V době, kdy v nabídce seriálu Kolo pro život po nějakém kole na rámu XP940 nebylo ještě ani památky, jsem
dostal zajímavou nabídku koupě samotného rámu XP940. Jelikož jsem již dlouho pokukoval po něčem novém,
protože stávající Fuji byl prostě už stařík, neváhal jsem a při jedné služební cestě ho v Olomouci koupil.
Geometrie
Předem jsem dlouho laboroval s geometrií, která je mimochodem stejná jako u top modelu XP960. Ve velikosti 20
jsem si při přechodu z půdního Fuji Suncrest prodloužil rozvod o 10mm při zachování efektivní délky horní rámové
trubky a úhlů sedlové a hlavové trubky. Co mi to vlastně přinese jsem si nebyl tak úplně jistý, protože je delší
vlastně jen zadní stavba. Nakonec jsem to ale risknul a jsem s rámem co se týče geometrie spokojen. Delší zadní
stavba je výhodnější ve stoupáních, kde se bike nezvedá na zadní a jste tak, pokud umíte pracovat s těžištěm,
omezeni jen adhezí plášťů. Já si navíc pomohl přímou sedlovkou, takže sedím přece jen o trochu víc vpředu.
Délku posezu pak kompenzuji 120mm představcem. Jak už psal kolega Sváťa Fořt, kolo je celkem hravé, točivé
a sedí mu spíš než dlouhé rovinky singletracky a techničtější pasáže. Rozhodně to ale není nijak dramatické,
protože pod rukama zkušenějšího jezdce nejsou rovinky žádným nekonečným korigováním směru. Je to jen otázka zvyku a techniky šlapání.
Naopak trialové pasáže, kde je třeba otočit bika po předním, poskočit si na místě do strany, nebo si srovnat kola
do toho správného nájezdového úhlu jsou opravdu lahůdkou, není se třeba s kolem prát.
Rám jsem si přinesl domů a než jsem ho začal ověšovat komponenty ještě jsem ho zvážil. Ručička váhy se zastavila na 1620
gramech, což považuji v této velikosti za celkem slušné. Co se týče povrchové úpravy, tak se zatím nepotvrdily názory
odsuzující nekvalitní lak.
Co ale musím podtrhnou je tuhost rámu v záběru. Předchozí Fuji Suncrest se s tímto nedá naprosto srovnávat. Určitě je to
způsobenu většími průměry trubek a jejich profilováním. Zadní stavba pak velmi pěkně tlumí otřesy a v rámci
možností i pruží. Zázraky ale nečekejte. I když se to s duralem nedá srovnat je přeci jen více znát použití
objemnějšího pláště. Pro větší pohodlí tak už zbývá jedině softail nebo full.
OSAZENÍ: | |
VELIKOST | 20 |
RÁM | Superior XP940 U6 super light + carbon |
PŘEDNÍ VIDLICE | RS Duke SL 2003 - 80mm zdvih, olej/vzduch |
PŘEVODNÍK | Shimano LX 2005 |
ŘAZENÍ | Shimano XT 2000, 8 spd. |
PŘEDNÍ MĚNIČ | Shimano XTR downpull, downswing |
ZADNÍ MĚNIČ | Shimano Ultegra 2004 |
PŘEVODNÍKY | Shimano LX + 42z Gebhardt |
VÍCEKOLEČKO | Shimano XT 8 spd. |
VÝPLETY | MAVIC Crossmax XL |
BRZDY | Shimano XTR |
PNEU | Schwalbe Racing Ralph 2,25 a 2,1 Evolution |
PEDÁLY | Ritchey V3 COMP |
ŘÍDÍTKA | Ritchey COMP |
PŘEDSTAVEC | Kore r.v. 1999 |
SEDLOVKA | ROOX 4.0 31,6/430 |
SEDLO | Pells |
Hmotnost | 10,5kg |
Proč zrovna tyhle komponenty?
Tak první důvod pro tento mix je to, že mi ze staršího kola zbyly nějaké komponenty a druhým důvodem
jsou asi jako všude jinde finance. Jsou místa, kde jsem zatím nechal věci ze starého biku a chystám
jejich výměnu a někde už se změnami příliš nepočítám.
Co asi zaujme na kole na první pohled jsou zapletená kola, která se od levnějších bratříčků liší především
bezdušovým provedením bez vnitřních vložek a pak zejména keramickou brzdnou plochou. Výhoda prvního je
zřejmá hlavně při nasazování plášťů a výhoda druhého při každém zabrzdění. Chvíli sice trvá, než se brzdná
plocha vyhladí a zajede, ale potom je brzdný účinek famózní, srovnatelný s kotouči. K úplné dokonalosti už
jen chybí precizní modulace a dávkování brzdného výkonu jako u hydraulických kotoučovek. Já si ale hodně
cením jednoduchosti údržby (spíš neúdržby) a dostupnosti náhradních špalků (po zajetí keramiky je možno používat obyčejné špalky).
Další v pořadí je vidlice. Olej vzduch o slušné citlivosti to je přesně tento model Duka. Podle tratě si vidlici nafoukám a nastavím, takže mám přesně co
potřebuji. Někdo namítne, že 80mm je žalostně málo, ale já stejně vozím vidli nafoukanou tak, že chodí
spíš 60 a vyhovuje mi to.
Pak už to jde v rychlém sledu. Kliky LX jsou opravdu tuhé a rozdíl je oproti dutým Deore na Octalinku hodně
znatelný. Řazení XT mi zbylo ještě ze starého bika a je to taková stará láska, protože provedení je ještě
takové, jak ho Shimano dělalo dříve, tedy více hran a frézování. Někoho pak ještě zarazí silniční přehazovačka.
Tohle je pro mě tak trochu nutnost, protože MTB sady mají z nějakého podivného důvodu velmi slabou pružinu a
trocha bahna je téměř vyřadí z činnosti. Navíc při rozsahu na kazetě 11/28 není problém ani s zařazením španěla.
Nakonec se ještě zmíním o pláštích
Racing Ralph, které
osobně považuji za jedny z nejlepších co jsem kdy jezdil, nebo měl možnost
vyzkoušet. Pro závodní použití jsou to, mimo zvlášť hlubokého bahna, výborné gumy, které mají solidní objem a dobrou
váhu (495 - 540g v rozměru 2,25 a 460g u 2,1). Rychlý vzorek a 66TPI pak zapříčiňuje svižnou jízdu po pevném podkladu. Prostě pokud nechcete úplný slick,
tak je
Racing Ralph ideální volba.
Za jízdy:
Trochu už jsem se o tom rozepsal v odstavci o geometrii, ale ještě dodám pár drobností.
Neposednost kola opravdu není nijak hrozná, chce to prostě jen klidnou ruku a dobrou techniku
šlapání. Velmi příjemná je již zmiňovaná tuhost rámu, která ve spojení se stejnou vlastností u
klik a kol dělá z bika raketu, se kterou je radost vyšlápnou kopeček, nebo udělat trhák ze skupinky.
Z prudkých kopců je ale třeba víc manipulovat s těžištěm, protože posez je kvůli dlouhému představci
a přímé sedlovce posunut mírně dopředu. S tím souvisí také proti normálu maličko posunuté sedlo,
takže šlapete trochu jako na triatlonovém kole, což mně ale maximálně vyhovuje.
Závěr:
Co dodat? Je to kolo, na kterém se dá bez problémů závodit ale přitom je celkem odolné a po každém
těžším závodě tak nemusíte měnit půlku osazení ani když to dolů z kopce pořádně pustíte za nějakým fullistou. Váha by se
dala srazit použitím jiných plášťů a některých jiných komponentů, ale zrovna výměna plášťů by byla na
úkor funkčnosti. Stejně tak jsem uvažoval o jiné vidlici, ale zatím zůstávám u Duka. Možná se mnou
spousta lidí nebude v osazení souhlasit, ale určitě to alespoň není špatná inspirace.