Tak i takových diskusí jsem byl svědkem, takže mně to nedalo a zkusím ukázat jak to vlastně s těmi hliníkovými slitinami je.
Tabulku, kterou zde vidíte berte trochu s rezervou, protože nezáleží jen na tom z čeho je součást vyrobena, ale i na výsledné konstrukci,
která může evlastnosti použitého materiálu využít nebo naopak úplně zatlačit do pozadí. Například u rámů jsou výhodné různé zesilující pláty,
provedení svarů nebo oproměnlivá tloušťka stěn a jejich (technologie) tvarování.
Zkoušky tahem:
Protože je třeba ověřit jakost použitého materiálu a jeho vlastnosti byly zavedeny zkoušky.
Z těch nejdůležitějších se zmíním o tahové zkoušce. Z dalších zkoušek uvedu namátkou tlakovou,
zkoušky rázem, ohybem, zkoušky tvrdosti a další zkoušky.
Pevnost tahu jednou z důležitých veličin, podle které se můžeme orientovat v materiálech pro konstrukci a
určit, které je pro určitou aplikaci vhodný a který ne. Pro nás cyklisty mají tyto hodnoty význam
spíše ilustrativní a srovnávací, protože si těžko budeme pro svůj rám vybírat tu či onu slitinu a navíc
výsledné vlastnosti dosti podstatně závisí na dalším zpracování. Přesto by k tabulce bylo dobré říci pár
věcí, aby bylo alespoň zhruba jasné jak se k naměřeným hodnotám došlo.
Tahová zkouška je prakticky nejpoužívanější statická zkouška a používá se téměř u všech technických
materiálů. Zkouška spočívá v deformaci zkušební tyče tahovým zatížením, obvykle do lomu, za účelem
stanovení jedné, nebo více mechanických vlastností, potřebné pro volbu materiálu a výpočet rozměrů součástí.
Připravená zkušební tyčinka se upne do čelistí trhacího stroje a zatěžuje předepsanou rychlostí.Přitom se
sleduje grafický záznam závislosti prodloužení na zatěžovací síle až do přetržení.
Al slitiny
|
Pevnost vtahu
(Mez pevnosti v tahu)
|
Tvrdost
|
Mez kluzu
|
Al
|
Cr
|
Cu
|
Fe
|
Mg
|
Mn
|
N
|
S
|
Ti
|
Zn
|
Zr
|
|
[MPa]
|
[BR]
|
[MPa]
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
2014-T6
|
539,23
|
135
|
463,08
|
93.5
|
|
4.4
|
|
0.5
|
0.8
|
|
0.8
|
|
|
|
2024-T4
|
524,62
|
120
|
362,31
|
93.5
|
|
4.4
|
|
1.5
|
0.6
|
|
|
|
|
|
2124-T351
|
524,62
|
120
|
362,31
|
93.5
|
|
4.4
|
|
1.5
|
0.6
|
|
|
|
|
|
5056-H18
|
485,38
|
105
|
452,31
|
94.76
|
0.12
|
|
|
5.0
|
0.12
|
|
|
|
|
|
6061-T6
|
346,15
|
95
|
306,92
|
98.1
|
0.020
|
|
|
1.0
|
0.28
|
|
0.6
|
|
|
|
6063-T5
|
206,15
|
60
|
161,54
|
98.9
|
|
|
|
0.7
|
|
|
0.4
|
|
|
|
6063-T6
|
267,69
|
60
|
240,00
|
98.9
|
|
|
|
0.7
|
|
|
0.4
|
|
|
|
6063-T832
|
323,85
|
95
|
301,54
|
98.9
|
|
|
|
0.7
|
|
|
0.4
|
|
|
|
6066-T6
|
440,77
|
120
|
403,85
|
95.8
|
|
1.0
|
|
1.1
|
0.8
|
|
1.3
|
|
|
|
6101-T6
|
245,38
|
71
|
217,68
|
98.9
|
|
|
|
0.6
|
|
|
0.50
|
|
|
|
7001-T6
|
753,08
|
160
|
697,69
|
87.24
|
0.26
|
2.1
|
|
3.0
|
|
|
|
|
7.4
|
|
7005-T6
|
390,77
|
|
323,85
|
93.35
|
0.13
|
|
|
1.4
|
0.45
|
|
|
0.03
|
4.5
|
0.14
|
7050-T74
|
569,23
|
142
|
502,31
|
78.36
|
|
2.3
|
|
2.2
|
|
|
|
|
6.2
|
0.12
|
7072-H113
|
83,85
|
-
|
-
|
99
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.0
|
|
7075-O
|
256,92
|
60
|
116,92
|
90.07
|
0.23
|
1.6
|
|
2.5
|
|
|
|
|
5.6
|
|
7075-T6
|
636,15
|
150
|
563,85
|
90.07
|
0.23
|
1.6
|
|
2.5
|
|
|
|
|
5.6
|
|
7175-T736
|
613,85
|
145
|
541,54
|
90.07
|
0.23
|
1.6
|
|
2.5
|
|
|
|
|
5.6
|
|
7178-T6
|
675,38
|
160
|
602,31
|
88.477
|
.023
|
2.0
|
|
2.7
|
|
|
|
|
6.8
|
|
8001-H18
|
223,08
|
-
|
206,15
|
98.3
|
|
|
0.6
|
|
|
1.1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ti slitiny
|
Pevnost vtahu
|
Tvrdost
|
Mez kluzu
|
Al
|
Cr
|
Cu
|
Fe
|
Mg
|
Mn
|
N
|
S
|
Ti
|
V
|
Zr
|
|
[MPa]
|
[BR]
|
[MPa]
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
%
|
CPTi70
|
615,38
|
|
538,46
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ti6Al4V
|
1030,77
|
|
1115,38
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
4
|
|
Ti6Al4V
|
1030,77
|
|
969,23
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
90
|
4
|
|
Ti3Al2.5V
|
723,08
|
|
646,15
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
94.5
|
2.5
|
|
Ti3Al2.5V
|
1015,38
|
|
884,62
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
94.5
|
2.5
|
|
Vysvětlivky:
|
MPa |
- Mega Pascall (jednotka tlaku/tahu) |
|
BR |
- (hardness Brinell)jedna z jednotek pro tvrdost (také se určuje tvrdost podle Rockwella či Vickerse) |
|
T xxx a H xxx |
- označení pro tepelné opracování materiálu |
Závěr:
Ať už jste si z totho článku odnesli cokoli, tak snad alespoň nějakou rámcovou přestavu o pevnosti jednotlivých slitin máte a
pokud Vás problematika zaujala, tak zkuste Lexikon technických materiálů, kde jsou i další možná národní značení a normy.
Pokusím se nezůstat jen u tohoto článku, protože znalostí o materiálech, ze kterých je bike vyroben není myslím nikdy dost.
|