FAQ - UPDATE 11.4.04
Pokud máte nejaký problém, který souvisí s cyklistikou a nevíte si rady, napište na poradna@bajk.cz a kromě toho, že dostanete odpověď e-mailem, objeví se možná také tady. |
Než se zeptáte:
Pokud jste ani ted nenašli co jste hledali, pak zkuste vyhledávání ve článcích
a nebo si prohlédněte již zodpovězené dotazy.
Některé zajímavé zodpovězené dotazy:
(Jedná se o presný přepis e-mailů)
Otázka:
|
|
Byl jsem požádán kamarádem, který nemá internet, abych Vás požádal o
radu. Chce si stejně jako já postavit trekingové kolo, ale má starosti
se svojí váhou. Tvrdí, že se svými 130 kg má strach aby ho kolo uneslo
a prodejci kol mu prý říkají každý něco jiného. Uvažuje o Al rámu
Merida, ale ani u konkrétního rámu nejsou prý schopni poradit. Někde
mu říkali, že rámy jsou do 100kg, jinde zase, že jsou dost
předimenzované. Můžete tedy nějak odborněji upřesnit, jak to s tím je?
Děkuji předem. F.J.
|
Odpověď:
|
|
Zdravim,
ja osobne bych rekl, ze 130kg je tak nekde na hranici dlouhodobe
vydrze ramu, ale rekl bych, ze pokud nebude mit snahu jezdit v
narocnejsim terenu nebo na cyklotury s bagazi, tak by s ramem jako
takovym nemel byt problem. Horsi uz je to s vidlici, ktera pokud je
odpruzena bude mit tendenci chodit casto nadoraz. Doporucil bych tedy
spise pevnou. Jeste jedna vec co se ramu tyce - s velkou
pravdepodobnoti nebude moct uplatnit zaruku - v navodech byva uvadeno
vetsinou jako maximalni zatizeni kolem 90-110kg.
Ja osobne bych se tedy nez o ram bal spis o plaste a kola. Plaste je vhodne
vozit spis nejake sirsi, ktere jde zaroven foukat na vyssi tlak. Co se
tyce
kol, tak tady plati dve veci - dvojite rafky s dvojitym kaliskovanim a
2,0mm nerezove kvalitni draty.
Docela bych rekl, ze vim o cem mluvim, protoze pres leto jezdim s
kolem natezko. Kolo ma plne nalozene kolem 60kg a ja 75, takze
nektere veci je treba tomu podridit. Dost spokojeny jsem s rafky Remerx
Panther - dnes se jmenuji Dragon (dělaji se i na trekinga),
http://www.remerx.cz/2004/index_cz.htm
ktere jsou sice dost tezke, ale jsou prakticky neznicitelne a levne.
Plaste volim take spise objemnejsi, protoze s takhle nalozenym kolem kdyz se
vymete nejaky vymol, tak na uzkych plastich je to o rafek nebo v lepsim
pripade jen prorazite dusi.
Co se tyce ramu Merida, tak s tim zkusenosti nemam. Na jejich horske
ramy ale moc dobre ohlasy nejsou (nebyly) - praskaji. Mozna bych ale doporucil
spise se poohlednout po nejakem vyrobci, ktery stavi ramy i na zakazku
nebo v malych seriich. Naprikald docela dostupny je
http://www.fortframes.cz/podetekci.html
nebo se zkuste poptat v okoli. Ja bohuzel znam spis ty stredoceske
jako je Bares, Sterba, Sirer, Sfinx.
Pokud uz kolo stavi, tak je mozna vazne lepsi nechat si ram udelat. Jak
jsem ale psal, spis nez ramu bych se bal o vidlici,rafky, vyplet a
plaste.
|
Otázka:
|
|
Dobry den, chtel bych se Vas jako fundovanych odborniku zeptat na
nasledujici: jako hobby "biker" mam MTB cca 10 let stare, osazeni Sh
Deore
XT,LX atp, brzdy jeste ne Vcka tez Shimana. Rafky jsou zde tez puvodni
Araya CV7,brzdove spalky jsem zvolil modre Kool Stop (USA). V posledni
dobe pozoruji ubytek brzdneho ucinku, spalky jsou jeste min 3/4 a tak
mam
podezreni, zda toto nesouvisi s opotrebenim rafku-samozrejme je vse
čisté+odmastene. Jiz jsem to konzultoval s jednim MTB odbornikem a ten
tvrdi, ze jsem zvolil spatnou smes oblozeni a rafky to pry nebude. Jsou
sice castecne opotrebene, ale bez prasklinek. Jaky mate vy na vec nazor,
myslite ze zmenou materialu spalku nastane zvyseni brzd. ucinku. Je
souvislost opotreb. rafku vs. ucinek brzdy? Co obecne spalky od fy Kool
stop?
Dekuji za odpoved a preji mnoho dalsich uspechu v praci Tomas L
|
Odpověď:
|
|
Pekny den,
nezda se mi, ze by Vami zminovany problem byl zalezitosti nevhodne
zvolenych spalku nebo rafku, ale rekl bych spise, ze se vam podarilo
zmastit rafky a nasledne i spalky. Pisete sice, ze je vse ciste +
odmastene, ale vetsinou je olej do spalku "zazrany" a je treba je trochu
smirkovym papirem obrousit, protoze ocisteni rozpoustedlem mastnotu
neodstani.
Co se tyce Vaseho dotazu na spaky KoolStop, tak ja sam je pouzivam a
mam s nimi tu nejlepsi zkusenost a rekl bych, ze spalky to jsou jedny z
nejlepsich vubec.
Jeste bych doporucil hledat problem v bowdench a lankach, protoze se
prave zde muze spotrebovat opravdu velke mnozstvi sily vynalozene na
pace.
Nakonec jeste musim pripustit moznost, kterou vyrkl Vas kolega, a to
nevhodne zvolenou smes. Dovolil bych si vsak tvrdit, ze nejde ani tak o
samotne spalky, ale o kombinaci material rafku/brzdovy spalik. Pokud
jsem ale z Vasho e-mailu pochopil spravne, tak ze zacatku bylo vse OK,
takze tuhle moznost povazuji za nepravdepodobnou. Na druhou stranu
se ovsem da rici, ze na novych rafcich spalky brzdi o neco lepe, protoze
rafky jsou vice adhezivni. Toto se ale jiz po par stech kilometrech zmeni
a dale je ucinnost prakticky stejna. Pisete, ze to kolo mate jiz dele a
ubytek brzdne sily jste zaznamenal az posledni dobou, takze tuto
moznost bych nevidel jako pravdepodobnou.
Vim, ze jsem Vam asi moc nepomohl, ale verte, ze takhle na dalku se
velice spatne radi a naprosta banalita se tak muze stat neprekonatelnym
problemem. Doporucil bych Vam tedy jeste jednou odmastit rafek a
odmastit a obrousit spalky. Pokud jsou bowdeny zanesene, tak vymenit.
Pokud presto nenastane nejaka zmena k lepsimu, tak se na me obratte
a ja se pokusim zjistit neco vic.
|
Otázka:
|
|
Ahoj,
predem sveho e-mailu bych Vam chtel podekovat, za skvely servr BAJK!!!
Je
proste super. NO a ted k veci, zjistil jsem, ze mam obrzdeny rafky a
dost
drhnouci naboje, tak jsem se rozhodl, ze koupin novy kola, no a ted bych
potreboval poradil, jestli MAVIC CROSSMAX Enduro, nebo CROSSMAX XL.
Radsi
bych koupil XL, ale nevim jestli je dobra keramicka brdzna plocha, a taky
se
mi vic liby ty profilovyny draty. Poradte mi prosim, nebo mi poslete,
nejke
zkusenosti s tou keramicko brzdnou plochou. Moc dik z a odpoved! Jo a
jen
tak dal!!!
|
Odpověď:
|
|
Ja sam rafky s keramickou brzdnou plochou nejezdim (mam Mavic X517
+ 2mm nerez draty + LX naby = 1750g i s RU), ale co jsem tak slysel,
tak brzdna ucinnost je za sucha zhruba stejna jako normalnich rafku ale
za mokra je tak o 50% lepsi, takze to mluvi samo za sebe. Jen bych
upozornil, ze je potreba pouzit specialni spalky pro keramickou plochu
urcene. Po zahlazeni brzdne plochy (cca. 1000km) se pak daji pouzit
klasicke.
Co se tyce samotnych kol, tak nevim o jakou vlastnost vam jde u kol
predevsim, ale jestli chcete hlavne nizkou hmotnost, tak doporucil
podivat se po nejakych skladanych kolech - viz treba nabidka
zapletenych kol na nabach DT:
http://www.bikestore.cz
Dostanete jeste lepsi hmotnost pri srovnatelne tuhosti a lepsi cene.
Co se tyce plochych dratu, tak u MTB je to prakticky jen o vzhledu.
Takove draty maji nejaky smysl u silnicnich kol, ale ne u MTB.
Jeste bych Vas chtel varovat pred problemy s nahradnimy dily (draty,
loziska, orechy) na vyrobky Mavic (zpusobeno neschopnosti vyhradniho
dovozce). Casto jsou cekaci doby na nektere soucastky delsi nez jeden
mesic, coz u skladanych kol je otazka zajit do nejblizsiho shopu a
alespon nouzove tam soupnout neco jineho.
Asi citite moji skepsi k zapletenym kolum, ale verte, ze jsem se na
tomto nazoru shodl s vice kolegy a to dokoce i s temi, kteri zapletena
kola jiz jezdi. Zapletena kola jsou pro MTB prevazne otazkou vzhledu. Na
silnicnim kole je rozdil v treba polovicnim poctu dratu a v jejich
profilaci
znat, ale na MTB opravdu ne.
|
Otázka:
|
|
Ahoj,
vybírám nový bike, ale mám problém trefit správnou velikost, protože
není možno před objednávkou vyzkoušet velikostí více. Nejvíce se kloním
ke kolu Gary Fisher Big Sur s genesis geometrií. Měřím 178 cm a délka
kroku je 84 cm. Jakou byste mi doporučili velikost výše zmíněného kola
Vy, 17,5" nebo 19". Upozorňuji, že jsem o problematice přečetl kde co na
našem i zahraničním internetu, a rady pro mě oscilují od 17 do 20" rámu,
což mě připadá jako dost velký interval. Kolo chci používat pro
sportovní ježdění a občasný mtb marathon. Dále by mě zajímalo, kterému
kolu byste dali přednost Vy, pokud bych vedle GF Big Sur postavil ještě
Author Vision.
Velice děkuji za odpověď.
Jiri R.
|
Odpověď:
|
|
Pekny den,
vite tohle je fakt tezka vec. Ja zamerne nechci napsat, ktery bike si mate vybrat, ale vzal bych to zase trochu z jine strany.
Kdyz vybiram kolo, zacnu nejdriv ramem - popremyslim, co ocekavam a ktery material a geometrie se mym pozadavku nejvice blizi. Pak jsou na rade komponenty a celkove osazeni. Stejne jako u ramu je potreba vedet co od kola jako celku cekam. Chci rychle kolo perfektne ovladatelne ve vyjezdech, skvele drzici stopu a se zavodnime posezem? Nebo potrebuji co nejvetsi odolnost, protoze budu kazdy rok nekolikrat jezdit do Alp nebo Dolomit a kilo navic pro me nehraje az takovou roli, protoze se slickama se proste nektere kamenite vyjezdy nedaji a super lehka vidlice taky neni to prave orechove na metrove schody mezi kameny.
Na oba mnou popisovane priklady se da postavit uplne odlisny bike, zustaneme pritom na stejne cene, kvalite a zmeni se pritom naprosto cely bike.
Nakonec je tu jeste jedna eventualita. Pokud jiz mate nejake zkusenosti a najeto slusnou radku kilometru, pak jste schopen posoudit co Vam na kole vyhovuje a co byste si pral jinak. At uz se to tyka ramu a nebo komponentu, vzdycky se da neco zmenit. Kam tim mirim?
Kazdy zkuseny biker si nejradeji postavi kolo podle svych predstav a ram si necha u toho "sveho" vyrobce vyrobit na miru z materialu, ktery mu nejlepe vyhovuje, da osvedcenou vidlici a spravny komponentovy mix. Vyjde to sice draz, ale pokud vim co chci, dostanu presne takove kolo jake potrebuji a navic je to original a na ramu casto s jmenem majitele.
Co se tyce velikosti, tak myslim, ze tu neni obecne pravidlo
stejne tak jako u vyberu jinych veci. Kazda znacka ma proste jinou geometrii a z toho vyplyvajici rozdily, takze kdyz se posadite na dva stejne velke biky na kazdy se Vam bude zdat jinak veliky. Nejde jen o delku hlavni ramove trubky, ale i o uhly hlavove a sedlove trubky a delku zadni stavby a rozvor kola jako takoveho.
Jedina jednoznacna rada je, ze mensi bike bude zivejsi, lepe se s nim budou zdolavat trialove pasaze, kdezto naopak vetsi bike bude lepsi ve vyjezdu a celkove klidnejsi. Tyto odlisnoti jsou pritom u ramu stejneho typu, ktery ma jen o palec jinou velikost a pritom oba dva muze jezdec mit, protoze splnuji veskere (doporucene) pozadavky na spravnou velikost.
Jeste bych se pozastavil nad tim, proc Vam nedoporucim ani jedno z Vami uvazovanych kol. Pokud bych to udelal, byl by to jen subjektivni nazor pramenici z meho stylu jizdy a z mych pozadavku (Vami secifikovane urceni kola je prilis siroke a nesvazujici), takze bych doporucil neco co by se libilo mne a treba uz nikomu jinemu. Je to proste na Vas a pokud je to Vas prvni bike, tak bych proste vybral vyrobcem doporucenou velikost a testoval par tisic kilometru a pak pripadne vynesl ortel nad ramem, vidlici nebo nejakym tim komponentem.
Vim, ze jsem Vam zpusobil asi jeste vetsi zmatek, ale opravdu neni
zadny jednoznacny recept a ani nemuze byt - vybirat kolo je jako vybirat boty.
Vite sice jake je Vase cislo, ale neposlete je do obchodu koupit manzelku. Jdete tam sam a nakonec vyberete uplne jine s velikosti o pul cisla mensi nez u jinych bot.
Verte, ze nejlepsi je kdyz ma obchodnik u ktereho kolo kupujete vic velikosti a muzete se par minut projet na jedom a pak na druhem, a tak aspon trochu ocichate ten rozdil.
|
Otázka:
|
|
Ahoj, mám problém s bezdušovým plaštěm Maxxis Wormdrive. Píchnul jsem a
nedaří se mi to zalepit, problém je v tom, že plášť má vzorek (málé
výstupky
i zevnitř). Navíce se mi nedaří plášť na vložce utěsnit. Dík za radu
|
Odpověď:
|
|
Pokud bych mel ten samy problem ja, tak bych asi postupoval nasledovne:
1.Pokusil bych se treba brusnym papirem odsranit na vnitrni strane plaste v miste poskozeni vsechny nerovnosti a zalepil bych ho beznou zaplatou/lepidlem na duse, coz je celkem bezna praxe.
2.Navlhcil bych vlozku v rafku a patku plaste mydlovou vodou a pokusil bych se ho nafouknout.
3.Pokud by to neslo, vzal bych predni nebo zadni kolo k benzince nebo do pneuservisu a pokusil bych se o totez, pouze bych k nafukovani pouzil kompresor.
4.Pokud by ani tohle nepomohlo, pak nezbyva doporucit nez pouzit treba Tufo tmel pro galusky, dat do plaste dusi a nebo koupit novy plast.
|
Otázka:
|
|
Zdravím,
píšete, že se mám na Vás obrátit, když už bych nevěděl kam, tak to činím
:-).
Mám už postarší Favorit Speciál a na něm ještě vpředu originál brzdu. Je
to ta klasická, používaná před 20 lety. Bohužel jsem nikdy nepřišel na
princip jak je seřídit. Ať dělám cokoliv, tak stále na pravé straně je
špalík příliš blízko ráfku. Můžete mi prosím poradit?
|
Odpověď:
|
|
Pocitam, ze se nejdena o typ U-brake, ale o klasicky dodnes na
silnicnich kolech pouzivany typ s postranim tahem lanka a centralnim
kloubem, takze pomoc by mela byt vcelku jednoducha. Za predpokladu,
ze brzdy maji hladky chod a oska neni skrivena nebo jinak pozkozena,
by melo stacit povolit upevnovaci matku brzdy jako celku (na zadni
strane vidlice), zmackout brzdovou paku a matku zaroven s tim
dotahnout. Pokud bude spalik na prave strane stale skrtat, tak by bylo
rozumne jeste pripadne priohnout pruzinku odklanejici celist se spalkem
od rafku - preci jen za urcitou dobu zmekne a neplni svou fci uplne
perfektne. V obou pripadech jsem pocital, ze se jedna o brzdy vyrabene
primo ve Favoritu Rokycany - tedy bez serizovaciho sroubku (V te dobe
se obcas vyskytovali i Campagnolo timto vybavene).
Pokud ani to nepomuze, pak je mozna na vine vyoseni predniho kola
zpusobene krivou predni vidlici nebo nespravne vypletenym prednim kolem.
|
Otázka:
|
|
Dobrý den,
rad bych se zeptal, zda se nekde da sehnat stojan
na opravy (mysleno na zvednuti zadniho kola) anebo popr. Jake by mel mit
miry, pokud by se vice vyplatilo nechat si ho vyrobit na miru.
Dekuji predem.
|
Odpověď:
|
|
|
Otázka:
|
|
Dobrý den,
Rad bych se optal, jak si nejlepe vybrat naslapne pedaly a boty k nim
(na horske kolo)
Na co by se mel clovek pri nakupu divat a na co si dat pozor a tak
Dik.
|
Odpověď:
|
|
Pekny den,
kazdopadne je treba se rozhodnout, jaky system pedalu koupit
(SPD,LOOK,Time ....) Nejpouzivanejsi a zaroven nejlevnejsi je SPD,
ktery je take zaroven nejdostupnejsi. Vyhody pedalu TIME jsou asi
hlavne v kompaktnosti a moznosti vetsi volnosti upnute nohy (navic maji
stranovou volnost narozdil od SPD, ktere maji jen uhlovou).
Dulezita je take odolnost proti zanaseni blatem, pricemz asi nejlepe jsou
na tom Shimano M959 a Ritchey V3. Novinkou jsou pak jakesi "slehace"
od firmy CRANKBROTHERS, ktere se snad zanest ani nedaji.
Pak je jeste dobre zjistit jake jsou na pedalu loziska -
prumyslova/kluzna/konusova, pricemz se neda jednoznacne urcit, ktera
jsou nej. Prumyslova jsou bez udrzby, coz je asi nejvyhodnejsi pro mene
technicky zdatne a byvaji u levnejsich pedalu kombinovana s kluznym,
ktere je blize u kliky.
K botam se da rici asi jedine - je treba zkouset, zkouset a jeste jednou
zkouset. Musi perfektne a natesno padnout, ale nesmi tlacit. Zaroven je
treba se vyvarovat tzv. turistickych treter. Je totiz treba, aby podrazka
byla co nejtuzsi, coz turisticke proste nesplnuji. Zaroven je take dobre,
pokud jdou namontovat dopredu jakesi ocelove spunty usnadnujici chuzi
v bahne ci do svahu.
Co se tyce kompatibility s pedaly - nejlepsi je se zeptat, pripadne
vyzkouset na miste, ale pokud se jedna o system SPD a nejakeho
znamejsiho vyrobce treter, tak nebyva problem.
|
Otázka:
|
|
Mám brzdu grimeca,kotoučová.Vidlici Marzochi Z2 a problém je v montáži brzdy na vidlici.
Není k tomu adaptér takže je třeba nějaká rada......... Jedině udělat nějaký držák,otázka ale jak.......
|
Odpověď:
|
|
Vyrabet doma nejaky adapter bych rozhodne nedoporucoval, protoze se jedna o soucast brzd, coz
z hlediska bezpecnosti je prakticky nejdulezitejsi cast kola. Adaptery ze standardu IS 2000 na
Hayes-Manitou (nebo opacne) jsou jsou docela dobre k sehnani a cena se pohybuje kolem 500kc.
Mozna se jedna jen o problem, ze brzda je urcena pro jinou velikost kotouce a vy jste ji koupil
bez adapteru, se kterym puvodne byla. Pomoc je tedy snadna - adapter.
|
Otázka:
|
|
Koupil jsem odpruzenou vidlici suntour olej/pruzina.
Pri najeti na dropnejsi nerovnosti piska a trochu vrze nevite cim to muze byt zpusobeno?
|
Odpověď:
|
|
Kazdopadne bych skusil striknout na vnitrni nohy trochu oleje a pokud to nepomuze, tak vidlici rozdelat
a podle o jaky se jedna typ, tak promazat vazelinou elastomery nebo doplnit olej nebo promazat
(u XCP-e/d levou) nohu, ve ktere neni olej.
|
Otázka:
|
|
Hallo, potreboval by som radu: Aký olej do vidle RockShox Juddy XC?,
alebo skôr, píska mi vidla a ešte som ju nerozoberal, tak neviem čím to je ( myslím, že málo oleja.? )
|
Odpověď:
|
|
Jde pouzit tlumicovy olej, orginalni Rock Shox, nebo olej do motocyklovych vidlic.
Judy XC pouzivala viskozitu 5wt.
|
Otázka:
|
|
Cau bikeri, nemam ram s uchytama pro zadni kotoucovku,
nevite nekdo o nejakym pripravku a kde by se to dalo sehnat. Dik za odpoved.
|
Odpověď:
|
|
Adaptery vyrabi treba Point a ceny se pohybuji kolem 1700kc.
|
|
|
|
|
Aktuální recenze | |
Reelight SL100 Flash |
|
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
|
všechny recenze |
Stáhněte si z Bajku | |
BAZAR aktuálně | |
25.11.2024 - poptávka
|
25.11.2024 - poptávka
|
24.11.2024 - poptávka
|
24.11.2024 - poptávka
|
23.10.2024 - poptávka
|
22.10.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
20.09.2024 - poptávka
|
|