Rám
Jak jsem již řekl, sáhl jsem po tom nej, co pro letošek Duratec nabízí a tím je Sonix CX. Nejlepší rám z dílny firmy
Duratec, který je určený pro cross-country a maratonské závody. Rám je pro letošek obměněn a to hlavně novým způsobem
vedení lanek pro přesmykač, přehazovačku a hadičku zadní hydraulické brzdy. Jsem velice zvědavý zda se tento způsob
vedení uchytí i na další roky, protože jsem se setkal s názory, že to není zrovna nejlepší řešení. Rám je opatřen
klasicky dvěma páry vložek pro košík a vyměnitelným držákem přehazovačky. Samozřejmostí je hlavová trubka pro
integrované hlavové složení. Na tomto kole jsem použil ahead set Cane Creek. Antichainsuck jsem po vlastních zkušenostech
nedoporučil. Co se týkalo dalších úprav jako je možnost použití 29" kol a hlavová trubka pro vidlici HeadShock nebo
Lefty, tak jsem zůstal u klasického 26" provedení. Lak rámu byl proveden na zakázku. Musím uznat, že
v Duratecu opravdu umí, protože je opravdu prvotřídní kvality. Průměr sedlovky naměříte 30,8 mm a průměr pro
přesmykač 34,9 mm (horní tah).
Komponenty
Po vlastních zkušenostech nebylo u osazení dlouho nad čím přemýšlet. Shimano XT 04 dostalo důvěru na místech jako jsou
kliky, osa, kazeta, přesmykač, přehazovačka. Řazení má na starost nižší řada LX 04, která je letos ve stříbrném provedení
a na první pohled je k nerozeznání od loňského XT. Brzdy jsem původně uvažoval Avid Juice, po tom co se všude objevovalo o
jak skvělé brzdy se jedná. Jenže jaksi nastaly problémy s jejich dodavatelem, který i přesto, že sliboval hory
doly, nakonec nedodal nic. No nic, to je prostě život. Nakonec zvolil Formula Racing 4. Jedná se o kotoučové
4-pístkové brzdy s průměry kotoučů 160 a 205 mm. Vpředu je zvolen takto obrovský kotouč, protože se muselo použít
adaptéru z IS2000 na postmount na vidlici Manitou. Osobně si myslím, že tato kombinace udělala z přední brzdy velice nebezpečné náčiní.
Jak jsem již se zmínil, vidlici jsem použil Manitou Scareb Super 80 mm, lock out. V kombinaci s kotoučovými brzdami se osvědčila a
bude tak spolehlivým společníkem. Na biku jsou použita kola, která
jsou často k vidění u Duratecu, a to ve složení: náboj + rychloupínák SH XT, ráfky Alexrims TD17, dráty DT Swiss. Kola jsou
obuta do plášťů Rubena Acris, univerzálů na silnici i do mírně náročného terénu. Sedlovka, řidítka a představec jsou z dílny Ritchey (verze Comp).
A nakonec jsem si nechal sedlo, jedná se o Fizik Gobi, opravdový skvost.
Jízdní vlastnosti
Kolo jsem si vyzkoušel jak na silnici, tak v terénu. Je vidět, že pokud sáhnete po komponentech té nejlepší kvality,
samozřejmě v určitých cenových relacích, stane se jízda opravdovým zážitkem. Vidlice odvádí v terénu velice
kvalitní práci a pokud se dostanete na pevný a rychlý povrch stane se z ní po uzavření pevná vidlice a letíte dopředu
bez jakýchkoli ztrát výkonu propružováním. Brzdy jsou velice spolehlivé a na to, že jsem kolo projížděl okamžitě po jeho stavbě, neprokazovaly
se jakýmkoliv nepříjemným zvukem Samozřejmě že o sobě dají občas vědět, ale každý kdo má doma kotouče ví, že
se musí zajet. Kola se mi zdála velice tuhá a při náhlých změnách směru se neprojevovala nepříjemným vlněním. Velice dobrý
dojem na mě udělalo sedlo, protože doma mám neskutečně tvrdý Pells, a tak jsem si na Gobi příjemně
odpočinul a nepoznal každou nerovnost na cestě až do morku kostí. Myslím si, že se jedná o kolo s celkově velice dobrými vyváženými jízdními vlastnostmi.
Závěrem
Na závěr snad jen, že pokud se někdo rozhodne pro stavbu horského kola a bude chtít kolo světové kvality, není co řešit,
Duratec je určitě jedním z kandidátů. Bike, který vlastním se mnou objel mnoho závodů a vše bez sebemenších problémů. Vím, že to
není jen otázka rámu, ale na rám se kladou největší nároky a věřím, že tyto rámy jim určitě vyhoví.
Související články a zajímavé odkazy
|