Bajk.cz
Zákazy cyklistům v Českém ráji |
23.04.2004, Bartoš Zdeněk, Zprávy a novinky |
Na jednom nejmenovaném serveru se nedávno objevil výborný článek pana
Rudolfa Čecha o zákazech vjezdů cyklistů v Českém ráji. Po čase na tento
webový článek kupodivu reagovala tiskovou zprávou Správa CHKO Český ráj.
Argumentace uvedena v tiskové zprávě mne však natolik rozhořčila, že
jsem ochranářům poslal několik připomínek:
Je neuvěřitelné, že pan Bílek ze SCHKO Český ráj hájí instalace zákazů
vjezdu cyklistů na některé cesty v Českém ráji nařízením vlády č. 508
ze dne 14. října 2002, kterým se vyhlašuje Chráněná krajinná oblast
Český ráj (kde je prý psáno že ....na celém území CHKO Český ráj je
možné provádět cyklistiku, mimo pozemní komunikace a místa k tomu
určená, pouze se souhlasem Správy CHKO Český ráj), když existuje zákon o
ochraně přírody 114/1992 Sb., který má samozřejmě přednost.
A v něm se v paragrafu 64 (Omezeni vstupu z důvodu ochrany přírody)
jasně píše, že ....v PRVNÍ ZÓNĚ CHKO může orgán ochrany přírody PO
PROJEDNÁNÍ S DOTČENÝMI OBCEMI omezit nebo zakázat přistup veřejnosti do
těchto území nebo jejich části. Jde vsak o paušální zákaz, který se
evidentně (a logicky) má vztahovat na veřejnost pohybující se v první
zóně CHKO jakýmkoliv způsobem, ne jen na cyklisty.......
Ostatní zákonná omezeni pohybu cyklistů v CHKO dle zákona 144/92 Sb. se
týkají jen první a druhé zóny CHKO a jde o zákaz SOUTEŽÍ na jízdních
kolech mimo silnice, místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem
ochrany přírody. Toť vše !
Dalším problémem hodným pozornosti je pojem "pozemní komunikace" který
podle silničního zákona 135/61 Sb. (ve znění zákona 27/84 Sb, úplné zněni
55/84 Sb.) zahrnuje i pojem ÚČELOVÁ komunikace, který v sobě m.j.
zahrnuje i komunikace nutné pro lesnickou technologickou dopravu, tedy
lesní dopravní sít. Současný platný (od roku 1996) předpis Lesní
dopravní sít ČSN 736108 v sobe zahrnuje i popis nejnižšího
technologického článku lesní dopravní sítě s názvem lesní přibližovací
linka: "Lesní přibližovací linka je součást lesní dopravní sítě sloužící
výhradně k vyklizovaní vytěženého dřiví z porostu a následnému
přibližování. Spojuje zpravidla porost s přibližovacími cestami nebo
lesními skladkami. Je vedena po neupraveném terénu bez odstranění vrchní
vrstvy zeminy znečistěné organickými zbytky."
Skončíme tedy zřejmě u stejného problému, jako naši přátele na
Slovensku, kteří od platnosti jejich nového zákona na ochranu přírody
diskutuji nad tím, zda je pěšina, po které se občas přibližuje dříví
(lesní přibližovací linka) účelová komunikace či ne. Samozřejmě
kvalitnější části lesní dopravní sítě jako je "přibližovací cesta" či
dokonce "odvozní cesta" jsou účelovými komunikacemi naprosto
jednoznačně...
Dokáže-li ochrana přírody, že některé pěšiny v lese (ať již značené
pásovým značením Klubu českých turistů, či značené někým jiným a jinak,
či neznačené) NEJSOU LESNÍ ÚČELOVÉ KOMUNIKACE, pak se snad lze přít již
jen o rozporu nařízeni vlády č. 508 ze dne 14. října 2002 se zákonem na
ochranu přírody 114/92 ohledně toho, kde mohou v CHKO jezdit lidé na
kole.........
Doufám, že mi někdo ze Správy CHKO Český ráj, nebo z Ministerstva
životního prostředí dokáže právně korektně vysvětlit, o co v případě
zákazu jízdy cyklistů v Českém ráji vlastně právně jde, o jakou právní
normu se tyto zákazy opírají a kdo ty zákazové cedule platil.
Jinak musím konstatovat, ze žiji ve státě, kde zákony nedodržují nejen
občané, ale ani státní orgány, které by je měly garantovat a které ještě
navíc vyhazuji (např. na neoprávněné zákazové tabule) do vzduchu peníze
daňových poplatníků........
Zajímavé odkazy: