Střední třída? GT Avalanche 0.5 disc - test | 26.06.2004, Staněk Lukáš, Recenze a testy |
1) | Rám je základ | ||
Základem každého kola je rám a to, že v těchto cenových patrech byste neměli šlápnout vedle dokazuje i rám Avalanche.
Rám s typickým poznávacím znamením rámů GT - triple triangle je svařen nezačisťovanými sváry ze zeslabovanému materiálu
6061Al a je prost jakýchkoli designérských a konstrukčních výstředností. Pochopitelně až na zmiňovaný triple triangle,
ten má sloužit k zvýšení boční tuhosti a snížení vibrací přenášeným z terénu na jezdce. Kola této značky používají triple
triangle bez větších úprav již bezmála 30 let.
|
|||
2) | Odpružení | ||
Odpružené vidlice se dnes montují i na nejlevnější kola, nutno dodat, že zde plní spíše funkci držáku předního kola,
to se ale nedá říci o vidlici na tomto kole. Nasazená MZ Race 100 je model ze základní nabídky odpružených vidlic
Marzocchi, jde o tzv. OEM vidlici (modely určené pro montáž na sériová kola, v prodeji na ně nenarazíte). Vidlice
pracuje s vinutou pružinou a MCU elastomerem, tlumení olejem nečekejte. Zdvih je patrný již z názvu a je rovných 1 00mm,
krk je vyroben z Cr-Mo oceli, vidlice umožňuje montáž jak kotoučových brzd (standardní rozteč), tak ráfkových. Seřizovat
je možno jen předpětí ocelové pružiny, seřizovací šrouby se skrývají pod gumovými prachovkami na vrcholu nohou vidlice.
Pro změnu předpětí je potřeba imbusového klíče vel. 4mm.
|
|||
3) | Brzdy | ||
Kdo chce rychle jezdit, musí mít i kvalitní brzdy. Na této pozici jsou na GT nasazeny hydraulické kotoučovky z řady Deore
(pro puntičkáře typ BL-M525)od Shimana. Ty jako pracovní médium používají minerální olej, brzdný účinek zajišťují polymerové
brzdové destičky třením o 160mm kotouč.
|
|||
4) | Kola a pláště | ||
Přední i zadní kolo se točí na nábojích z řady Deore s přírubami na kotouče (jak jinak, že...), ráfky Big Box od Syncrose,
dřívější komponentové kultovky, dnes výrobce komponentů pod křídly GT. Na pozici obutí byly nasazeny pláště od Tiogy,
konkrétně modely Extreme a Factory, (dle mne trochu nelogicky) v rozměru 26 x 1.95´´ vzadu a 26 x 2.1´´ vepředu.
|
|||
5) | Osazení | ||
Přenos síly z vašich nohou na zadní kolo zajistí pedály Shimano PDM-520, kliky Truvativ 5-D, uložené na
středu Truvativ ISIS. Přesnou změnu převodů zajistí Shimano - přesmykač Deore, přehazovačka LX a páčkové řazení Deore. Z
řady vybočuje jen kazeta od SRAMu. Snadné vedení kola umožní povedené gripy a široká, velmi dobře tvarovaná řidítka Syncros
New 6061 upevněná v představci GT Design. Ten otáčí vidlicí přes integrované hlavové složení Tange Zero Stack. Posed
zajišťuje sedlovka Alloy Micro adjust, na pozici sedla byl nasazen model GT MTN.
|
Ad 1) | Rám je základ | |
Dobrá, více položená geometrie, kolo hned "padlo" do ruky. Velikost M byla dostatečná i
pro postavu výšky 180cm (jen proběhla změna představce z původního délky 90mm na 120mm - ten je i na fotografiích),
sedlo se tím pádem posouvá výš a posed je sportovnější, není to jak "bába s nůší". Kolo je při jízdě velmi stabilní
(někdo říká, že "drží stopu") a díky širokým řidítkům i dobře ovladatelné, lehce se zvedá "na zadní" - při nájezdu na
překážku, naopak v prudkém stoupání nemá přední kolo větší tendence k nadzvedávání (k tomu asi přispěl i delší představec).
Díky položenějšímu úhlu vidlice se bike hůře "ohýbá" do zatáčky, na to se dá po chvíli zvyknout, rozdíl je patrný spíše
po přechodu z jiného kola se strmějším úhlem hlavové trubky. Díky naznačeným vlastnostem je toto GT vhodnější spíš na
delší výjezdy a sjezdy, bez přílišného kličkování. Ve sjezdech se navíc projeví tvrdost zadního kola, tady by bylo lepší
použít objemnější plášť (viz také bod Ad 4).
|
||
Ad 2) | Odpružení | |
Při nejnižší hodnotě předpětí je vidlice velice citlivá a "bere vše", ale houpe se do kopce a dost se noří při brždění.
Regulací předpětí pružiny se dá vidlice nastavit ve velkém rozsahu dle různých požadavků a typů jezdců. Absence tlumení
není kupodivu při běžné jízdě příliš znát, ke slovu přijde při přejezdu větších nerovností (např. kořen, osamocený kámen),
tam vidlice využije velkou část zdvihu a její rychlá reakce způsobí zpětné kopnutí do řidítek - to je přímo úměrné
rychlosti jízdy a velikosti překážky. Využitelný zdvih je velice závislý na nastaveném předpětí - při nechání nejmenšího
předpětí není problém dostat vidlici ve sjezdu "na doraz". Při nastavení, tak aby se vidlice nedostávala na dno, pak
dosahuje max. 50-60mm zdvihu (hmotnost jezdce 80kg), zbytek se dá využít jen při velmi agresivní jízdě. S nastavením
je potřeba dost "laborovat" podle jízdního stylu konkrétního jezdce.
S ohledem na "pověst" těchto italských vidlic, hlavně co se týká jejich odolnosti proti opotřebení, mě dost zarazila
znatelná vůle mezi vnějšími a vnitřními nohami, po celkových asi 1000 testovacích km...
Celkem byla vidlice hodnocena velice pozitivně, tuhost a průběh pružení jsou na výbornou, velká škoda je absence útlumu.
Vhodná je pro méně náročné sportovní jezdce, případně pro náročné MTB turisty.
|
||
Ad 3) | Brzdy | |
Hydraulické kotoučovky Deore představují brzdy s výborným poměrem
výkon vs. cena. Brzdy byly již předešlými jezdci zajeté, takže tahle fáze
odpadla. Dávkovatelnost brzdné síly je výborná, účinnost brzd
dostatečná.
Přední brzdou se mi nepodařilo zablokovat kolo - pro zvýšení brzdného
účinku by asi bylo potřeba nasadit kotouč o větším průměru.
|
||
Ad 4) | Kola a pláště | |
Ráfky i přes přítomnost kotoučových brzd nepostrádaly broušené boky pro klasické brzdy.
Zapletení bylo provedeno nerezovými dráty, dnešním (téměř) standardem na MTB jsou však černé...
To jsou jen kosmetické vady, na funkci (...) nemají vliv. Více připomínek bylo k plášťům - obuté
Tiogy jsou dobré pro technicky slabší jezdce, vyspělejší jezdci by snesli hladší "gumy" s menším
valivým odporem. Jinak jsou vzorky spolehlivé a "podrží", pokud příliš neřešíte rychlost odvalování,
budete asi spokojeni. To, co bych já na kole vyměnil hned, by ale byl zadní plášť, ani tak ne pro
pomalost vzorku (při jízdě na tvrdém povrhu se gumové "špunty" ohýbají), jako spíš pro jeho (celkem
nelogicky) malou šířku 1.95´´. Minimálně "dvě jednička" učiní jízdu pohodlnější a sníží i možnost
poškození ráfku zadního kola v kamenitých sjezdech.
|
||
Ad 5) | Osazení | |
Výborné nové pedály Shimano PD-M520 - dobré našlapování a vypínání, minimální zanášení bahnem, dobrý poměr kvalita vs. cena.
Celkové vybavení kola je dobré, kliky spíš měkčí, na převodnících o něco horší řazení směrem dolů. Výborné gripy - silnější
stěna, přiměřeně měkké (bohužel se mi nepodařilo zjistit výrobce a typ), povedený tvar řidítek. Sedlo i přes počáteční
nedůvěru pohodlné i na delší cesty. Integrované hlavové složení - bez problému.
|
Tabulka osazení: | |
rám | GT Triple Triangle w/ Butted 6061 Al |
vidlice | Marzocchi MZ Race, 100 mm |
kliky | Truvativ 5-D |
střed | Truvativ ISIS |
pedály | Shimano PDM-520 (new 959 system) |
přesmykač | Shimano Deore |
přehazovačka | Shimano LX |
řazení | Shimano Deore |
kazeta | SRAM |
ráfky | Syncros "Big Box" |
pláště | Tioga XC Extreme/Factory XC 26x1.95 |
náboje | Shimano Disc |
brzdy | Shimano Hydraulic |
brzdové páky | Shimano Hydraulic |
řídítka | Syncros New 6061 |
představec | GT Design |
hlavové složení | Tange Zero Stack |
sedlo | GT MTN |
sedlovka | Alloy Micro adjust |
velikosti | S-XL |
hmotnost | 13,54 kg |
cena | 25.990 Kč |
Velikost (") | A (°) | B (°) | C (mm) | D (mm) | E (mm) | F (mm) | G (mm) | |
S | 15 | 71 | 73.5 | 429 | 699 | 546 | 419 | 297 |
M | 17 | 71 | 73.5 | 429 | 726 | 577 | 419 | 297 |
L | 19 | 71 | 73.5 | 429 | 749 | 594 | 419 | 297 |
XL | 21 | 71 | 73.5 | 429 | 775 | 617 | 419 | 297 |
Duratec Sonix CX | |
Duratec Career C9 | |
RockMachine Landslide | |
Author Egoist model 2003 | |
GT Avalanche 0.0 tak trochu jinak | |
Scott G-Zero FX2 again | |
GT Zaskar Expert | |
White Widow | |
Krutor |