Celý dlouhý čas se těšíme na ten den "D". Co těšíme, my se
na něj dokonce i připravujeme. Jak se ovšem zpívá v jedné písni,
čas letí jako bláznivý a tak se jednoho dne stane, že nám do něj
zbývá jen pár dnů. To potom máme plnou pusu slov o problémech se
zády, kolo už také není co bývalo a to počasí, škoda mluvit.
A je to tady, nastává den "D". Tedy den startu závodu.
Problémy, které jsme během několika posledních dnů měli, nám mizí
jako ionťák z bidonu. A tak dle slov G.Boccacia: „Je lépe litovat,
že jsme něco zažily, než litovat, že jsme nezažily, vyrazíme.
Vskutku zážitky se na nás lepí přinejmenším jako loňské bláto na
Sudetech.
Cíl. Jo, byl to dobrý závod, ale mohlo to být uděláno trochu
jinak. Proč byla vyznačena trasa tak a ne úplně jinak? Na té
občerstvovačce snad spali!!! Proč je tady tak málo možností na
umytí bajku? Proboha, to byl sjezd?
Patříte-li mezi tyto pozávodní kritiky, a že nás je, což
takhle zkusit uspořádat vlastní závod. Závod, který nebude mít
žádnou chybu. Tomu říkám výzva! Nezapomeňte ale, že co člověk, to
jiný názor. Tady je pár rad ze života.
Nejprve by jste měli vědět, že právo uspořádat soutěže
horských kol mají kluby a oddíly, které jsou členy ČSC, fyzické
osoby, právnické osoby, sportovní kluby a oddíly, které se
zavážou dodržovat soutěžní řád.
Máte-li již nyní vyšší cíl a tedy zájem o zařazení termínu
závodu do kalendáře soutěží na příští rok, musíte zaslat potřebné
údaje pracovníkovi komise MTB ve svém kraji nebo přímo na adresu
komise MTB/ČSC nejpozději do konce běžného roku.
Vy, jako pořadatel závodu musíte vypracovat rozpis soutěže,
který bude obsahovat název soutěže, kategorie pro které je soutěž
vypsána, přesné místo konání s adresou pořadatele, výšku
startovného, datum konání, čas startu, čas zahájení soutěže,
termín uzávěrky přihlášek a další potřebné údaje pro závodníky.
Každému z nás vyhovuje trochu jiná trať, ale ta určená
horskému kolu by měla vést lesními cestami, stezkami v lesích
nebo na polích, na cestách s udusaným povrchem nebo šotolinou.
Úseky tratě dlážděné nebo s asfaltovým povrchem nesmějí překročit
limit 15% celkové délky tratě.
Chystáte-li na závodníky nějaké to "překvápko z Kanady" tak
vězte, že trať závodu musí být bez jakýchkoli neplánovaných a
neoznačených překážek, které by mohly ohrozit bezpečnost
závodníků. Jistě by se vám nelíbilo, kdyby se o vaši trati
mluvilo jako o té, na které polovina závodníků skončila se
zlomeninou a druha s otřesem. I když i to může být vaše image.
Plánujete-li na trati závodu občerstvovací stanoviště, tak
jej musíte řádně označit a informovat o něm včas závodníky. To
označení neberte na lehkou váhu, protože pokud se vám tam
vyskytne závodník mého typu, tak tu pravou občerstvovačku mine a
rodinku, která si u zavodni tratě udělala pohostěníčko, obere o
banán.
Měli by jste také vědět jak se v co nejkratším čase dostat
do všech bodů tratě. To se vám bude hodit v případě úrazu a
jiných problémů. Rozhodně mějte při ruce a na příjmu zdravotníka.
Zajistěte také bezpečnost závodní tratě. Určitě by vám
nebylo příjemné, kdyby se ve sjezdu najednou před vámi vyrojilo
stádo krav a vy nemohli ani dobrzdit, na tož pokračovat v již
nastoleném tempu. Ano i to se mi stalo.
Váháte-li jaký zvolit typ závodu, tak vám připomínám, že
můžete sáhnout po Cross-Country /XC/, což je jednorázový závod se
skupinovým startem. K mání je také Cross-Country Point-to-
point /PP/ tedy jednorázový závod o minimální délce 25km se
skupinovým nebo jednotlivým startem zpravidla z jednoho místa do
druhého. Kriterium je zase závod s hromadným startem, jehož trať
má formu smyčky. Zahrnuje hlavni rysy tratě pro horské kolo, tedy
stoupáni, sjezdy, polní cesty a překážky, které mohou být umělé.
Okruh se jede několikrát. Zvolit si můžete také stoupání /HC/.
Jedna se o závod s časomírou, který se jede z místa startu do
místa cíle položeného ve vyšší nadmořské výšce a min. 80% délky
trati je stoupáni. Sjezd /DH/ je závod jednotlivců na čas. Trať
by pochopitelně měla vést z místa startu do místa cíle položeného
v nižší nadmořské výšce. Na organizaci náročnější, ovšem o to
vděčnější jsou etapové závody. Dát se můžete také na časovky, k
dispozici je i trial, freestyle, zkrátka možností je mnoho a záleží
jen na vás a na vašem okolí co zvolíte.
To musíte obzvlášť respektovat. Není totiž nic horšího, než
dobře uspořádaný závod bez závodníků a diváků.
Nezapomeňte také na to, ze vše někomu patří. A tedy i ten
malý kousek louky, který se jen rychle přejede má majitele a vy
by jste měli získat patřičné povolení.
A potom takové maličkosti, kterých si každý všimne. Je
pěkné, že máte nová startovní čísla, ovsem kde jsou drátky, či
něco jiného na jejich připevnění? Proč šla prezentace tak pomalu?
Je někde plánek trati? Kde budou zveřejněny výsledky?
Určitě také potěší nějaká maličkost, která závod připomene.
Ta může být pro každého jiná. Pro někoho upomínkový předmět, pro
jiného neplacené hlídání kol, či dobré jídlo. Ovšem všichni se
závodu účastníme nejen pro dosažení výsledků, ale také abychom
zažily tu správnou atmosféru a pohodu. Napoleon Bonaparte řekl:
“Odvaž se a potom se uvidí.“ Odvažte se i vy a uspořádejte svůj
závod. Je totiž něco úplně jiného poznat to z "druhé" strany.
Sice na vás čeká plno práce a dohadů, na jejímž konci vás všichni
nebudou objímat kolem krku, ale "pár" spokojených závodníků se
určitě najde. A pro ně to hlavně děláme.