Bajk.cz
Kotoučové brzdy Clark’s Clim8 |
08.09.2003, Dědák Pavel, Recenze a testy |
Že jste ještě na živo neviděli šestipístkové brzdy? My ano a dokonce jsme měli tu možnost je testovat po dobu 14ti dní. S jakými výsledky se nám tedy tito DH těžkotonážníci prezentovaly se můžete seznámit přímo zde.
V jednotlivých odstavcích Vás seznámíme s tím, jak se brzdy dodávají, jak se instalují
a hlavně, jak fungují. Testu se zúčastnili tři jezdci, kteří po skončení jim přiděleného
času zhodnotili poznatky a obodovali brzdy.
Balení
Dodané krabice, které obsahovaly brzdy byly provedeny kvalitně, což je vlastně naprosto
nedůležité, ale estetické oko kupce je potěšeno.
Každé balení obsahuje: již odvzdušněnou sestavu páka-hadice-třmen, kotouč, šrouby torx
na kotouč, klíč na dodané šrouby torx, sadu podložek pod uchycení třmene, šrouby na třmen,
manuál, katalog a volitelně také náboje. Ty v naší sadě obsaženy nebyly, proto se k nim
nebudeme po zbytek testu vyjadřovat.
Dodávané kotouče mají atypické průměry: 170 mm pro přední brzdu a 150 mm pro zadní.
Katalog nás ještě před vyjížďkou stihl seznámit s nejrůznějším sortimentem bovdenů, lanek
a jiného zboží firmy Clark's a hlavně nám oznámil, že na těchto komponentech
jezdí i jezdci teamu Kona.
Instalace
Tato probíhá relativně obtížně, protože si člověk musí pohrát s množstvím podložek pod třmenem.
Naopak díky poloze hlavy šroubu na páce je utáhnutí páky jednodušší než bývá běžné.
(šroub se utahuje seshora) Bohužel se nám při dotahování šroubů na kotouči podařilo
zlomit jeden z dvou klíčů na šrouby torx, přičemž vynaložená síla to určitě nezpůsobila.
Ačkoli jsme již instalovali větší množství kotoučů a většinou se nám podařilo odstranit
škrtání, zde to bylo nad naše síly a obě brzdy neustále škrtaly (naštěstí pouze škrtaly a nedrhly).
Po nainstalování se ještě musela zadní brzda odvzdušnit, protože měla značně houbovitý
krok - průběh odvzdušnění je na těchto brzdách prakticky totožný s jinými brzdami s tím rozdílem,
že díky obrovskému pístu v páce na to stačilo pouhých 5 minut. (vytlačit vzduch z hadice
byla otázka jediného zmáčknutí páky)
Zajetí
Po instalaci jsme se vydali na první projížďku při které jsme neočekávali žádnou přílišnou
účinnost, i když jsme v ni doufali - přece jenom to svou vahou je snad nejtěžší brzda,
jaká se dá zakoupit a její dimenzování k DH přímo svádí. Naneštěstí se nám naše očekávání
vyplnilo a brzdy skutečně příliš nebrzdily - ze začátku asi tak, jako horší nové véčka.
Nechtěli bychom vidět, jak by to vypadalo, kdyby člověk navyklý brzd např. Magura Gustav,
které brzdí nové prakticky stejně jako zajeté (desky sice velmi rychle odejdou, ale za to,
to alespoň brzdí) , nasedl na bajka s těmito brzdami a šel si rovnou dát nějaký drsnější sjezdíček.
To by se už také nemusel zdravý vrátit.
Doba zajíždění trvala asi 40 km, což sice není moc v XC, ale v DH je to přece jenom už trochu hodně.
Funkce
Po zajetí se dostavil zajímavý fakt. Ačkoli přední brzda fungovala na chvalitebnou,
zadní nebyla schopna ani zablokovat kolo - obvykle to přece bývá přesně naopak!?!
Navíc ihned po instalaci byla blokace zadního kola problémem pouze vyvinutí větší síly
na páce (i když větší než je normální, tak přece jenom to s větším úsilím možné bylo).
Po bližším prozkoumání a porovnání chodu pák jsme také museli přiznat, že to vypadá,
jakoby se v zadní něco příčilo a nechtělo to povolit.
Zadní brzda tedy v porovnání s přední naprosto propadla. (a to té přední chybělo ještě asi
10-20% účinnosti, což by se při čistém DH ještě více projevilo)
Bodové hodnocení tří jezdců (jezdci jsou uvedeni pod jejich přezdívkami)
Maximum bodů je 10, minimum 1. Pro přehlednost jsme hodnocení rozdělili na přední a zadní brzdu.
Jezdec 1: Brša
- ergonomie brzdové páky: ergonomie v pohodě, ale ten odlitek…celý Taiwan……7
- hmotnost: to chápu jako vtip :)…….. 7
- celkové zpracování: až na tu brzd.páku (jako jen páku,ne tělo páky)krása……8
Přední brzda:
- účinnost: 8
- průběh chodu:7
- počet přidělených bodů:15
Zadní brzda:
- účinnost:5
- průběh chodu:6
- počet přidělených bodů:11
Celkový počet získaných bodů: 26
Jezdec 2: Hanz
- ergonomie brzdové páky: 5
- hmotnost: 2
- celkové zpracování: 5
Přední brzda:
- účinnost: 8
- průběh chodu: 7
- počet přidělených bodů: 15
Zadní brzda:
- účinnost: 2
- průběh chodu: 5
- počet přidělených bodů: 7
Celkový počet získaných bodů: 22
Jezdec 3: TinkTink
- ergonomie brzdové páky: 6
- hmotnost: 5
- celkové zpracování: 7
Přední brzda:
- účinnost: 8
- průběh chodu: 8
- počet přidělených bodů: 16
Zadní brzda:
- účinnost: 1
- průběh chodu: 2
- počet přidělených bodů: 3
Celkový počet získaných bodů: 19
Závěr:
Je smutné, že velmi dobrý pocit z přední brzdy kazila zadní. Doufáme, že v
našem dodaném kusu byla pouze nějaká výrobní vada. Při předpokládané teoretické maloobchodní
ceně okolo 4000,- bez náboje (náš odhad) by se totiž mohlo jednat o horkého kandidáta
pro začínající freeridery a sjezdaře, kteří nemají dostatek peněz na něco, co používá
světová špička a přesto chtějí jezdit a ne jenom vydělávat na to nejlepší.