Bajk.cz
Complet CarbiX – Test 20.05.2002, Dědák Pavel, Recenze a testy

Slovenský výrobce částí letadel se před několika lety vrhnul do vývoje a výroby vlastních modelů bajků. Kam až to dospělo jsme měli možnost posoudit v několika posledních měsících. Dostal se nám do rukou jeden z jejich karbonových kousků, Complet CarbiX.

Na úplném počátku stál Ing. Igor Špaček, který vše vymyslel a zbytek už se odehrával v Česko-Slovenské kooperaci a Slovenské výrobě. Odbyt se uskutečňuje především v západní Evropě, kde je pravděpodobně větší odvaha experimentovat. Není se čemu divit, vždyť po století neměnný design kola zanechává hlubokou rýhu v myšlení lidí a jejich následném rozhodnutí pro to, či ono. U nás je to ještě prohloubeno desetiletími po které bylo jediné „normálně“ koupitelné kolo Favorit.

Toliko úvod, podívejme se nyní na rám, který vážně nikdo nepřehlédne.

Jak již název odpovídá, jako materiál posloužil karbon. Ten se nachází téměř všude, vyjma zadních patek a středu. Na zadní patky a na střed je použit dural 7005. Patky jsou k rámu přichyceny pomocí dvojice šroubů, které mohou vypadat subtilně, ale provoz na tomto místě neobjevil téměř žádný nedostatek vyjma jejich povolení, ke kterému došlo spíše naší nedbalostí než závadou na výrobku.
Bovdeny jsou taženy vnitřkem rámu a nikde se nedělí. To má za následek hmotnostní přírůstek několika gramů, ale za odměnu odpadá starost o ně.
Ač to tak nevypadá, používají se na rámu naprosto sériové komponenty. Hlavová trubka má průměr 1 1/8“, sedlovka 31.8mm, střed má domeček o rozměru 68mm a přesmykač s horním tahem a průměrem 28.6mm (v našem případě jsme sáhli po inverzním přemykači Sachs Quartz – test najdete v některém z dalších vydání bajk.cz). Na rámu lze vozit dva košíky, jež se přišroubují ke speciálně zalisovaným maticím. Ten ze spodní strany rámu je vhodné vozit pouze v případě, kdy bude mít láhev chráněno hrdlo proti nečistotám.
Hmotnost činila 1600g.

A co jízda?

Na tuto otázku nemůžeme dát jednoznačnou odpověď. Je jasné, že díky křížové stavbě rám ztrácí něco na celkové tuhosti. Nebylo to však tak strašné, jak mnozí lidé prorokovali. Mnohem více nás překvapily absorpční schopnosti tohoto rámu, kde ani při dlouhých vyjížďkách nebyla tak cítit únava jako na „standardním“ hardtailu (samozřejmě, nemůžeme srovnávat s fullem).
Toto se dá ovšem prohlásit až poté, co se s rámem dostatečně sžijeme. Nejde ani tak o ovladatelnost, která je na skvělé úrovni (geometrie byla zvolena dobře), ale spíše o myšlenkové „přiblížení“ tomuto rámu (pokud nemáte rádi, když se za vámi otáčí téměř každý, není tento stroj určen vám).
Při přezouvání plášťů za širší (z 1,9“ na 2,1“) jsme zjistili také jediné podstatné mínus tohoto rámu. Maximální šířka průchozího pláště je totiž 2,0“.

Plusy:
Mínusy:
Verdikt:
Rám za cenu cca 15000 Kč vyniká v místech, kde jiní zanikají. Neztratíte se s ním v bajkových zácpách ani v osamocené chvilce kochání se krajinou. Určitě to nebude „součástka“, kterou budete proklínat.



Copyright 2024 Bajk.cz, www.bajk.cz