Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

FAQ - UPDATE 11.4.04

Pokud máte nejaký problém, který souvisí s cyklistikou a nevíte si rady, napište na poradna@bajk.cz a kromě toho, že dostanete odpověď e-mailem, objeví se možná také tady.

Než se zeptáte:

Helmy, přilby a kokosy - názvosloví a základní orientace v problematice cyklistických přileb
Závěsné kolo - Bareš - jak s dítětem jezdit delší výlety
Údržba řetězu by Shimano - jak na údržbu řetězu podle rad firmy Shimano
Copak to tam rachtá? - seřízení vůlí přesmykače typu topswing
Jak na čepy v přehazovačce - rozebrání a údržba čepů v přehazovačce
Jak seřídit přehazovačku přesmykač
Přehazovačka – jak na ni
Návod k montáži gripů
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část první
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část druhá
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část třetí
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část čtvrtá
Nejlepší kombinace převodů – aby bajk netrpěl
Shimano V-Brzdy - máte je nainstalovány správně?
Výměna brzdových desek v Shimano BR-M525
Odvzdušňovací sada pro kotoučové brzdy Shimano
Montáž třmenu kotoučové brzdy Shimano BR-M525


Pokud jste ani ted nenašli co jste hledali, pak zkuste vyhledávání ve článcích a nebo si prohlédněte již zodpovězené dotazy.


Některé zajímavé zodpovězené dotazy:
(Jedná se o presný přepis e-mailů)



Otázka:
Byl jsem požádán kamarádem, který nemá internet, abych Vás požádal o radu. Chce si stejně jako já postavit trekingové kolo, ale má starosti se svojí váhou. Tvrdí, že se svými 130 kg má strach aby ho kolo uneslo a prodejci kol mu prý říkají každý něco jiného. Uvažuje o Al rámu Merida, ale ani u konkrétního rámu nejsou prý schopni poradit. Někde mu říkali, že rámy jsou do 100kg, jinde zase, že jsou dost předimenzované. Můžete tedy nějak odborněji upřesnit, jak to s tím je?
Děkuji předem. F.J.

Odpověď:
Zdravim, ja osobne bych rekl, ze 130kg je tak nekde na hranici dlouhodobe vydrze ramu, ale rekl bych, ze pokud nebude mit snahu jezdit v narocnejsim terenu nebo na cyklotury s bagazi, tak by s ramem jako takovym nemel byt problem. Horsi uz je to s vidlici, ktera pokud je odpruzena bude mit tendenci chodit casto nadoraz. Doporucil bych tedy spise pevnou. Jeste jedna vec co se ramu tyce - s velkou pravdepodobnoti nebude moct uplatnit zaruku - v navodech byva uvadeno vetsinou jako maximalni zatizeni kolem 90-110kg.

Ja osobne bych se tedy nez o ram bal spis o plaste a kola. Plaste je vhodne vozit spis nejake sirsi, ktere jde zaroven foukat na vyssi tlak. Co se tyce kol, tak tady plati dve veci - dvojite rafky s dvojitym kaliskovanim a 2,0mm nerezove kvalitni draty.

Docela bych rekl, ze vim o cem mluvim, protoze pres leto jezdim s kolem natezko. Kolo ma plne nalozene kolem 60kg a ja 75, takze nektere veci je treba tomu podridit. Dost spokojeny jsem s rafky Remerx Panther - dnes se jmenuji Dragon (dělaji se i na trekinga), http://www.remerx.cz/2004/index_cz.htm ktere jsou sice dost tezke, ale jsou prakticky neznicitelne a levne. Plaste volim take spise objemnejsi, protoze s takhle nalozenym kolem kdyz se vymete nejaky vymol, tak na uzkych plastich je to o rafek nebo v lepsim pripade jen prorazite dusi.

Co se tyce ramu Merida, tak s tim zkusenosti nemam. Na jejich horske ramy ale moc dobre ohlasy nejsou (nebyly) - praskaji. Mozna bych ale doporucil spise se poohlednout po nejakem vyrobci, ktery stavi ramy i na zakazku nebo v malych seriich. Naprikald docela dostupny je http://www.fortframes.cz/podetekci.html nebo se zkuste poptat v okoli. Ja bohuzel znam spis ty stredoceske jako je Bares, Sterba, Sirer, Sfinx.

Pokud uz kolo stavi, tak je mozna vazne lepsi nechat si ram udelat. Jak jsem ale psal, spis nez ramu bych se bal o vidlici,rafky, vyplet a plaste.




Otázka:
Dobry den, chtel bych se Vas jako fundovanych odborniku zeptat na nasledujici: jako hobby "biker" mam MTB cca 10 let stare, osazeni Sh Deore XT,LX atp, brzdy jeste ne Vcka tez Shimana. Rafky jsou zde tez puvodni Araya CV7,brzdove spalky jsem zvolil modre Kool Stop (USA). V posledni dobe pozoruji ubytek brzdneho ucinku, spalky jsou jeste min 3/4 a tak mam podezreni, zda toto nesouvisi s opotrebenim rafku-samozrejme je vse čisté+odmastene. Jiz jsem to konzultoval s jednim MTB odbornikem a ten tvrdi, ze jsem zvolil spatnou smes oblozeni a rafky to pry nebude. Jsou sice castecne opotrebene, ale bez prasklinek. Jaky mate vy na vec nazor, myslite ze zmenou materialu spalku nastane zvyseni brzd. ucinku. Je souvislost opotreb. rafku vs. ucinek brzdy? Co obecne spalky od fy Kool stop? Dekuji za odpoved a preji mnoho dalsich uspechu v praci Tomas L

Odpověď:
Pekny den, nezda se mi, ze by Vami zminovany problem byl zalezitosti nevhodne zvolenych spalku nebo rafku, ale rekl bych spise, ze se vam podarilo zmastit rafky a nasledne i spalky. Pisete sice, ze je vse ciste + odmastene, ale vetsinou je olej do spalku "zazrany" a je treba je trochu smirkovym papirem obrousit, protoze ocisteni rozpoustedlem mastnotu neodstani.

Co se tyce Vaseho dotazu na spaky KoolStop, tak ja sam je pouzivam a mam s nimi tu nejlepsi zkusenost a rekl bych, ze spalky to jsou jedny z nejlepsich vubec.

Jeste bych doporucil hledat problem v bowdench a lankach, protoze se prave zde muze spotrebovat opravdu velke mnozstvi sily vynalozene na pace.

Nakonec jeste musim pripustit moznost, kterou vyrkl Vas kolega, a to nevhodne zvolenou smes. Dovolil bych si vsak tvrdit, ze nejde ani tak o samotne spalky, ale o kombinaci material rafku/brzdovy spalik. Pokud jsem ale z Vasho e-mailu pochopil spravne, tak ze zacatku bylo vse OK, takze tuhle moznost povazuji za nepravdepodobnou. Na druhou stranu se ovsem da rici, ze na novych rafcich spalky brzdi o neco lepe, protoze rafky jsou vice adhezivni. Toto se ale jiz po par stech kilometrech zmeni a dale je ucinnost prakticky stejna. Pisete, ze to kolo mate jiz dele a ubytek brzdne sily jste zaznamenal az posledni dobou, takze tuto moznost bych nevidel jako pravdepodobnou.

Vim, ze jsem Vam asi moc nepomohl, ale verte, ze takhle na dalku se velice spatne radi a naprosta banalita se tak muze stat neprekonatelnym problemem. Doporucil bych Vam tedy jeste jednou odmastit rafek a odmastit a obrousit spalky. Pokud jsou bowdeny zanesene, tak vymenit.

Pokud presto nenastane nejaka zmena k lepsimu, tak se na me obratte a ja se pokusim zjistit neco vic.




Otázka:
Ahoj, predem sveho e-mailu bych Vam chtel podekovat, za skvely servr BAJK!!! Je proste super. NO a ted k veci, zjistil jsem, ze mam obrzdeny rafky a dost drhnouci naboje, tak jsem se rozhodl, ze koupin novy kola, no a ted bych potreboval poradil, jestli MAVIC CROSSMAX Enduro, nebo CROSSMAX XL. Radsi bych koupil XL, ale nevim jestli je dobra keramicka brdzna plocha, a taky se mi vic liby ty profilovyny draty. Poradte mi prosim, nebo mi poslete, nejke zkusenosti s tou keramicko brzdnou plochou. Moc dik z a odpoved! Jo a jen tak dal!!!

Odpověď:
Ja sam rafky s keramickou brzdnou plochou nejezdim (mam Mavic X517 + 2mm nerez draty + LX naby = 1750g i s RU), ale co jsem tak slysel, tak brzdna ucinnost je za sucha zhruba stejna jako normalnich rafku ale za mokra je tak o 50% lepsi, takze to mluvi samo za sebe. Jen bych upozornil, ze je potreba pouzit specialni spalky pro keramickou plochu urcene. Po zahlazeni brzdne plochy (cca. 1000km) se pak daji pouzit klasicke.

Co se tyce samotnych kol, tak nevim o jakou vlastnost vam jde u kol predevsim, ale jestli chcete hlavne nizkou hmotnost, tak doporucil podivat se po nejakych skladanych kolech - viz treba nabidka zapletenych kol na nabach DT: http://www.bikestore.cz Dostanete jeste lepsi hmotnost pri srovnatelne tuhosti a lepsi cene.

Co se tyce plochych dratu, tak u MTB je to prakticky jen o vzhledu. Takove draty maji nejaky smysl u silnicnich kol, ale ne u MTB.

Jeste bych Vas chtel varovat pred problemy s nahradnimy dily (draty, loziska, orechy) na vyrobky Mavic (zpusobeno neschopnosti vyhradniho dovozce). Casto jsou cekaci doby na nektere soucastky delsi nez jeden mesic, coz u skladanych kol je otazka zajit do nejblizsiho shopu a alespon nouzove tam soupnout neco jineho.

Asi citite moji skepsi k zapletenym kolum, ale verte, ze jsem se na tomto nazoru shodl s vice kolegy a to dokoce i s temi, kteri zapletena kola jiz jezdi. Zapletena kola jsou pro MTB prevazne otazkou vzhledu. Na silnicnim kole je rozdil v treba polovicnim poctu dratu a v jejich profilaci znat, ale na MTB opravdu ne.




Otázka:
Ahoj, vybírám nový bike, ale mám problém trefit správnou velikost, protože není možno před objednávkou vyzkoušet velikostí více. Nejvíce se kloním ke kolu Gary Fisher Big Sur s genesis geometrií. Měřím 178 cm a délka kroku je 84 cm. Jakou byste mi doporučili velikost výše zmíněného kola Vy, 17,5" nebo 19". Upozorňuji, že jsem o problematice přečetl kde co na našem i zahraničním internetu, a rady pro mě oscilují od 17 do 20" rámu, což mě připadá jako dost velký interval. Kolo chci používat pro sportovní ježdění a občasný mtb marathon. Dále by mě zajímalo, kterému kolu byste dali přednost Vy, pokud bych vedle GF Big Sur postavil ještě Author Vision. Velice děkuji za odpověď. Jiri R.

Odpověď:
Pekny den, vite tohle je fakt tezka vec. Ja zamerne nechci napsat, ktery bike si mate vybrat, ale vzal bych to zase trochu z jine strany. Kdyz vybiram kolo, zacnu nejdriv ramem - popremyslim, co ocekavam a ktery material a geometrie se mym pozadavku nejvice blizi. Pak jsou na rade komponenty a celkove osazeni. Stejne jako u ramu je potreba vedet co od kola jako celku cekam. Chci rychle kolo perfektne ovladatelne ve vyjezdech, skvele drzici stopu a se zavodnime posezem? Nebo potrebuji co nejvetsi odolnost, protoze budu kazdy rok nekolikrat jezdit do Alp nebo Dolomit a kilo navic pro me nehraje az takovou roli, protoze se slickama se proste nektere kamenite vyjezdy nedaji a super lehka vidlice taky neni to prave orechove na metrove schody mezi kameny. Na oba mnou popisovane priklady se da postavit uplne odlisny bike, zustaneme pritom na stejne cene, kvalite a zmeni se pritom naprosto cely bike. Nakonec je tu jeste jedna eventualita. Pokud jiz mate nejake zkusenosti a najeto slusnou radku kilometru, pak jste schopen posoudit co Vam na kole vyhovuje a co byste si pral jinak. At uz se to tyka ramu a nebo komponentu, vzdycky se da neco zmenit. Kam tim mirim? Kazdy zkuseny biker si nejradeji postavi kolo podle svych predstav a ram si necha u toho "sveho" vyrobce vyrobit na miru z materialu, ktery mu nejlepe vyhovuje, da osvedcenou vidlici a spravny komponentovy mix. Vyjde to sice draz, ale pokud vim co chci, dostanu presne takove kolo jake potrebuji a navic je to original a na ramu casto s jmenem majitele. Co se tyce velikosti, tak myslim, ze tu neni obecne pravidlo

stejne tak jako u vyberu jinych veci. Kazda znacka ma proste jinou geometrii a z toho vyplyvajici rozdily, takze kdyz se posadite na dva stejne velke biky na kazdy se Vam bude zdat jinak veliky. Nejde jen o delku hlavni ramove trubky, ale i o uhly hlavove a sedlove trubky a delku zadni stavby a rozvor kola jako takoveho. Jedina jednoznacna rada je, ze mensi bike bude zivejsi, lepe se s nim budou zdolavat trialove pasaze, kdezto naopak vetsi bike bude lepsi ve vyjezdu a celkove klidnejsi. Tyto odlisnoti jsou pritom u ramu stejneho typu, ktery ma jen o palec jinou velikost a pritom oba dva muze jezdec mit, protoze splnuji veskere (doporucene) pozadavky na spravnou velikost. Jeste bych se pozastavil nad tim, proc Vam nedoporucim ani jedno z Vami uvazovanych kol. Pokud bych to udelal, byl by to jen subjektivni nazor pramenici z meho stylu jizdy a z mych pozadavku (Vami secifikovane urceni kola je prilis siroke a nesvazujici), takze bych doporucil neco co by se libilo mne a treba uz nikomu jinemu. Je to proste na Vas a pokud je to Vas prvni bike, tak bych proste vybral vyrobcem doporucenou velikost a testoval par tisic kilometru a pak pripadne vynesl ortel nad ramem, vidlici nebo nejakym tim komponentem.

Vim, ze jsem Vam zpusobil asi jeste vetsi zmatek, ale opravdu neni zadny jednoznacny recept a ani nemuze byt - vybirat kolo je jako vybirat boty. Vite sice jake je Vase cislo, ale neposlete je do obchodu koupit manzelku. Jdete tam sam a nakonec vyberete uplne jine s velikosti o pul cisla mensi nez u jinych bot. Verte, ze nejlepsi je kdyz ma obchodnik u ktereho kolo kupujete vic velikosti a muzete se par minut projet na jedom a pak na druhem, a tak aspon trochu ocichate ten rozdil.




Otázka:
Ahoj, mám problém s bezdušovým plaštěm Maxxis Wormdrive. Píchnul jsem a nedaří se mi to zalepit, problém je v tom, že plášť má vzorek (málé výstupky i zevnitř). Navíce se mi nedaří plášť na vložce utěsnit. Dík za radu

Odpověď:
Pokud bych mel ten samy problem ja, tak bych asi postupoval nasledovne:
1.Pokusil bych se treba brusnym papirem odsranit na vnitrni strane plaste v miste poskozeni vsechny nerovnosti a zalepil bych ho beznou zaplatou/lepidlem na duse, coz je celkem bezna praxe.
2.Navlhcil bych vlozku v rafku a patku plaste mydlovou vodou a pokusil bych se ho nafouknout.
3.Pokud by to neslo, vzal bych predni nebo zadni kolo k benzince nebo do pneuservisu a pokusil bych se o totez, pouze bych k nafukovani pouzil kompresor.
4.Pokud by ani tohle nepomohlo, pak nezbyva doporucit nez pouzit treba Tufo tmel pro galusky, dat do plaste dusi a nebo koupit novy plast.




Otázka:
Zdravím,
píšete, že se mám na Vás obrátit, když už bych nevěděl kam, tak to činím :-). Mám už postarší Favorit Speciál a na něm ještě vpředu originál brzdu. Je to ta klasická, používaná před 20 lety. Bohužel jsem nikdy nepřišel na princip jak je seřídit. Ať dělám cokoliv, tak stále na pravé straně je špalík příliš blízko ráfku. Můžete mi prosím poradit?

Odpověď:
Pocitam, ze se nejdena o typ U-brake, ale o klasicky dodnes na silnicnich kolech pouzivany typ s postranim tahem lanka a centralnim kloubem, takze pomoc by mela byt vcelku jednoducha. Za predpokladu, ze brzdy maji hladky chod a oska neni skrivena nebo jinak pozkozena, by melo stacit povolit upevnovaci matku brzdy jako celku (na zadni strane vidlice), zmackout brzdovou paku a matku zaroven s tim dotahnout. Pokud bude spalik na prave strane stale skrtat, tak by bylo rozumne jeste pripadne priohnout pruzinku odklanejici celist se spalkem od rafku - preci jen za urcitou dobu zmekne a neplni svou fci uplne perfektne. V obou pripadech jsem pocital, ze se jedna o brzdy vyrabene primo ve Favoritu Rokycany - tedy bez serizovaciho sroubku (V te dobe se obcas vyskytovali i Campagnolo timto vybavene).

Pokud ani to nepomuze, pak je mozna na vine vyoseni predniho kola zpusobene krivou predni vidlici nebo nespravne vypletenym prednim kolem.




Otázka:
Dobrý den,
rad bych se zeptal, zda se nekde da sehnat stojan na opravy (mysleno na zvednuti zadniho kola) anebo popr. Jake by mel mit miry, pokud by se vice vyplatilo nechat si ho vyrobit na miru. Dekuji predem.

Odpověď:
Dobry den,
neco muzete najit http://www.bajk.cz/web/gfx/download/drzak.zip (po rozbaleni se da otevrit treba v Auto CADu) a stojany vyrabi firma http://www.pedalsport.cz/2002/index_pds.htm




Otázka:
Dobrý den,
Rad bych se optal, jak si nejlepe vybrat naslapne pedaly a boty k nim (na horske kolo) Na co by se mel clovek pri nakupu divat a na co si dat pozor a tak Dik.

Odpověď:
Pekny den,
kazdopadne je treba se rozhodnout, jaky system pedalu koupit (SPD,LOOK,Time ....) Nejpouzivanejsi a zaroven nejlevnejsi je SPD, ktery je take zaroven nejdostupnejsi. Vyhody pedalu TIME jsou asi hlavne v kompaktnosti a moznosti vetsi volnosti upnute nohy (navic maji stranovou volnost narozdil od SPD, ktere maji jen uhlovou). Dulezita je take odolnost proti zanaseni blatem, pricemz asi nejlepe jsou na tom Shimano M959 a Ritchey V3. Novinkou jsou pak jakesi "slehace" od firmy CRANKBROTHERS, ktere se snad zanest ani nedaji. Pak je jeste dobre zjistit jake jsou na pedalu loziska - prumyslova/kluzna/konusova, pricemz se neda jednoznacne urcit, ktera jsou nej. Prumyslova jsou bez udrzby, coz je asi nejvyhodnejsi pro mene technicky zdatne a byvaji u levnejsich pedalu kombinovana s kluznym, ktere je blize u kliky.

K botam se da rici asi jedine - je treba zkouset, zkouset a jeste jednou zkouset. Musi perfektne a natesno padnout, ale nesmi tlacit. Zaroven je treba se vyvarovat tzv. turistickych treter. Je totiz treba, aby podrazka byla co nejtuzsi, coz turisticke proste nesplnuji. Zaroven je take dobre, pokud jdou namontovat dopredu jakesi ocelove spunty usnadnujici chuzi v bahne ci do svahu. Co se tyce kompatibility s pedaly - nejlepsi je se zeptat, pripadne vyzkouset na miste, ale pokud se jedna o system SPD a nejakeho znamejsiho vyrobce treter, tak nebyva problem.




Otázka:
Mám brzdu grimeca,kotoučová.Vidlici Marzochi Z2 a problém je v montáži brzdy na vidlici. Není k tomu adaptér takže je třeba nějaká rada......... Jedině udělat nějaký držák,otázka ale jak.......

Odpověď:
Vyrabet doma nejaky adapter bych rozhodne nedoporucoval, protoze se jedna o soucast brzd, coz z hlediska bezpecnosti je prakticky nejdulezitejsi cast kola. Adaptery ze standardu IS 2000 na Hayes-Manitou (nebo opacne) jsou jsou docela dobre k sehnani a cena se pohybuje kolem 500kc. Mozna se jedna jen o problem, ze brzda je urcena pro jinou velikost kotouce a vy jste ji koupil bez adapteru, se kterym puvodne byla. Pomoc je tedy snadna - adapter.




Otázka:
Koupil jsem odpruzenou vidlici suntour olej/pruzina. Pri najeti na dropnejsi nerovnosti piska a trochu vrze nevite cim to muze byt zpusobeno?

Odpověď:
Kazdopadne bych skusil striknout na vnitrni nohy trochu oleje a pokud to nepomuze, tak vidlici rozdelat a podle o jaky se jedna typ, tak promazat vazelinou elastomery nebo doplnit olej nebo promazat (u XCP-e/d levou) nohu, ve ktere neni olej.




Otázka:
Hallo, potreboval by som radu: Aký olej do vidle RockShox Juddy XC?, alebo skôr, píska mi vidla a ešte som ju nerozoberal, tak neviem čím to je ( myslím, že málo oleja.? )

Odpověď:
Jde pouzit tlumicovy olej, orginalni Rock Shox, nebo olej do motocyklovych vidlic. Judy XC pouzivala viskozitu 5wt.




Otázka:
Cau bikeri, nemam ram s uchytama pro zadni kotoucovku, nevite nekdo o nejakym pripravku a kde by se to dalo sehnat. Dik za odpoved.

Odpověď:
Adaptery vyrabi treba Point a ceny se pohybuji kolem 1700kc.



Datum: 15.10.2003   Autor: Bajk.cz   Kategorie: Zprávy a novinky
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 11973 hodnocení)
horší
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
STARTOVNÍ ČÍSLA 4X - Hobby 12+
Czech 4X Cup 2004 STARTOVNÍ ČÍSLA Kategorie Hobby 12+
  ostatní download

BAZAR aktuálně
25.11.2024 - poptávka
25.11.2024 - poptávka
24.11.2024 - poptávka
24.11.2024 - poptávka
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL