Snad v každém bajkovém deníku se můžete dopátrat nějakého testu sériového kola. Mnoho z nás ovšem dává přednost postavit si bajk vlastní, na sériovém rámu; se sice sériovými komponenty, ale s možností vlastního výběru. Výsledný bajk je pak často zajímavý a originálním odrazem individuality majitele.
Pokud Vás tedy zajímá, jak jsem se k rámu GT Avalanche 0.0, modelový rok 2003
postavil já, pokračujte ve čtení.
Nejdříve Vás seznámím s teorií a posléze s praxí.
Trocha teorie od dovozce
GT vyrábí rámy již více než 20 let. Během tohoto dlouholetého vývoje bylo
postaveno množství vynikajících rámů, které jsou prověřovány závodními
tratěmi po celém světě.
V praxi se sází na tři hlavní designové odlišnosti.
Triple Triangle - systém tří trojúhelníků - zabraňuje přenosu vibrací do
sedlové trubky.
3-D disk dropout - byl vyvinut k pohlcení sil zadní kotoučové brzdy bez
navýšení hmotnosti. Toto řešení by mělo eliminovat ohyb zadní vidlice a
bezproblémové brždění.
"Děravá" horní rámová trubka - sedlová trubka prochází horní
rámovou trubkou - je příkladem originální dovednosti a smyslu pro detail.
Postřehy redaktora - rám a jeho design
Děravá horní rámová trubka je takto očividně vyvedena kvůli zvýšení pevnosti a
odolnosti sedlové trubky na ohyb. Originalita a detail byly patrně až na druhém místě.
Napříč veškerým ujištěním se nám zdála patka 3-D disk dropout docela subtilní a n
emyslíme si, že bude zabraňovat ohybu a bude podporovat brždění (z následného testu se
dozvíte proč).
Triple Triangle je zajímavý systém, který nám dovolil vést lanko k zadnímu kotouči
bez použití návarek na vedení pro kotouč - rám tyto návarky neobsahuje
K rámu byly dodány čepy na V-brzdy a také vložky do návarků pro bovdeny (pro
rozdělení brzdového bovdenu).
Vedení bovdenů spodem horní rámové trubky se nám jeví výhodněji oproti
standardnímu vedení vrchem - na trubku se můžete s klidem posadit při čekání na
výsledky závodů. (Ale toto není samozřejmě jediná výhoda)
Trocha teorie od skladatele a základní míry rámu
Tento rám jsem si koupil přes internetový bazar a další kroky se postupně odvíjely
od konstrukce rámu a jeho rozměrů.
Protože rám je upraven pro středové složení 73/115 (rozměr pro kliky Point
Chain Power 2002) a den před závody, ve chvíli skládání, nebyla šířka 73
k dispozici, použili jsme šířku 68 a 5 mm vypodložili vhodnou podložkou.
Do rámu patří sedlovka 27,2 mm a přesmykač 31,8 mm. Hlavová trubka
je přizpůsobena pro standardních 1 1/8".
Velikost L odpovídá (téměř přesně) 20".
Testovaná sestava:
Rám
GT Avalanche 0.0 2003
Vidlice
Marzocchi MXC 2002 AIR 100mm
Hlavové složení
Cane Creek C2
Řídítka
Point - rovné 710mm
Představec
Koski
Brzdové páky
Avid 1.0L
Brzdy
Avid CPS / Avid CPS
Náboje
Coda 901 Disc
Ráfky
Obiko Asymetric disk
Kliky
Point Chain Power
Kazeta
Sram 5.0
Řetěz
Sram PC 48
Řazení
Sram 5.0
Přehazovačka
Sram 5.0
Přesmykač
Shimano Deore LX
Pedály
Ritchey WCS Ti
Sedlovka
Ritchey 400
Sedlo
Selle Italia SLR Ti
Pláště
IRC Mythos XC / Michelin Wildgripper Country
Hmotnost
11 kg
TEST
Nyní se tedy dostáváme k tomu nejdůležitějšímu, co Vás asi bude zajímat.
Jaký teda tento bajk a potažmo rám je?
Rám jsem tedy osadil a hned druhý den vyrazil se podívat na maratón do Jedovnice.
Naštěstí jsem závod nejel. Po několika málo metrech (pozdě večer na to již nebyl
čas) jsem zjistil svůj omyl při stavbě. Tento rám je svou horní rámovou trubkou o
délce 573.15 mm na mě docela hodně dlouhý, ale svými 20" se s 400 mm sedlovkou
řadí k menším. (samozřejmě, sedlovka je vytažena na své maximum). - toto se mi
vymstilo ten den 2x. Poprvé jsem letěl přes řídítka ihned u auta po testu přední
brzdy a podruhé jsem letěl přes řídítka po otočení se za bajkerkou opravující
defekt zadního kola (rovná cesta je nejzrádnější).
Náprava tohoto stavu byla učiněna téměř ihned. Vlaštovky Scott o šířce
680 mm jsem nahradil rovnými Pointy o šířce 710 mm (šířka řídítek je
velmi subjektivní a každý má to "své" optimum - já raděj "letadlo") a
představec Ritchey (110 mm / -5°) jsem nahradil představcem Koski
(80 mm / - 10° - opět koupen přes inzerát).
Tato náprava se projevila ihned. Bajk se stal skvěle ovladatelným a příjemně hravým.
Rám kola poskytuje vysoký komfort a velmi účinně pohlcuje jemné vibrace - domnívám
se, že za tímto stojí Triple Triangle. (Pláště byly nafoukány na 55 psi z 60ti
možných)
Torzní tuhost je na velké úrovni a i když nepatří k úplné špičce, je dostatečná
i pro XC závod v hobby kategorii.
Jediné, co na takto postaveném kole působí jako mínus, je pracující zadní brzda.
Během rychlého a dramatického brždění dochází totiž k vymazání schopnosti systému
Triple Triangle a bajk tvrdne doslova pod rukama - zde se projevil malý nedostatek
zadní stavby a patky Dropout - domnívám se, že za předpokladu, kdy by zesílili tuto
patku a celou zadní stavbu, byla by převážná část komfortu obětována pro několik
sekund, ve kterých by Vám pomohl pouze full.
Na takto osazeném bajku jsem absolvoval maratón
Kelly´s Rampušák 2003.
Velká část tohoto maratónu vedla po kamenitých a šotolinových cestách. Zde se
také projevily klady snad nejvíce z celé doby testování. Díky přepálenému
tartu a pravděpodobně nedostatečnému občerstvování se, jsem měl křeče žaludku,
díky přefoukané vidlici jsem nemohl pořádně brzdit a ani držet řídítka a těsně
před cílem se mi začaly ozývat křeče do stehen, ale zadní sedací partie těla byla
v neustálém pohodlí. Toto byla jednoznačná odpověď rámu na otázku: "vyměnit
nebo ponechat a jezdit dál".
Verdikt:
Tento rám je téměř ideální pro maratón a mohu jej doporučit všem, kteří hodlají
investovat do nového kola a nemají peníze nebo nechtějí full. Já jsem s ním po
téměř všech stránkách spokojen.