si můžete průběh a charakteristiku pérování částečně nastavit sami páčkou z řidítek. Ale pěkně od začátku:


Ideální bike pro XC?
Jaké jsou vlastně požadavky bikerů na ideální kolo pro XC? Určitě lehké, tuhé v záběru a neškodila by jistě ani trocha toho odpružení, hlavně ve sjezdu a při přejezdu nerovností . Tyto požadavky si ale do jisté míry odporují a je jen na šikovnosti konstruktéra, jak je dokáže skloubit a vytvořit tak více či méně dokonalý stroj.


Trocha teorie…
genius2.jpg(22 kb) Alfou a omegou konstrukce zadního odpružení je kvalita pérování (tj. schopnost reagovat na překážky) a vzájemný vztah "šlapání" (tj. pohonu) na "pérování" (tj. odpružení). Funkce pružení by neměla ovlivňovat šlapání a naopak, bušení do pedálů by nemělo způsobovat reakci odpružení. A tady přichází ke slovu kompromis - síla způsobená tahem řetězu totiž ovlivňuje funkci pružení hlavně v závislosti na umístění otočného čepu zadní stavby. Nejlépe se tento problém podařilo vyřešit u kol pro DH s jedním převodníkem. Tady se dá navrhnout pozice čepu kyvky, která v podstatě neovlivňuje vztah pružení a šlapání. Ale jak známo u ostatních MTB kol nalezneme převodníky většinou tři. A v tom je problém: Pokud je právě řetěz na převodníku pod úrovní otočného čepu, je tlumič tahem řetězu roztahován, když zařadíte na převodník nad úroveň čepu, dochází k jevu opačnému, tj. ke stlačování. Denk dosud řešil tento zřejmý rozpor umístěním pozice otočného bodu na úrovni středního převodníku…A zbývá ještě vyřešit kvalitu pérování: Tady je ideální pohyb osy zadního kola při najetí na překážku ve směru nárazu - tj. nahoru a dozadu. To by však znamenalo umístit otočný čep poměrně vysoko a to je zase v rozporu s výše uvedeným vztahem šlapání a odpružení.


Geniální rozřešení?
Důležité bylo jít na problém od lesa a tak Peter a jeho tým designoval návrh systému odpružení ne ve stavu statickém, ale při zatížení jezdcem při jízdě. Při šlapání do kopce se totiž těžiště bikera nachází na jiném místě než ve následném sjezdu. Genius nemá pevně daný bod otáčení zadní stavby, ten je víceméně virtuální a nachází se na pomyslné spojnici prodloužení dolního ramene a "vahadla" tlumiče - a jeho poloha je pochopitelně závislá na míře stlačení tlumiče. Tímto by se mělo dosáhnout vzájemné neutrality mezi pohonem a odpružením zadního kola. Pohyb osy zadního kola je tedy jiný při jízdě na různé převodníky a zamezí se i zpětnému kopnutí do pedálů, které způsobuje změna napnutí řetězu. Výše uvedené je jenom první polovina řešení, druhou polovinou je nový tlumič, vyrobený speciálně pro Scott. Jedná se o vzduchový tlumič s oddělenou pozitivní a negativní komorou. Páčka na řidítkách lankem ovládá otevírání a zavírání těchto komor - tlumič má přednastavené tři charakteristiky, mimo úplného uzavření ještě mód pro výjezd a pro sjezd. Mění se přitom nejen velikost zdvihu, ale hlavně charakteristika chování tlumiče. Ve výjezdovém módu máte k dispozici jakoby tvrdou pružinu, naopak ve sjezdu vám několik centimetrů zdvihu přibude a odpružení je citlivější k nerovnostem. Zmíněné vzduchové komory tlumiče jsou velkoobjemové, moment odtržení tlumiče z klidu je menší a pérování je citlivější. Tlumení je oddělené pro stlačení a odskok tlumiče, to při správné regulaci umožňuje téměř potlačit pohupování zadní stavby při šlapání. Pro případ, že v zavřeném stavu tlumiče dojde k prudkému nárazu zadního kola, zafunguje vestavěný pojistný ventil. Použitý tlumič navíc na rozdíl od klasických řešení tlumičů není tlakový (při jízdě se zkracuje) ale tahový, tzn. že při jízdě dochází k jeho roztahování. Jaké jsou výhody tohoto řešení? Především to, že pohyblivá část je většinu doby schována v těle tlumiče a tím je chráněna před znečištěním a poškozením. Dále jsou použita delší kluzná pouzdra, což by mělo mít za následek prodloužení životnosti tlumiče, který jistě není nejlevnější.




Další konstrukční zajímavosti
Změna polohy umístění tlumiče má za následek snížení těžiště kola, použitím tahového tlumiče se snížilo zatížení středové spojky. Konstrukce rámu umožňuje úplné zasunutí oversize sedlovky o průměru 34,9mm do rámu. Přibyly i nové patky zadního kola pro zvýšení tuhosti, ty jsou svařeny ze dvou shodných polovin. Netradičně pak chybí výměnný hák přehazovačky, údajně pro zvýšení přesnosti řazení. Všechny klouby rámu se otáčejí na stejných ložiskách pro jejich snadnou výměnu. Použité rámové trubky jsou zeslabované, závodní modely navíc používají superlehkou scandiovou slitinu označenou Scan2, tím bylo možno dosáhnout hmotnosti rámu 1640g, u rámů pro maratonské použití pak 1950g včetně tlumice.


Vyberete si?
Řada Genius pro rok 2004 nabízí celkem 9 modelů. Tři pro závodní XC se zdvihem na ose zadního kola 90mm a "delší" závodní geometrií. Top model RC-10 je osazen vzduchem odpruženou vidlicí Fox F80X s 80mm zdvihu, dále řazením a pohonem XTR, přední a zadní kolo tvoří komplety od DT Swiss. Uváděná hmotnost kola je 10,9kg, cena pak lidových, téměř 150.000 Kč. Pro maratonské použití je určeno pět modelů, se zdvihem zadního i předního kola 125mm. Nejvýše postavený model MC-10 vepředu pruží opět na vidlici značky FOX, pro změnu modelem Talas RLC s lockoutem (uzavíráním). Pohon a řazení obstarává opět nekompromisní Shimano XTR, na zapletených kolech Mavic Cross Max disc si hoví bezdušové pláště Scott Cougar UST 2,25". Hmotnost se tentokrát vyšplhala na 12kg, cena opět na necelých 150.000Kč. Scott jako tradičně nezapomněl ani na ženy, pro ty je určen model nazvaný Contessa, taktéž se zdvihem 90mm vzadu, odpruženou vidlicí Manitou Axel comp s uzavíráním, osazení tvoří mix Shimana LX a Deore. Hmotnost téměř 13kg si cení na 68.000 korun českých.


Kompletní nabídku kol Scott, nejenom řady Genius, včetně osazení a geometrie najdete tady.


Související články:
Scott G-Zero FX2
Rám G-ZERO FX2 – test
Srovnávací test odpružených biků: Scott G-Zero FX2 v. GT I-Drive 4.0



Datum: 28.11.2003   Autor: Staněk Lukáš   Kategorie: Zprávy a novinky
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 5384 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 Zajimavy system  Tomas Vitvar  30.11.2003 22:29:00 
 Re: Zajimavy system LUKAS  01.12.2003 7:24:00 
 Re: Zajimavy system kovar  01.12.2003 7:42:00 
 Re: Zajimavy system Rosta  02.12.2003 9:23:00 
 Re: Zajimavy system LUKAS  02.12.2003 9:39:00 
 Re: Zajimavy system vratan  02.12.2003 17:53:00 
 Re: Zajimavy system petrN  02.12.2003 13:44:00 
 Re: Zajimavy system kovar  02.12.2003 15:16:00 
 Re: Zajimavy system Tomas Vitvar  02.12.2003 21:56:00 
 Re: Zajimavy system kovar  03.12.2003 13:22:00 
 Re: Zajimavy system TinkTink  04.12.2003 21:05:00 
 Re: Zajimavy system Lubos  22.01.2004 14:05:00 
 Aleluja  andre  14.01.2004 13:46:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Shimano - katalog funkcí a systémů
Nosná témata vývoje jsou “špičkové vlastnosti řazení” a “špičkové brzdné vlastnosti”.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL