Kooperace pro život: Formula B4 Racing a Magura Julie 02
08.09.2002, Dědák Pavel, Recenze a testy
Blíží se zima, čas bláta, sněhu a dalšího marastu, ve kterém většina běžných véček již nefunguje nebo minimálně nestíhá tak, jak by bylo potřebné. Proto je zde test dvou horkých kandidátů pro posezónní výprodeje, u nichž by měla být zajištěna kvalitní funkce a spolehlivý chod.
Pro přední kolo jsme zvolili brzdu Formula B4 Racing a pro zadní Magura Julie 2002. Obě brzdy byly na trh uvedeny v úvodu letošní sezóny, obě patří k zástupcům hydraulických systémů a obě hodnotíme po asi stovce ujetých kilometrů. Životnost destiček nehodnotíme.
Formula B4 Racing:
XC a FR brzda
otevřený systém
třmen se čtyřmi protiběžnými pístky
páka s možností seřízení vzdálenosti od řídítek a systémem chránícím páku před zlomením
brzdová kapalina DOT 4
hmotnost i s kotoučem: 452g
kotouč: 6ti děrový o průměru 185mm
doporučená cena: 6800 Kč
Magura Julie 2002:
XC brzda
otevřený systém
třmen se dvěma protiběžnými pístky
páka s možností seřízení vzdálenosti od řídítek
minerální olej Magura Blood
hmotnost i s kotoučem: 480g
kotouč: 6ti děrový o průměru 160mm
doporučená cena: 4635 Kč
Montáž: u obou brzd proběhla naprosto bez problémů a byla záležitostí pouhých 15ti minut včetně doseřizování podložkami. Od té chvíle nebyly již vůbec doseřizovány ani jinak upravovány.
Začátky: jako první byla nasazena Formula B4 Racing (dále jen B4R) a s pouze přední brzdou bylo najeto 20 km. Navzdory obecnému tvrzení, které prohlašuje, že kotoučové brzdy prvních pár kilometrů vůbec nebrzdí, byla tato brzda schopna podat dostatečný výkon k zastavení ihned po nasazení (pravděpodobně v důsledku většího průměru kotouče). Po této zajížděcí kůře byla povolána Magura Julie pro zadní kolo. Zde byla prvotná účinnost nižší, i když pro zadní kolo je potřebná brzdná síla pro zpomalení menší. Samotná ale ihned po montáži stěží zastavila bajka v další jízdě.
Zajíždění: to se dá rozdělit na několik částí. V první fázi, která trvala asi do 50-tého kilometru, byla B4R účinnější než Julie. Ani jedna z nich ale nepracovala tak, jak jsme očekávali a ještě nepodávaly maximální výkon hodný kvalitních kotoučů.
Druhá fáze se uskutečnila v následujících deseti kilometrech, kde Julie dosáhla svého maxima. B4R v této fázi stále ještě nebyla zcela zajetá a její chod stále ještě postrádal konečné maximum.
Třetí fáze, dá se říci závěrečná, vyhladila chod obou brzd a obě začaly podávat sametový chod s vysokým maximem a bezpečným, postupným, dávkováním. Tak se stalo do stého kilometru.
Postřehy:
B4R má v porovnání s Julií delší chod páky. Toto je zapříčiněno brzdovou pákou, která je shodná s modelem Formula B4, tudíž není připravena pro větší ohřev náplně. Expanzní nádobka je malá a chod páky záleží na teplotě brzdného média. Nikdy to však, kromě lehkého škrtání kotouče, nebylo posuzováno jako velký nedostatek a nikdy to neohrozilo brzdný účinek
Julie je znatelně tvrdší v závěru chodu páky
obě brzdy měly v sadě šrouby pro kotouč s hvězdičkovou hlavou, ale pouze Magura obsahovala klíč Torx, pro jejich utahování
v designu kotouče, třmenu a páky, jednoznačně vede Formula
Tipy:
při montáži je vhodné držet se manuálu, který však nebyl k dispozici. Proto bychom doporučili nechat montáž na některém kvalitním bajkovém servisu
kotouče po nasazení očistit technickým benzínem
nemačkat brzdovou páku ve chvíli, když mezi destičkami je pouze vzduch – mohlo by dojít k vytečení brzdového média
dodržovat alespoň částečně pravidla IMBA při pohybu v přírodě
Nedostatky:
sada B4R neobsahovala klíč Torx pro montáž kotouče a páky
ani Magura, ani Formula, nedodávají český návod, podle kterého by bylo možné se řídit
zkracující se chod páky B4R
Kde, kdy a jak: ve druhé půlce srpna v okolí Zlína byly proháněny v různých terénech, počínaje asfaltovou silnicí, konče bahenními lázněmi. Nasazeny byly na zapletených kolech Point Racing Disc.
Závěr: obě brzdy mohu opravdu doporučit pro jezdce, kteří váhají a nebo nevědí, co mohou od brzd očekávat Brzdy jsou vhodné i pro hobby jezdce, kteří si rádi připlatí za komfort a bezúdržbovost.