Nikdy bych nevěřil co tato dvě slůvka dokáží způsobit /a to nejen na bajk.cz/. A protože náš národ má vrozenou podezíravost /všichni jsou podezřelí z toho nejhoršího, dokud není prokázán opak/ dovolte na začátek malé prohlášení. Authora Egoist jsem si pořídil během výstavy SportPrague, protože jsem bez něj nemohl odjet. Jeho design /nejen/ mě skutečně vzal za srdce. Nezískal jsem jej za článek, který jste právě teď započali číst, ale za tvrdě vydělané peníze.
Mimochodem můj prvotní plán byl pořídit si jednoho z bajků od Scotta. Kdyby jejich propagace na Sport Prague
přinejmenším "byla" /to co jsem tam nalezl, včetně otráveného přístupu, mě
vskutku nevzalo/ mohl jsem nyní psát o jednom z jejich skvostů. O Authoru
Egoist jste se již mohli na bajk.cz něco dovědět. Nyní dovolte mně, přidat
pár řádků k tomuto bajkerstvu milému výrobku, na kterém jsem prožil přes 2
500 km.
Jedním slovem švihák. Takto by se dal pojmenovat top model od Authora.
Egoist je vyveden v oranžové barvě s černým logem pod lakem a rozhodně se
vám ihned vryje do paměti. Ohodnotit a to kladně se musí práce na rámové
stavbě. Jde o trubkovou sadu italské společnosti Columbus v provedení z
hliníkových slitin. Na rámu Columbus Airplane je vidět precizní práce s
důkladností v detailu. Pro Egoista je charakteristický čtvercový profil
trubek zadní stavby, které jsou esovitě prohnuty. Nejdelší dvě strany
hlavního trojúhelníku jsou v průřezu kapkovitého tvaru a zespodu horní
trubky je u hlavy navařen plát s logem výrobce. Vyvedené jsou také odlitky
patek.
Po shlédnutí osazení Egoista musí zaplesat snad každý. Nejen váhově
příjemná je vidlice Rock Shox SID SL. Přehazovačka XTR, XT přesmykač a
řazení ukojí určitě každého Shimano chtivého bajkera. O jejich bezchybné
funkci snad nemusí být ani řeč. Podíváme-li se na ráfky zjistíme, že tam
není něco v pořádku. "Je to nějakej zmetek a ještě k tomu tady", to jsou
slova jistých návštěvníků na výstavě Sport Prague. Žádný zmetek, ale ráfky
Ritchey OCR Pro s mimostředným posazením otvorů. Ty jsou zapleteny do nábojů
Author a obuty pneumatikami Panaracer Fire XC Pro 1,8". Kliky XT jsou
pochopitelně opět prací Shimana, jako že Octalink skutečně funguje.
Stahování klik se zde stalo velmi snadným procesem. kdy stačí jen pár otoček
imbusovým klíčem.
Do terénu!
Sportovní a dynamická jízda, to jsou přívlastky Authora Egoist. Rovná,
široká řídítka Kore, délka a sklon představce Race Face Prodigy, dobře
padnoucí rohy Ergobar, sportovní sedlo, rychlé pláště, už jen to jsou známky
toho, že se nejedná o Valacha, ale statného hřebce, který se rve vpřed.
Rám se zpočátku nejeví příliš pohodlně, ale mohu vám říci, že po 2 500
km ho rozhodně nebudete chtít vyměnit. Jeho tvrdost podtrhují pláště
Panaracer, které jsou lehké, rychlé a celkem slušně drží stopu, dobře
poslouží také na asfaltu ovšem rozhodně je nepřeceňujte na šotolině, v
zatáčkách ani při výjezdu. Po výměně Panaracerů za pláště s hrubším vzorkem
vás Egoist přesvědčí o tom, že neexistuje výjezd který by nezdolal a sjezd
který by neustál. Sedlo vyrobené pro Author firmou Selle San Marco jasně
prokázalo, že i když je tuhé, umí být i pohodlné.
Ke klidné jízdě nemalou měrou přispívají široká řídítka Kore a nejen ve
stoupání určitě oceníte kvalitní rohy Ergobar, které perfektně padnou do
dlaní.
Maličkostí, která potěší jsou bowdeny Jagwire a určitě neoprénový,
sundavací kryt zadní stavby v oblasti řetězu.
Součástí kola jsou také nášlapné pedály Author.
Brzdy Hayes Hydro o váze 250g /třmen+páka, bez brzdové kapaliny/ a váze
kotouče 110g jsou tím nejlepším z kotoučových brzd, čím mohl být Egoist
obdařen. Brzdy mají lehký chod a pochopitelně vysokou účinnost. Po montáži
se o hydraulickou brzdu nemusíte starat, systém je vyjma výměny
opotřebovaných destiček téměř bezúdržbový. Počítat ovšem musíte také s
výměnou brzdové kapaliny - DOT3, DOT4, ale tento proces probíhá spíše po
letech. Měl by. Po 2400 km mi vytekla z přední kotoučovky brzdová kapalina.
Dodání nové + odvzdušnění snad vše vyřešilo. K zajetí postačilo 150 km v
bahnitém terénu.
Egoista obdařil Author vidlicí Rock Shox SID SL, v jejíž levé noze
najdete hlavní i negativní vzduchovou pružinu. U obou můžeme nezávisle
nastavovat tlak vzduchu a měnit tak charakteristiku vidlice. Velmi
využitelná je funkce úplného uzavření vidlice Climb-it control. To se děje
páčkou umístěnou na horní straně pravé nohy vidlice, v jejíž krajní poloze
dojde ke zmiňovanému zablokování chodu. Zdvih 80 mm a katalogová váha 1220 g
uspokojí každého XC bajkera.
Nejen na první pohled, ale i po nasednutí je znát, že se jedná o kolo
vyšší cenové třídy, která se mimo jiné vyznačuje úbytkem na váze. Jeho
hmotnost je příjemných 11,4 kg. Rám je nejen lehký, ale také pohotový, k
osazení se rovněž nedá nic namítat. Posed na Egoistu je závodně dlouhý, ale
nijak nepříjemný i při dlouhých marathonech. Udělíte-li směr, Egoist vás tam
doveze. Jistotu zažijete při sjezdech, kde se chová přesně, při vedení do
zatáček i na úzkých pěšinách. Celkový pozitivní dojem, který jsem si odvážel
ze Sport Prague zůstal i po 2 500 km zachován.