Nestává se často, aby český výrobce obohatil svět
cyklistických výrobků něčím tak novým a ojedinělým,
jako v případě cyklocomputeru pojmenovaným jeho
tvůrci NaviiOn. Jedná se o víceúčelový přístroj,
který kombinuje cyklistický počítač s velkým množstvím
funkcí, elektronickým průvodcem a digitálním zvukovým
záznamníkem.
Pro potřeby NaviiOnu byl vyvinut systém navigace nazvaný
"Point to Point", ten ke své činnosti nepotřebuje
družicový systém GPS. Použitý navigační režim - správněji
nazývaný spíše průvodcovský, vás pouze provede po trase
uložené ve své paměti. V neposlední řadě NaviiOn obsahuje
i digitální hlasový záznamník. Zaznamenaný zvuk si můžete
přehrát přímo v přístroji nebo později na PC. Ale vše
pěkně postupně:
Co za svoje peníze dostanete?
Při koupi NaviiOnu se můžete rozhodnout mezi dvěma verzemi.
První nazvaná Basic, obsahuje kromě samotného přístroje
ještě CD se softwarem NaviiSoft a manuál. Druhá pojmenovaná
Pro obsahuje oproti verzi Basic ještě navíc paměťovou kartu
Compact Flash Card o kapacitě 16MB, Compact Flash USB čtečku,
sériový kabel pro propojení s počítačem (NaviiLink), držák
Sigma na kolo, přepravní pouzdro, dva akumulátory AAA a
dobíječku akumulátorů. A cena? Tu si i s komentářem nechám
na závěr…
Velký displej a spousta čísel
Samotný NaviiOn je na dnešní poměry drobných cyklocomputerů
pořádný macek Design přístroje je spíše průměrný, nicméně vše
je podřízeno dobré funkčnosti. Jeho rozměry jsou 66 x 85 x 18
mm a hmotnost cca 140g (s akumulátory a paměťovou kartou). Po
jeho obvodu je 2 mm široká ochranná gumová páska pro zvýšení
odolnosti proti nárazům a jako ochrana proti stříkající vodě.
Pod ní se také skrývá slot pro paměťovou kartu. Ochrana proti
vodě však není úplně dokonalá, po účasti na letošním Author
Šela marathonu, v průběhu kterého pršelo a bahno létalo všude
kolem, jsem pod obvodovou gumou objevil vlhkost. K elektronice
přístroje se voda naštěstí nedostala…
NaviiOnu vévodí velký, plně grafický displej s rozlišením 128
x 64 bodů, rozměr viditelné plochy je 33 x 66mm. Plocha displeje
je beze zbytku využita (viz foto), sem však směřuje drobná
výtka: Údajů se podařilo na plochu umístit opravdu mnoho, je to
však na úkor čitelnosti a přehlednosti - ne všechny údaje
potřebujete při jízdě neustále sledovat.
Nové funkce snadno a rychle
Na zadní straně NaviiOnu je pod pryžovou záklopkou umístěn
konektor na kabel NaviiLink, jeho hlavním účelem je možnost
změny firmware přístroje. Toto je velice užitečná funkce,
protože vývoj NaviiOnu stále probíhá, je možno po dokončení
další verze si nový firmware stáhnout z internetových stránek
výrobce a svůj přístroj zdarma "obohatit" novými funkcemi,
vylepšit stávající nebo jen případně opravit skryté chybičky.
Na spodní straně přístroje je odklopný kryt pro umístění dvou
kusů baterií. Je možno používat jak alkalické baterie tak
akumulátory, vše velikosti AAA (tzv. mikrotužkové). Doba provozu
na přiložené NiMh akumulátory (650mAh) byla dostatečně dlouhá -
po měsíc trvajícím testu a najetí asi 300km ubyla jen asi třetina
kapacity. Na spodní straně dále najdeme mikrofon a reproduktor
hlasového záznamníku, tlakové čidlo pro měření nadmořské výšky a
pochopitelně konektor pro uchycení přístroje na řidítka, kompatibilní
s computery značky Sigma. Pokud tedy vlastníte cyklocomputer jmenovaného
výrobce, stačí NaviiOn nasadit a vyrazit. U uchycení na řidítka se
ještě na chvíli pozastavím: Po montáži NaviiOnu na řidítka se může
zdát uchycení vůči velikosti a hlavně hmotnosti přístroje jako
velice subtilní. Přiznám se, že jsem z počátku měl strach, že
NaviiOn za jízdy někde ztratím. Nicméně náročnost testu (včetně
zmiňované účasti na Author Šela marathonu) ukázala funkčnost
zvoleného systému upevnění přístroje na řidítka.
Jako mobil
Ovládání probíhá pomocí čtyřech tlačítek, levé tlačítko plní
funkci Esc (jako na PC) prostřední dvě umožňují pohyb v menu
nahoru a dolů, pravé tlačítko slouží k potvrzení volby (enter).
Vstup do menu umožní současný stisk prostředních dvou tlačítek.
Menu je vytvořeno položkově po vzoru menu mobilních telefonů a
zvyknout si na něj nečiní po chvíli problém. Hlavní menu obsahuje
11 položek, přičemž najednou je možné vidět pouze položek šest.
Menu je realizováno cyklicky, což znamená, že např. k vyvolání
funkce NOVY USEK není třeba se 10x posunovat směrem dolů, ale
stačí pouze 1x směrem nahoru. Hlavní menu obsahuje pod položkami
č.8 a 9 další podmenu. Pod položkou č.8 NASTAVENI je možno
provádět změnu typu kola, upravovat datum a čas, obvod kola,
kontrast displeje atd. V podmenu nazvaném NASTROJE se provádí
operace spojené s exportem dat z paměti přístroje na paměťovou
kartu a dále mazání, případně formátovaní této karty.
K čemu tam všechno je?
O umístění paměťové karty už řeč byla a k čemu v NaviiOnu vlastně
je? K základním funkcím computeru patří měření jízdy (popř. úseků)
a prohlížení najetých údajů přímo v NaviiOnu, k těmto funkcím není
třeba paměťová karta. Se zasunutou paměťovou kartou zaznamenává
NaviiOn v určeném intervalu aktuální hodnoty rychlosti, nadmořské
výšky a teploty. Hodnoty se ukládají během jízdy na kartu jako
jeden standardní soubor, který lze později zpracovat na PC v
přiloženém software. Dále se na paměťovou kartu ukládají soubory
obsahují údaje potřebné při režimu navigace nebo při vytváření
nové trasy, ale o tom později. Pro ukládaní a zápis vytvořených
souborů dat z paměťové karty slouží USB čtečka paměťových karet.
Co všechno to umí?
Podrobný popis funkcí a možností přístroje je poměrně rozsáhlý
a zabral by velké množství místa. Pokud vás budou zajímat, navštivte
internetové stránky výrobce, kde si můžete stáhnout mj. i velmi
podrobný návod. V dalším textu se zaměřím na ty nejdůležitější a
nejzajímavější funkce, které NaviiOn obsahuje.
Pokud tedy v menu potvrdíte volbu Start jízdy zapne se měření jízdy
a na displeji se objeví následující informace (viz foto): SPD -
aktuální rychlost, A (B) - aktuální zvolený typ kola (jsou podporovány
dva průměry kol, např. silnice/MTB), 8 (0-8) - počet definovaných
úseků v probíhající jízdě (vhodné např. pro trénink), DS - celková
ujetá vzdálenost během jízdy, MX - maximální rychlost během celkové
jízdy, AV - průměrná rychlost během celkové jízdy, TIM - čistý čas
celkové jízdy, ALT - aktuální nadmořská výška, TMP - aktuální
teplota, STANI - počet zastávek během jízdy, S ALT DIF- výškový
rozdíl aktuální pozice vůči výchozímu bodu, ALT CM - nastoupaná
výška v průběhu celkové jízdy (načítá převýšení vždy při jízdě do
kopce), ^ˇ - minimální a maximální teplota v průběhu jízdy a v
černé lince CLK - aktuální čas a DATE - aktuální datum. Údaje
o rychlosti lze sledovat v km/h nebo v mp/h, teplotu v stupních
C nebo F. Jak jsem již uvedl, na obrazovce je velké množství
údajů, které se pochopitelně za jízdy mění. Po počátečním mírném
zmatení se ale v údajích začnete rychle orientovat.
Kdo tady mluví?
Poměrně neobvyklým jevem u cyklocomputerů je přítomnost hlasového
záznamníku. Přístroj je vybaven mikrofonem a reproduktorem, tak si
během jízdy nebo i kdekoli mimo kolo můžete zaznamenat své prchavé
myšlenky. Poslechnout si zvukový záznam můžete přímo z NaviiOnu
nebo ho opět pomocí paměťové karty přenést do PC. Záznam je v
rozšířeném formátu wav a přehrát si ho tak můžete přímo v prostředí
Windows.