Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Kónusy a jiné psí kusy

Pro někoho noční můra a pro někoho součást biku, o kterou se není třeba starat a při posezónní kontrole jen konstatuje, že vazelína uvnitř je netknutá a že není co seřizovat. Pojďme se tedy podívat, jak to vevnitř vypadá a na co si dát při seřizování pozor.

Není žádným tajemstvím, že kónusy nejsou jako ložiska moc oblíbené a kdo může dává přednost ložiskům průmyslovým. Je to ale povětšinou z důvodů špatné osobní zkušenosti ještě navíc podpořené řečmi "jedna paní povídala", které porušují některé fyzikální zákony a šíří se rychlostí > c. Dovolím si tvrdit, že na MTB vydrží správně seřízené kónusy určitě přes 20 000km a na silničním nejméně dvojnásobek. Netvrdím, že průmyslová ložiska jsou špatná a ani nechci polemizovat nad jejich životností a problémy s výměnou často podle Japonských norem vyráběných ložisek, ale dovolím si uvést příklad mluvící za vše:


Vyrážím do krátkého spurtu, předjíždím kolegu, když najednou pravá noha se nějak podivně sune do strany. A ejhle pedál zacvaknutý na tretře a z kliky jen na mě kouká jen osička. 20 km jízdy domů strávím jak jednonohý kapitán Silver. Naštěstí to není daleko. Doma zkoumám podrobněji škody. Výsledek je takový, že průmyslové ložisko je v hájí, ale říkám si, že stačí zajít do specializované prodejny a koupit. Následující týden mě vyvádí z omylu. Shánění ložiska, jehož rozměry jsou podle jakési japonské normy je nadlidský úkol. SKF ani ZKL nic podobného nevyrábí. Konečně narážím na jednu firmu specializující se na speciální ložiska, kde konečně nacházím co hledám. Ložisko velké jako padesátník sice stojí 255Kč, ale co se dá dělat. Samozřejmě, že se musí objednat a něž je přivezou, tak to bude pár dní trvat. Po čtrnácti dnech a pěti stech korunách (vzal jsem pro jistotu pár) zase jezdím. Když už nic jiného, tak kónus by se před totálním vysypáním ozval. S průmyslovým ložiskem to není tak jednoduché.


Samozřejmě jsou také věci, které kónusy zrovna nešlechtí. Mezi hlavní problémy bych asi zařadil špatné těsnění na pravé straně zadního náboje. Tady je to hlavní místo kudy se do ložiska dostávají nečistoty. Narozdíl od ostatních lokací je zde jen jednoduché těsnění, což je zvlášť v extrémně blátivých či prašných podmínkách nedostatečné. Jedinou možností tedy je tomuto místu věnovat zvýšenou pozornost.


Jak to vypadá uvnitř:

Samozřejmě se jednotlivá provedení můžou v detailech lišit, ale princip zůstává stejný. Zkrátka na ose je našroubovaná soustava kuželů, podložek matic a těsnění, na tom se pak otáčí těleso náboje s vyfrézovanými nebo vysoustruženými drahami pro kuličky a na vidlici to pak celé uchytíme maticemi nebo rychloupínákem ...


Přední náboj:
predni_loz.jpg(28 kb)

  1. kopletní rychloupínák (délka 133mm)
  2. pryžové těsnění
  3. kopletní osa náboje (délka 108mm)
  4. ozubená pojistná matice (3mm)
  5. podložka (2mm)
  6. kužel M9x11,5 s protiprachovým krytem
  7. osa náboje (délka 108mm)
  8. 20 x ocelová kulička (3/16")


Zadní náboj:
zadni_loz.jpg(27 kb)

  1. kompletní rychloupínák (délka 168 nebo 173)
  2. kompletní osa náboje (146mm)
  3. pravá rýhovaná pojistná matice (4,5mm)
  4. pravá podložka (3,2mm)
  5. pravé protiprachové víčko
  6. pravá distanční vložka osy a těsnící kroužek
  7. pravá distanční vložka osy (3,7mm)
  8. pravý těsnící kroužek
  9. pravý kužel M10x9
  10. osa náboje (146mm)
  11. levý kužel M10x16 s protiprachovým krytem
  12. levá podložka (2,3mm)
  13. levá podložka (0,5mm)
  14. levá rýhovaná pojistná matice (4mm)
  15. pryžové těsnění
  16. upevňovací šroub tělesa
  17. 18 x ocelová kulička (1/4")
  18. kompletní těleso volnoběžky s pravým protiprachovým víčkem
  19. podložka tělesa volnoběžky


Co budete potřebovat:

svěrák
ploché stranové "plechové" klíče - nejčastěji se jedná o velikosti 14,15,16 a 17
šroubovák
pinzetu
vazelínu
trochu trpělivosti a zručnosti


Na co dát pozor + pár rad:

Nic nepostrácejte a dejte vše dohromady tak jak to bylo!
U zadního náboje povolute kónus jen na levé straně, jinak si rozhodíte nastavení zadního kola na střed. Totéž je dobré zachovat i u předního náboje.
Kónusy nepřetahujte! Říkat si, že si to sedne je k ničemu, je potřeba aby vše šlo naprosto hladce - viz. návod.
Pokud je kónus na osce zničený (jsou jasně vidět zničené ložiskové dráhy), pak ho každopádně vyměňte. Dá se buď koupit, nebo v nouzi použít podobný z jiného náboje
Dbejte na to, aby všechny díly byly naprosto čisté. Prach a nečistoty ložisko spolehlivě odrovnají.


Jak to seřídit:

kónus - seřízení 1. Sejměte kolo z rámu a odmontujte rychloupínák. Odšroubujte pojistnou matici, přičemž přidržujte kónus náboje (jako na obrázku) Sejměte pojistnou matici a podložku, odšroubujte kónus, vyjměte kuličky a osu náboje. Pokud se jedná o zadní náboj, pak se ujistěte, že začínáte demontáž u levé strany (myšleno ve směru jízdy). Pokud jste si jisti, že je vazelína a ložiskové dráhy v pořádku, tak není třeba kuličky ani kónus demontovat a stačí se řídit dál bodem 3.
2. Očistěte protiprachové čepičky, kónusy, osu, kuličky, misky v těle náboje a ostatní díly. Zkontrolujte vizuálně součástky zdali nejsou poškozeny a případně je vyměňte (popravdě často se vyplatí při větším poškození náboj spíš vyhodit nebo použít na náhradní díly). Naneste mazivo na misky v těle náboje (jen tolik, aby měli kuličky v čem držet). Pinzetou opětovně namontujte kuličky, zašroubujte kónus a prsty jej utáhněte. Namontujte podložky a zlehka našroubujte pojistnou matici...
3. Nastavte kónus osy (druhá strana osy je pro snadnější manipulaci upevněna ve svěráku) tak, aby zde byla jen minimální vůle. Utáhněte pojistnou matici, přičemž přidržujte kónus náboje (jako na obrázku). Sejměte kolo ze svěráku a zkontrolujte, zda se osa náboje otáčí volně. Jestli cítíte drhnutí kovu, pak je kónus pravděpodobně příliš utažen a je potřeba to napravit. Nainstalujte protiprachovou čepičku a rychloupínák.


Jak si nepokazit výsledek:

rychloupínák - nastavení
Ložisko jako takové by teď mělo být ideálně seřízené a mělo by mít neznatelnou vůli. Právě citlivým dotažením rychloupínáku se vůle úplně vymezí a funkce i životnost by tak měla být optimální. Myslím, že obrázek je v tomto případě výmluvný dost. Přesto si ale dovolím komentovat snahu některých lidí utáhnout rychloupínák "na krev". Je to úplně zbytečné, protože patky jsou dělané tak, že při nasazeném kole již náboj perfektně sedí v patkách a rychloupínák je už jen jakási pojistka proti vypadnutí.


Závěr:

Samozřejmě žádný návod není samospasitelný, a tak pokud máte zkušenějšího kamaráda, který kónusové náboje již párkrát rozdělával, je lepší ho požádat o pomoc. Seřízení kónusů je totiž z velké části otázka zkušenosti a citu a experimentování či nedbalá práce se neprojeví hned, v podobě nějakého vrzání, ale náboj prostě po pár stovkách (v lepším případě tisících) kilometrů odejde. Na druhou stranu si troufnu říci, že pokud si nastavením vyhrajete, tak aby šlo vše hladce bez odporu a zároveň bez vůle, tak se vám náboje odvděčí dlouhou životností a skvělým chodem při minimální údržbě. Hodně štěstí.


Související články:

Rozebrat zapouzdřený střed?
Jak seřídit přehazovačku přesmykač
Přehazovačka – jak na ni
Návod k montáži gripů
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část první
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část druhá
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část třetí
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část čtvrtá
Nejlepší kombinace převodů – aby bajk netrpěl
Shimano V-Brzdy - máte je nainstalovány správně?
Výměna brzdových desek v Shimano BR-M525
Odvzdušňovací sada pro kotoučové brzdy Shimano
Montáž třmenu kotoučové brzdy Shimano BR-M525



Datum: 18.02.2004   Autor: Vitvar Tomáš - šéfredaktor   Kategorie: Rady a nápady
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 7387 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 Clanek  Lubos  18.02.2004 17:18:00 
 Re: Clanek Tomas Vitvar (autor clanku)  18.02.2004 17:31:00 
 Re: Clanek Honza  23.02.2004 15:23:00 
 Re: Clanek Tomas Vitvar (autor clanku)  23.02.2004 20:29:00 
 Re: Clanek lubos  14.03.2004 23:34:00 
 Zkuste toto  Vilém  13.04.2004 22:59:00 
 Re: Zkuste toto Honza  30.09.2014 9:26:00 
 Re: Zkuste toto Honza  30.09.2014 9:26:00 
 Re: Zkuste toto Honza  30.09.2014 9:26:00 
 Re: Zkuste toto Honza  30.09.2014 9:36:00 
 Re: Zkuste toto Honza  30.09.2014 9:43:00 
 konusy...  jl  01.08.2004 22:24:00 
 Re: konusy... Vlad  10.06.2006 4:03:00 
 Seřízení zad. konusů obyč kola.  JS  10.09.2006 4:09:00 
 Kuličky a vazelina.  JS  10.09.2006 4:19:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Shimano - katalog funkcí a systémů
Nosná témata vývoje jsou “špičkové vlastnosti řazení” a “špičkové brzdné vlastnosti”.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL