Protože také dost jezdím v noci, vyvstala nutnost udělat pro bezpečnost nočních jízd více, než nabízí trh. Zkonstruoval jsem proto zadní směrovky (vpředu nejsou nutné), které jsou napájené jednou 9V baterií a mají
velmi malou spotřebu a velmi vysokou svítivost i za denního světla, protože jsem použil jako zdroj světla vysoce svítivé zlaté LED.
Srdcem celého obvodu je mnou velmi oblíbený integrovaný obvod NE 555, který pracuje jako časovač
určující délku svícení LED a mezeru mezi blikáním. Dobu celé periody určuje kondenzátor 1uF/10V
zapojený mezi vývod 6 IO a zem. Po připojení IO k napájení zapnutím přepíneče se středovou polohou
do jedné polohy, buď vlevo, nebo vpravo, je výstup č.3 IO kladný a přes tranzistor KF 507 se rozsvítí
příslušná směrovka. Přes rezistory 820k a 390k se začne tento kondenzátor nabíjet a po nabití na
2/3 napájecího napětí IO překlopí a směrovka zhasne, protože se výstup 3 stane nulovým. Zároveň se
přes rezistor 390k začne kondenzátor vybíjet pomocí vývodu 7 IO. Po poklesu napětí na kondenzátoru
na 1/3 napájecího napětí IO opět překlopí a rozsvítí směrovku.
Do směrovek byly použity vysoce svítivé zlaté (žluté, oranžové) LED, u kterých jsem obrousil spodní
obruby, tak, aby LED byly válcové, slepil jsem 4 LEDky k sobě, vývody skrátil na cca 4mm, k anodám
připájel 4 rezistory ( ve schematu jsou pouze 3 LED se třemi rezistory, ale použil jsem nakonec 4)
a poté spojil katody, a rezistory vedoucí od anod, takže vznikly dva vývody. Na všechny tyto vývody
jsem natáhnul (i přes odpory) tepelně smršťovací bužírku, aby vývody nemohly skratovat. Takto jsem
vytvořil dva komplety, pro pravou a levou směrovku. Protože tyto vysoce svítivé LED svítí v poměrně
úzkém úhlu, vsunul jsem tyto komplety do zakoupených velice pěkných a malých bočních směrovek na
Fiat Uno, které jsou malé a kulaté, a zajistil uvnitř plastem tavnou pistolí . Vznikly tak velice
pěkné a silně svítivé směrovky s odběrem 80 mA.
Jako přepínač lze použít jakýkoliv páčkový, či kolébkový přepínač se středovou polohou. Aby nebylo
nutné shánět dvoupólový přepínač, funguje tento jednopólový tak, že po zapnutí do jednoho směru, jde
napětí nejen k směrovkám, ale přes příslušnou diodu napájí zároveň IO, a tyto dvě diody brání
rozsvícení obou směrovek. Přepínač umístíme do miniaturní plastové krabičky na řídítka vedle
objímky brzdové páky tak, abychom jej mohli ovládat palcem pravé ruky. Elektroniku umístíne do
plastové krabičky se dvířky pro 9V baterii a dle vlastních možností a schopností připevníme na
šroub představce.
Směrovky je vhodné uchytit vzadu k nosiči, a mezi ně zadní červené koncové světlo, aby bylo v
noci zřejmé, zda bliká pravá, či levá směrovka. Podle koncového červeného světla se řidiči za
námi lépe orientují, co se týče identifikace blikající směrovky.
Nicméně nejde v tomto zapojení jen o bezpečnost v noci. Pokud do směrovek použijete alespoň 6
LEDek, jsou směrovky velmi dobře viditelné i ve dne, a za slunečného počasí, takže již nemusíte
podle předpisů na křižovatkách "plácat rukama do větru".
Seznam součástek:
|
IO
|
NE 555
|
|
R
|
820k, 390k, 560R, 6 x 360R
|
|
T
|
KF507
|
|
C
|
10n, 1µF/10V
|
|
diody
|
6 x vysoce svítivé LED, 2 x 1N4148
|
|
přepínač
|
3 polohový, jednopólový
|
|
baterie
|
9V
|
Návod si také můžete stáhnout ve formátu *.pdf tady.
Související články:
POPLAŠNÉ ZAŘÍZENÍ NA KOLO
|