Cesty života jsou trnité a ani bajkové odpružení nemá na růžích ustláno. V pionýrských dobách bajků vládl všeobecný skepticismus nad jakoukoli odpruženou částí, která není součástí lidského těla nebo se nejedná o podhuštěné pláště. Navzdory tomu se odpružení ukázalo správným směrem ve vývoji bajkyngu a směle kráčí vpřed. Stále je co vylepšovat, stále je kam směřovat. Kde jsou například elektronické součástky? Ty se téměř neprosazují…
Jak tedy to vše začalo?
1987: V tomto roce na světlo světa přišla první odpružená vidlice, která byla použita na fullovi Bushido. Tvrzení výrobce: 12“ zdvihu na předním i na zadním kole. Tento první pokus o celoodpružený stroj však zůstal bez odezvy a zapadl do zapomnění.
1988: Bajk Kestrel Nitro byl předveden na „Long Beach bike show“, osazen přední odpruženou vidlicí, kterou designovali Paul Turner a Keith Bontrager. Vidlice užívala Bontrager triple-clamp design a v budoucnosti byla známa jako RS-1.
1989: Rock Shox a Dia-Compe vyrábějí sériově RS-1 s cenou 350$. CrMo krk měl průměr 1“. Tlumení otevřenou olejovou lázní s neměnným uzavíráním. V nabídkách se objevují také Offroad Flex a dvoukorunková Italská Ceriani.
1990: Doug Bradbury vytvořil první vidlici Manitou se zdvihem 1,5“. Jako pružící a zároveň i trochu tlumící médium bylo použito Eleastomerů. S hmotností pod 3 libry (1,53 kg), byla vnímána jako zlom. Krk byl již 1 1/8“, připraven na aheadový představec, cena byla 400$.
1991: Scott představil Unishock, ocelové pružiny a tlumení třením. AMP představilo první prototyp. Cratoni postavilo Rock Soft - vzduchové pružení s olejovým mazáním. Answer s licencovaným Manitou provedlo menší změny a snížilo cenu na 380$. Mountain Cycle se zdvihem 2,5“, kluzáky o průměru 28,6mm, pevná osa 12mm a kotoučová brzda!!! Marzocchi uvedlo napodobeninu RS-1. Rock Shox vyrobil zakázkové vidlice pro „Team Z“ (Greg LeMond) pro závod Paris-Roubaix se seřizováním stlačení a s vnitřními magnesiovými nohami. Monolith začal produkovat dvoukorunkový Rebound, pružení zajišťovala pružina, tlumení blíže nespecifikovaný tlumič. Zdvih 1,75“, cena 450$. Mert Lawwill představil Leader, vidlici s „leading link“ designem pro eliminaci zanoření při brždění. Používala vzduchovou pružinu a olejové tlumení. Zdvih 3“, použití pro kotoučové brzdy a cena 390$.
1992: Rock Shox uvádí své věhlasné modely Mag 20 a Mag 30 s magnesiovými nohami a hliníkovým brzdovým obloukem. Model Mag 20 používal seřizování komprese. Joe Murray a Kona vyrobili Future Shock (pozdější Z-link) se zdvihem 1,2“. Manitou upravuje zdvih na 2“. Cannondale představil svůj HeadShok se vzduchovou pružinou, to vše v hlavové trubce. Marzocchi uvedlo XC300 s nezávislým pístem, vzduchovým ventilem a trojitou fází tlumení. Tange zveřejnilo svou první vidlici Struts. RST vyrábí vidlice za 200$ pro značku Trek.