Bajk.cz
Author Egoist 2002 - Test 29.05.2002, Šoukal Vít, Recenze a testy

Nikdy bych nevěřil co tato dvě slůvka dokáží způsobit /a to nejen na bajk.cz/. A protože náš národ má vrozenou podezíravost /všichni jsou podezřelí z toho nejhoršího, dokud není prokázán opak/ dovolte na začátek malé prohlášení. Authora Egoist jsem si pořídil během výstavy SportPrague, protože jsem bez něj nemohl odjet. Jeho design /nejen/ mě skutečně vzal za srdce. Nezískal jsem jej za článek, který jste právě teď započali číst, ale za tvrdě vydělané peníze.

Mimochodem můj prvotní plán byl pořídit si jednoho z bajků od Scotta. Kdyby jejich propagace na Sport Prague přinejmenším "byla" /to co jsem tam nalezl, včetně otráveného přístupu, mě vskutku nevzalo/ mohl jsem nyní psát o jednom z jejich skvostů. O Authoru Egoist jste se již mohli na bajk.cz něco dovědět. Nyní dovolte mně, přidat pár řádků k tomuto bajkerstvu milému výrobku, na kterém jsem prožil přes 2 500 km.
Jedním slovem švihák. Takto by se dal pojmenovat top model od Authora. Egoist je vyveden v oranžové barvě s černým logem pod lakem a rozhodně se vám ihned vryje do paměti. Ohodnotit a to kladně se musí práce na rámové stavbě. Jde o trubkovou sadu italské společnosti Columbus v provedení z hliníkových slitin. Na rámu Columbus Airplane je vidět precizní práce s důkladností v detailu. Pro Egoista je charakteristický čtvercový profil trubek zadní stavby, které jsou esovitě prohnuty. Nejdelší dvě strany hlavního trojúhelníku jsou v průřezu kapkovitého tvaru a zespodu horní trubky je u hlavy navařen plát s logem výrobce. Vyvedené jsou také odlitky patek.
Po shlédnutí osazení Egoista musí zaplesat snad každý. Nejen váhově příjemná je vidlice Rock Shox SID SL. Přehazovačka XTR, XT přesmykač a řazení ukojí určitě každého Shimano chtivého bajkera. O jejich bezchybné funkci snad nemusí být ani řeč. Podíváme-li se na ráfky zjistíme, že tam není něco v pořádku. "Je to nějakej zmetek a ještě k tomu tady", to jsou slova jistých návštěvníků na výstavě Sport Prague. Žádný zmetek, ale ráfky Ritchey OCR Pro s mimostředným posazením otvorů. Ty jsou zapleteny do nábojů Author a obuty pneumatikami Panaracer Fire XC Pro 1,8". Kliky XT jsou pochopitelně opět prací Shimana, jako že Octalink skutečně funguje. Stahování klik se zde stalo velmi snadným procesem. kdy stačí jen pár otoček imbusovým klíčem.

Do terénu!
Sportovní a dynamická jízda, to jsou přívlastky Authora Egoist. Rovná, široká řídítka Kore, délka a sklon představce Race Face Prodigy, dobře padnoucí rohy Ergobar, sportovní sedlo, rychlé pláště, už jen to jsou známky toho, že se nejedná o Valacha, ale statného hřebce, který se rve vpřed. Rám se zpočátku nejeví příliš pohodlně, ale mohu vám říci, že po 2 500 km ho rozhodně nebudete chtít vyměnit. Jeho tvrdost podtrhují pláště Panaracer, které jsou lehké, rychlé a celkem slušně drží stopu, dobře poslouží také na asfaltu ovšem rozhodně je nepřeceňujte na šotolině, v zatáčkách ani při výjezdu. Po výměně Panaracerů za pláště s hrubším vzorkem vás Egoist přesvědčí o tom, že neexistuje výjezd který by nezdolal a sjezd který by neustál. Sedlo vyrobené pro Author firmou Selle San Marco jasně prokázalo, že i když je tuhé, umí být i pohodlné.
Ke klidné jízdě nemalou měrou přispívají široká řídítka Kore a nejen ve stoupání určitě oceníte kvalitní rohy Ergobar, které perfektně padnou do dlaní.
Maličkostí, která potěší jsou bowdeny Jagwire a určitě neoprénový, sundavací kryt zadní stavby v oblasti řetězu.
Součástí kola jsou také nášlapné pedály Author.
Brzdy Hayes Hydro o váze 250g /třmen+páka, bez brzdové kapaliny/ a váze kotouče 110g jsou tím nejlepším z kotoučových brzd, čím mohl být Egoist obdařen. Brzdy mají lehký chod a pochopitelně vysokou účinnost. Po montáži se o hydraulickou brzdu nemusíte starat, systém je vyjma výměny opotřebovaných destiček téměř bezúdržbový. Počítat ovšem musíte také s výměnou brzdové kapaliny - DOT3, DOT4, ale tento proces probíhá spíše po letech. Měl by. Po 2400 km mi vytekla z přední kotoučovky brzdová kapalina. Dodání nové + odvzdušnění snad vše vyřešilo. K zajetí postačilo 150 km v bahnitém terénu.

Egoista obdařil Author vidlicí Rock Shox SID SL, v jejíž levé noze najdete hlavní i negativní vzduchovou pružinu. U obou můžeme nezávisle nastavovat tlak vzduchu a měnit tak charakteristiku vidlice. Velmi využitelná je funkce úplného uzavření vidlice Climb-it control. To se děje páčkou umístěnou na horní straně pravé nohy vidlice, v jejíž krajní poloze dojde ke zmiňovanému zablokování chodu. Zdvih 80 mm a katalogová váha 1220 g uspokojí každého XC bajkera.
Nejen na první pohled, ale i po nasednutí je znát, že se jedná o kolo vyšší cenové třídy, která se mimo jiné vyznačuje úbytkem na váze. Jeho hmotnost je příjemných 11,4 kg. Rám je nejen lehký, ale také pohotový, k osazení se rovněž nedá nic namítat. Posed na Egoistu je závodně dlouhý, ale nijak nepříjemný i při dlouhých marathonech. Udělíte-li směr, Egoist vás tam doveze. Jistotu zažijete při sjezdech, kde se chová přesně, při vedení do zatáček i na úzkých pěšinách. Celkový pozitivní dojem, který jsem si odvážel ze Sport Prague zůstal i po 2 500 km zachován.




Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz