Je otázka zda si výrobci vůbec přáli něco utajovat, vždyť i vloni jsme mohli mít už někdy v polovině
roku komponenty pro sezónu 2004 a přitom to jejich marketingu určitě prospělo. Kdo by nechtěl mít
něco co nikdo z ostatních bikerů nemá? Trochu tak trápím tím, jestli má nějaké dělení na sezóny smysl.
Ale vraťme se od úvah zpět ke komponentům. Již někdy před měsícem se objevily první zvěsti o vidlici Manitou
Nixon. Mezi její charakteristické vlastnosti patří hlavně jednokorunová konstrukce, zdvih 150mm, který je
plynule nastavitelný ze řidítek a sytém olej/vzduch s SPV a to vše při váze cca 2,2kg.
Před čtrnácti dny se pak objevily informace o novém přírůstku mezi sadami Shimano. Shimano Hone jak se
inkriminovaná sada jmenuje, je určena pro tvrdší použití, ale na rozdíl od sady Saint se hodí spíše pro
lehčí pojetí freeridu. Je to celkem jasné už při prvním pohledu. Kliky, které jako by z oka vypadly
XT 2004 nenechávají nikoho na pochybách. Naopak zase náboje a přehazovačka se podobá (není-li úplně stejná)
obdobným součástkám ze sady Saint ... Posuďte sami:
Trochu mimo sadu Hone (alespoň podle dosavadních informací) zatím leží mechanické kotoučovky. Bohužel se mi zatím
podařilo sehnat jen fotografie dvou typů třmenů bez bližších specifikací. Vypadá to na levnější a jednodušší
kotouče, které se navzájem liší jen plochou destiček a jejich upevněním.
Jako poslední se objevily dvě vidlice od RockShoxu. Zvláště zajímavý je kousek se jménem Pike
s pevnou osou a 140mm zdvihu nastavitelného spolu s tlumením ze řidítek. To vše se přitom vejde do hmotnosti 2110g.
Vidlice má samozřejmě
pevnou osu. Opakem Pike
je vidlice Reba s hmotností 1600g a zdvihem 100mm určeným spíše pro XC a maratony. Zdvih a tlumení je opět ovládáno ze řidítek.
|
|
Uvidíme čeho se ještě během doby dočkáme a na co si tedy budeme moci připravit peněženky než se tyto kousky objeví
na podzim v obchodech. Za sebe snad jen dodám, že pevně doufám, že se výrobci nějak dohodnou na nových otevřených
standardech, které zaručí bezproblémovou kompatibilitu mezi značkami Je totiž otázka jak moc třeba Shimanu jde o
technické parametry a pokrok a ne jen o vytlačení konkurence z oblastí, kde se mu příliš nedaří. Stejně tak jsem
zvědav jak dopadnou snahy o přenesení nastavování vidlice na řidítka. Na podobné pokusy si vzpomínám. Mnoho výrobců
se o něco podobného před několika lety snažilo, ale nakonec se tento systém používá jen u některých vidlic RS. Přeci jen neustále
kroutit něčím na řidítkách není asi to pravé když si chci jízdu pořádně vychutnat a ne stále přemýšlet jaký zdvih
a jak nastavené tlumení je vhodné pro další úsek. No uvidíme, já nebudu experimentovat a nechám se překvapit
postřehy od ostatních. Pokud se objeví další zajímave informace, pak se můžete těšit na aktualizaci.
|