Rád bych se dnes s vámi podělil o zážitky při proměně jednoho takového bajka. Jeho majitel nechtěl zprvu vůbec nic měnit a kolo
se mu zdálo dokonalé. Nakonec se ale po zkušenostech, převážně za špatného počasí, pro některé změny rozhodl. Ty měly minimalizovat
výše uvedené problémy s nečasem, a zároveň trochu polahodit oku. Našetřil trochu peněz a pustil se do nekonečného průzkumu trhu a
recenzí. Bylo mi umožněno tyto změny sledovat a nakonec i otestovat. Hned na úvod si troufám říct, že se jedná o jeden z
nejúspěšnějších modelů této značky. Objevuje se s většími či menšími obměnami na našem trhu každý rok.
Ale pojďme přímo k tomuto kousku. Na první pohled jde o nepatrné kosmetické změny, ale co do funkčnosti a účinnosti o zásah zcela
zásadní. Rám vyrobený z allu 7005 2x zeslabovaný, vidle Marzocchi Bomber Z3 80mm (olej-pružina), či sedlovka, představec a jiné
drobné doplňky od Hardware, zůstaly beze změny. Stejně jako řazení LX (přehazovačka XT) a kliky téže řady.
První velkou a výraznou změnou jsou brzdy. Klasická "véčka" od Hardware putovala do věčných lovišť a nahradila je plná hydraulika.
Jejich špatná účinnost byla hlavním impulsem pro majitelovo konání. Předek nyní brzdí model firmy Magura typ Luisa a pod vašimi
hýžděmi pracuje čelisťový model HS-33 téže značky. S tím souvisela i nutná výměna předního náboje. Volba padla na XT disc. Když
už bylo nutné znovu vyplétat, majitel nezaváhal a využil situace. Zářivě žlutý ráfek (Rigida DB 2000) dodává kolu nevšední vzhled
a dravost. Stejně tak kosmetická výměna sedla. Nové značky Haro je výraznější a nakonec se ukázalo, že i kvalitnější a příjemnější.
Aby té žluté nebylo málo, putovala pod sedlo brašnička od Scottha, která skvěle ladí a jakoby tam odjakživa patřila. Poslední
změnou byly nášlapy. Šlo spíše o funkční změnu. SPD od Shimana přispěla k lepší jízdě za nepříznivého počasí.
Jelikož jsem tohoto bajka mohl sedlat před i po jeho proměně, mohu snadno posoudit změny, které byly provedeny. Celkové úpravy
zvedly hodnotu kola o několik stupínků výše. Komfort a jízdní vlastnosti po zásahu jsou nesrovnatelně lepší a to v mnoha ohledech.
První citelnou změnou jsou určitě brzdy. Mile mě překvapila účinnost zadní hydrauliky. Ač jde o čelisťové provedení, je dávkování
plynulé a příjemné se skvělým stiskem, které za sychravého počasí ztrácí na účinnosti jen nepatrně. Luisa je naopak dost citlivá.
Oproti např. Hayesům má kratší a ostrý náběh. Výhodou je snadné nastavené vzdálenosti destiček od kotouče. Je třeba si na ní trochu
déle zvykat, ale brzdí skvěle! Zmiňované sedlo je příjemné a pohodlné, stejně tak SPD pedály, které fungují zcela bez problému
za každého počasí.
Najezdil jsem celkově na obou variantách tohoto modelu cca 300 km. Díky charakteru geometrie se jedná spíše o dravce, kterému
vyhovuje členitý terén plný nástrah. Sice ani dlouhé tempařské vyjížďky mu nečiní zvláštní potíže, ale doma je v lese, v technických
a náročných úsecích. Stoupá ochotně a díky i trochu tužší a sportovně laděné vidlici, klidně bez zbytečného pohupování. Přispívají
k tomu i pláště Hutchinson Python Gold, které se právě pro tento typ terénu hodí. Slušně se čistí a s měkkým či kamenitým podkladem
si vcelku snadno poradí. Horší je to s valivým odporem, ale jak už jsem se zmínil, asfaltky a zpevněné dlouhé úseky bez sebemenších
překážek, není nic pro tohoto oře. Stejně jako jízda nosem vzhůru, je příjemná i jízda z kopce. Nejvíce si sešup užijete, jak už
jsem se zmínil, pokud je plný technicky náročných míst. Kolo drží skvěle stopu a nebrání se rychlým a prudkým změnám směru.
Jste-li hračičky a máte rádi technické a jinak náročné úseky (prostě tak trochu vyznavači freeride), je to kolo právě pro vás.
S uvedenými úpravami se můžete pustit střemhlav do krkolomných kousků, co vám váš bud sebezáchovy dovolí. Měl jsem možnost ho
sedlat i na marathonském klání. I tam se na něm jelo skvěle. Pokud jste ale spíše švihový jezdci, asi to nebude nic pro vás.
I když kdo ví? Změna je život!
Celá tato akce skončila na konečné cifře 55 tisíc Kč. To zahrnuje původní cenu kola, koupi komponentů a drobné výdaje spojené se
službami cyklistických servisů. Dle mého i majitelova názoru se upgrade zdařil. Je spokojen. Osobně bych ještě, pouze z kosmetických
důvodů, vyměnil zadní ráfek (za žlutý) a za zkoušku by stály i černé dráty. Ale to je pouze můj názor.
Zvláštní poděkování patří Pavlu O. majiteli tohoto plnokrevníka, který mi svojí vstřícností a ochotou umožnil napsat tento článek.