„Panebože, vždyť to vypadá jako XTR!“ je první co vás napadne při pohledu na novou sadu Shimana XT pro rok 2004. Stejný matně hladký vzheld, stejné dvoudílné kliky, stejné řazení a stejné kotoučovky... rozdíl je v tom, že je vše ve stříbrné barvě.
Stejně jako u XTR bude sada k dispozici ve dvou verzích: s kotoučovkami a s ráfkovými
brzdami, přičemž obě verze budou mít nové Dual Control řadící páčky a náboje. Shimano
předpokládá, že se díky váhovým úsporám této nové sady prodá více variant s kotoučovou
brzdou než s véčky. Samozřejmě, tento předpoklad se týká celosvětového prodeje, tedy ne
našeho specificky se chovajícího malého trhu.
V těchto XT sadách budou používány nové kliky Hollowtech II, s pravou klikou, převodníky
a s osou z jednoho dílu, s levou klikou připojenou klasickým způsobem ke
středové ose. U převodníků si budete moci vybrat ze dvou variant počtu zubů:
44-32-22 nebo 48-36-26.
Shimano
XT 2004
Shimano omezilo pro příští rok počet vyráběných typů přehazovaček na dvě a počet měničů
na tři. Nejpopulárnějším přesmykačem se Shimanu jeví jejich top-swing model, který
se dá použít jak pro horní tak i dolní tah - stejně jako u Deore v loňském roce.
Toto opatření asi nejvíce uvítají obchody, neboť budou muset mít kvůli uspokojení
poptávky na skladě méně komponent než doposud. Přehazovačky budou systém
RapidRise, stejně jako v ostatních sadách.
Hydraulické kotoučové brzdy budou dvoupístkové, což je celkem velký skok od
loňských čtyřpístkových. Inženýři Shimana zapracovali na designu brzdy, neboť
jsou stejné pro sady Saint, XT a XTR. Náboje v sadě používají nový mechanismus
Centre Lock, stejný systém jako u sady XTR. Jak již bylo napsáno výše, sada
bude také ke koupi s véčkovovými brzdami, pro ty, kteří chtějí ušetřit na váze
a kotoučovým brzdám nevěří - což znamená, že budou k dispozici i náboje pro tuto
variantu. Oba dva typy nábojů budou k dispozici jak v černé, tak i ve stříbrné barvě.
Po této nové XT sadě, ktetrou jsme se vám právě pokusili blíže představit, s
největší pravděpodobností sáhnou ti, kteří hledají sadu na bázi kvality a
výkonu sady XTR, ale kteří nechtějí platit tak vysokou cenu jako za XTR. Většině
lidí nebude vadit o něco vyšší hmotnost než je hmotnost sady XTR, neboť cena
bude nižší a navíc díky kompatibiltiě sad nebude probém vaši XT sadu doplňovat
postupně díly XTR - pokud vám to vaše peněženka dovolí.