G-ZERO FX2 je v pořadí třetím modelem značky SCOTT v tzv. Enduro Series z roku 2001 - kategorií celoodpružených kol pro jízdy volnou přírodou. Rámová stavba je typický představitel jednočepové konstrukce. Kloub, na kterém se otáčí zadní kyvka, umístil hlavní konstruktér Scottu Peter Denk, před šlapací střed na úroveň velkého převodníku. Zdvih zadního kola je rovných 100 mm.
Rám je svařen z dvojitě zeslabovaného hliníku třídy 7005, mohutnými nezačisťovanými sváry. Nastříkán je na bílo s černými doplňky (hlavová trubka a zadní stavba). Logo SCOTT na spodní trubce je doplněno červenými nálepkami a vše je překryto bezbarvým lakem.
Rámový trojúhelník se slopingem a pro SCOTT typickou zalomenou sedlovou trubkou, je na všech namáhaných místech vystužen návarkami - u hlavové trubky, šlapacího středu a uchycení tlumiče. Nízké hmotnosti rámu a současně velké tuhosti bylo dosaženo oversizovou dolní rámovou trubkou, která mění svůj průřez z kruhového na eliptický u hlavové trubky a u šlapacího středu. Rám je připraven na montáž kotoučových brzd. Místo bovdenových návarek jsou na rámovém trojúhelníku hliníkové svorky a bovdeny jsou vedeny nepřerušovaně po celé délce (zadní brzda, přehazovačka), což je velkým přínosem proti jejich zanášení (o nějakém zvýšeném tření lanek nemůže být ani řeč). Lanko k přesmykači je vedeno spodem rámové trubky. Samotný přesmykač je připevněn na držáku upevněném pod pravou miskou středového složení a ještě zpevněn šroubem k návarce. Pro montáž košíku je na rámu jen jedno místo - na dolní rámové trubce. Vzhledem ke konstrukci (a velikosti) rámu se do takto umístěného košíku nedá umístit větší láhev než o objemu 0,7l, takže žíznivcům nezbude než sáhnou po camelbaku. Sedlovka je v rámu upevněna objímkou s rychloupínákem, což umožňuje v případě potřeby, rychlou změnu posedu. Tady je však třeba dát pozor, aby zasunutá sedlovka nenarazila do tlumiče - volného místa je tu však dost.
Zadní stavba, označená jako ultralight je nesymetrická, na straně pohonu je trubka vedená nad řetězem, pro zamezení kontaktu s ním. Při agresivní jízdě k kontaktu stejně dochází, proto je s rámem dodávám ochranný neoprénový návlek na suchý zip s mohutným logem, jak jinak než SCOTT USA. Mohutná zadní stavba je ještě navíc vyztužená návarkami, ty jsou nejlépe vidět na fotografiích. Výměnná patka přehazovačky je na rámech pro drsné užívání již standardem.
Hlavní rámový trojúhelník je se zadní stavbou spojen kloubem, pomocí mohutného dutého čepu o průměru 15mm, který se otáčí se na průmyslových ložiskách. Jako celek je rám velmi pevný, to je poznat na boční tuhosti zadní stavby - často kritizovanému neduhu u jednočepových konstrukcí rámů.
Použitý tlumič, označený jako Scott EX Comp, spojuje vrchol zadní kyvky a již zmiňované zalomení sedlové trubky. Takto umístěný tlumič působí jako lapač nečistot odletujících od zadního kola, proto je dobré ukrýt jej pod neoprenový návlek. Tlumič je pružinový, tlumený olejem s regulovatelou rychlostí odskoku. Tuhost pružiny odpovídá hmotnosti jezdce cca 75 kg. Regulace tlumení má značný rozsah, změna chodu je poznat již při otočení o dvě polohy regulačního kolečka (jednotlivé polohy jsou aretovány)a pokud jste šikovní, tak se vám podaří pootočit regulaci tlumení i za jízdy - při nájezdu na asfaltovou cestu je praktické tlumení zvýšit, sníží se pohupování při rychlé švihové jízdě a při nájezdu do terénu je vrátit do původní polohy.
Tím se dostáváme k jízdním vlastnostem kola postaveného na tomto rámu. Po doplnění odpružené vidlice RS Judy XC (nastavené na zdvih 80mm), pracující na principu olejem smáčené pružiny, dostáváme pohodové a pohodlné kolo s kratším vzpřímenějším posedem, kterému nedělají problémy jak sjezdy - 100mm zdvih zadního kola je poznat, tak výjezdy - při opravdu prudkých stoupáních má přední kolo tendenci se zvedat, zde pomůže změna těžiště. Problémy mu nečiní ani rychlý přesun po asfaltu. Rám je při šlapání velice tuhý, je znát velký průměr dolní rámové trubky a pevnost čepu zadní stavby. Regulací tuhosti pružiny a tlumení odskoku lze nastavit chování zadní stavby v širokém rozsahu, dle individuálních požadavků a stylu jízdy.
Scott G-ZERO FX2 není kandidát na závodní stroj, ale ideální kolo pro dlouhé cesty neznámým rozbitým terénem - hobby maratóny a putování volnou přírodou. Scott k Enduro sérii uvádí: „Jde o řadu celoodpružených kol s vyššími zdvihy a nižší hmotností...pro jezdce kteří milují drsný terén“ - a nutno říct, že má pravdu.
Poznámka:
Všechny detaily zmíněné v textu jsou na přiložených fotografiích. Ostatní informace - geometrie rámu, hmotnost, osazení celých kol apod. na Scott USA.