Zapletená kola Shimano XTR TUBELESS 2003 „WHM 965“
16.09.2002, Dědák Pavel, Recenze a testy
Shimano program pro zapletená kola má již své horké favority na silnici, ale v MTB v nejvyšších příčkách nabídky stále chyběl produkt, který by byl minimálně roven sadě XTR. Tento nedostatek se však vytratí v roce 2003, kdy by měl na trh přijít nový model náležící právě sadě XTR
Jeho kódové jméno je „WHM 965“. Hmotnost celého páru je velmi příznivých 1650g, čímž se budou řadit k vůbec nejlehčím na trhu. Náboje budou vyráběny technologií CNC, pomocí které budou vytvořeny „lalůčky“ pro uchycení niplů. Shimano zvětšilo počet špic oproti silničním (16) na 24. Paprsky jsou vždy v páru uchyceny do ráfku ze strany, čímž se zvýšila boční tuhost.
Náboje, hmotnost atd.
Náboje, které jsou na těchto kolech obsazeny, mají titanovou osu a tělo. K ochránění velmi nízké hmotnosti, která je udávaná 150g pro přední kolo a 310g pro zadní kolo, je použito nové uchycení kotouče „center lock“. Toto uchycení bude mít důsledek v absolutní nekompatibilitě s jiným kotoučem, než XTR.
Váha samotného ráfku je udána na 400g.
Kompatibilita
Nová kola by měla být kompatibilní s bezdušovým systémem UST, který dnes patří k nejrozšířenějším. Shimano se však neobtěžovalo získáním oficiálního souhlasu UST, ale bylo by sebevražedné, kdyby XTR kola nefungovala stejně nebo ještě lépe, než originály firmy Mavic, která tento systém vyvinula.
Co můžeme očekávat
Technologie Center lock může mít několik možných důsledků. Buď Shimano povolí ostatním firmám vyrábět kotouče pro tuto technologii nebo si ji nechá samo pro sebe stejně jako Octalink. V prvním případě by byla cesta pro tyto kola naprosto volná a nic by nebránilo jejich většímu rozšíření. V druhém případě se můžeme o výsledku pouze dohadovat.
V každém případě je to zajímavý vývoj, který Shimano udává. Jedno je však už jisté. Nebude to nejlevnější a je docela možné, že nová sada XTR zvýší svoji cenu v řádu desítek procent.