XTR - známý to nápis, který okamžitě upoutá každého trochu znalého
bikera a donutí ho zpozornět. Myslím, že málokdo alespoň někdy
trochu nezatoužil mít svého miláčka vybaveného právě touto magickou
sadou. Shimano s ní již přes deset let udává nekompromisní standard v
komponentech horských kol. XTR je zkrátka technický vrchol mezi sadami
a kdo měl to štěstí, že ji již na svém stroji někdy okusil, bude se
mnou jistě souhlasit.
Vždycky jsem si myslel, že na XTR je nejzajímavější především
váha a také jeho cena. Nedovedl jsem si představit, že by se
funkce nižší sady XT dala ještě něčím zdokonalit. Tento názor
jsem byl ale časem nucen změnit, neboť jak jsem si mohl ověřit,
tak největší zbraní XTR je jeho lepší funkce v nepříznivých podmínkách
a hlavně ještě o něco vyšší stupeň spolehlivosti. Nejlepší ale znamená
přirozeně i to nejdražší. Měl jsem to štěstí, že se mi do ruky
dostala ta část této sady, kterou osobně považuji za jednu z
nejzajímavějších a to kliky s převodníky. Jaké jsou tedy kliky
za téměř osmnáct tisíc korun českých? Pojďme se na ně mrknout
trochu zblízka...
Mluvit u XTR pouze o klikách je mírně zavádějící. Proč? V nové
sadě totiž přicházejí kliky s převodníky Hollowtech II, což
znamená, že pravá klika tvoří s osou šlapacího středu celistvou
jednotku! Toto provedení tedy snižuje celkový počet součástí,
snižuje hmotnost a zvyšuje celkovou tuhost. Kliky jsou o 70
gramů lehčí, než už tak velmi málo vážící sestava klik z předchozí
sady. To nejpodstatnější z hlediska konstrukce určitě je, že
Holllowtech II umožňuje výrazně širší rozestup ložisek šlapacího
středu. Zatížení ložisek se tak naprosto změnilo, zvýšila se
celková tuhost a výrazně se tím zvětšila jejich životnost.
A z čeho že se tedy celý systém skládá? Tak tedy ze středové
osy integrované do pravé kliky, 2 kusů misek s vloženými
průmyslovými ložisky, plastového pouzdra vloženého mezi tyto
misky pro utěšnění ložisek uvnitř rámu, tří podložek a levé
kliky. Toť vše. Montáž je taktéž jednoduchá. Začneme montáží
misek s ložiskami do rámu. Zvolíme jen správný počet podložek
pod pravou miskou, v závislosti na šíře domečku středové
osy našeho rámu. Misky se dotahují speciálním klíčem, který
je samozřejmě přiložen k této sadě při jejím nákupu. Do
nainstalovaných misek zasuneme pravou kliku se středovou osou.
Nasadíme též levou kliku a její straně do osy zašroubujeme
speciální dotahovací šroub. Tento šroub je ale určen pouze k
dotažení obou klik směrem k sobě a tedy vymezení vůle. Celý
princip je velmi podobný montáži pevné osy předního kola. K
dotažení použijeme jen přiložení plastový přípravek, který
zabraňuje chorobným utahovačům celý systém přetáhnout. Posledním
krokem je už jen dotažení dvou imbusových šroubů na levé klice,
kterými ji pevně uchytíme na tísícihranu středové osy.
Každý včetně mě by od super závodní sady vrcholné technické
vyspělosti čekal leckdy související jistou míru složitosti.
Nové šlapaní od XTR naopak překvapí svojí absolutní jednoduchostí.
Jasně, v tom je jejich síla, avšak někdy se až divím, že na
to soudruzi z Japonska nepřišli mnohem dřív. Já osobně bych
ušetřil hodně peněz za solidní hromadu ohnutých či jinak zemřelých
čtyřhranových osiček ... Nechť je jim země lehká!