Když pak přišla nabídka od teamu Kolo pro život sedlat tento bajk v letošní sezoně neváhal jsem.
Byl jsem docela zvědavý na jeho jízdní vlastnosti, a to hlavně díky účasti karbonové zadní stavby.
Důkladná prohlídka...
Konečně nadešel den D a kusy z krabice, která chrání kolo při dopravě, poletují vzduchem. Velkou změnou
a příjemným překvapením je vidlice. Původní Manitou Axel comp nahradil Scareb s Lock-out. S tím trochu
narostla cena, ale pokud porovnáme parametry obou dítek od Manitou, je to ku prospěchu jízdních vlastností
a pohodlí. Vše ostatní zůstalo při starém. Tělo kola tvoří rám z materiálu U6 super light s karbonovou
zadní stavbou (ten sedlají i jezdci teamu spořitelny). Řazení a brzdění obstarávají nové duálové páčky
řady LX. Totožné řady je i přesmykač. O stupeň navrch mají kliky a přehazovačka. Naopak
ráfkové brzdy
jdou o dva níže, tedy Deore. Pedály jsou osvědčené 505 téže značky. Jediným vetřelcem je devítistupňová
kazeta Sram 7.0.
Stejně jako mnozí jiní i Superior si "vyrábí" komponenty. Takže není náhodou, že sedlovka, představec a
řidítka nesou jeho jméno. Sedlo Fizik Nisene, stejně jako neoprénová ochrana rámu proti otlučení od řetězu,
dodává svým dobře zvoleným barevným provedením celkový, podle mě decentní a vyvážený design, který zaujme,
ale zároveň nikoho neurazí.
Vyvrcholením jsou výplety Mavic Crossland Noir/Black CL obuté do plášťů Hutchinson Cameleon 26x1,95. Jejich
obrovskou předností je jejich variabilita. Je jen na vás, zda ponecháte původní klasický systém s duší, nebo
skočíte do bezdušového. Dalším skvělým plusem jsou náboje. Po odstranění plastové krytky na jejich těle můžete
zcela bez problému nasadit kotouč (určeno pro systém Center Lock, pro klasiku je nutná redukce) a upgrade je
na světě. Tím odpadají problémy s koupí nových nábojů a drátů, potažmo celých výpletů při přechodu na kotouče.
Toliko o výzbroji biku a hurá na první test.
První dojmy...
Zima konečně ustoupila a jaro vystrkuje růžky. Protože teplé sluneční paprsky působí na cyklisty jako vůně medu
na medvědy, jsou cesty plné jednostopých nadšenců. Málokoho odradí i velmi často podmáčený povrch na lesních a
polních úsecích, což k tomuto období patří. Alespoň kolo projde opravdovým křestem.
Po prvním usednutí je zřejmé, že půjde o stroj se závodními ambicemi. Po několikaletém sedlání značky Author je
to opravdu velká změna. Geometrii můžete posoudit na obrázku níže. Výsledkem je strmější posed, lepší chování v
omezeném prostoru, a naopak trochu horší jízda na dlouhých úsecích. Pokud jste klasický švihař, nevěste hlavu.
Patřím také mezi ně a není nic jednoduššího, než vyměnit představec za delší, trochu si pohrát se sedlem a
případně zvážit jiný druh obutí.
Velikost (") |
|
A (°) |
B (°) |
C (mm) |
D (mm) |
E (mm) |
F (mm) |
G (mm) |
H (mm) |
BB (mm) |
HS (mm) |
SP (mm) |
17 |
|
71 |
73 |
430 |
570 |
100 |
1045 |
425 |
32 |
BC 1,37"x24TPI / 68 |
IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 |
31,6 |
18 |
|
71 |
73 |
454 |
590 |
105 |
1065 |
425 |
32 |
BC 1,37"x24TPI / 68 |
IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 |
31,6 |
19 |
|
71 |
73 |
483 |
600 |
115 |
1075 |
425 |
32 |
BC 1,37"x24TPI / 68 |
IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 |
31,6 |
20 |
|
71 |
73 |
504 |
610 |
125 |
1086 |
425 |
32 |
BC 1,37"x24TPI / 68 |
IHS 1-1/8 ID44,0/OD50,0 |
31,6 |
V terénu se kolo chová sebejistě, a jen se potvrdilo mé tvrzení o geometrii. Kličkování mezi překážkami, prudké
změny směru, tak to je jeho parketa. Stejně tak mě překvapily strmé výjezdy, kde seděl jak přibitý, a to i pokud
jsem se odlepil ze sedla a šel do stoje. Neustále jsem očekával, u předního kola, nějaké to odlepení se od země,
ale nedočkal jsem se. Přispívá tomu všemu určitě i obutí, které je do tohoto počasí jako dělané. Chování se nezměnilo
ani po výměně plášťů. Nový top model od Rubeny označen jako "Charybdis", naopak pár bodíků ještě přidal.
Další novinkou pro mne bylo
dualové řazení. Je potřeba si na to trochu zvykat, ale ač jsem se tohoto systému trochu
obával, funguje dobře a po třetí čtvrté vyjížďce už děláte vše zcela automaticky. Co mě osobně ale trápí, je dlouhý
tah při řazení přesmykače směrem nahoru, tedy na větší převodník. Páčka jde směrem dolů, a pokud máte kratší prsty
stejně jako já, není to úplně ideální. Co se týče brzdění, opět nenastal tolik avízovaný problém s integrovanými páčkami.
Je pravdou, že páčka působí trochu měkce s vůlí, ale po chvíli už opět bez problému řadíte, či brzdíte. Brzdná síla je
celkem slušná a vyhovující. Pokud jste ale zvyklí na kouzlo hydrauliky, není co řešit. Hurá do obchodu a odlesk stříbrného
kotouče může zdobit vašeho miláčka. Vše lze dohodnout i přímo u prodejce za vynikajících podmínek.
Přečetl jsem mraky článků o karbonu. Ale pořád jsem byl trochu skeptický v použití toho materiálu u hardtailů v zadní stavbě
rámu. Hned první jízda mě však přesvědčila o opaku. 940 jsem opravdu nešetřil a bral jsem to přes kořeny, díry i kameny. I
při zamčené vidlici byl rozdíl opravdu znatelný. Jízda je o moc příjemnější a pohodlnější. Pokud i to by vám nestačilo, je
už jen jediné řešení, a to v podobě celoodpružence.
Vidlice je starý známý Scareb. Je velmi citlivá s dobrou a rychlou reakcí na podměty z terénu. Do kopce, pokud jedete v sedle,
se jen mírně pohupuje. Pokud jste jezdci se závodními ambicemi a máte rádi rychlou sportovní jízdu, je účast lockoutu nezbytností
a po kolečku umístěném na pravé noze velmi často šáhnete. Tvrdost ještě můžete doladit dofouknutím na požadovaný tlak anebo
případnou výměnou pružiny. Nechybí ani regulace odskoku.
Shrnutí...
Jak jsem už zmínil, jde o kolo, kterému není nic cizí a terén plný nástrah je jeho domov. Na dlouhých táhlých úsecích trochu
ztrácí, ale uvidíme jak se bude po výše popsaných úpravách chovat. Určitě ho lze použít jak pro XC tak maratony. První dojmy
jsou tedy hodně pozitivní, ale uvidíme dále. Takže už teď se můžete těšit na další články, kde se podíváme i na jednotlivé
komponenty, jejich spolehlivost a životnost. Můžu vám slíbit, že tohoto krásného oře v barvách KPŽ nebudu určitě šetřit a
nenechám na něm nit suchou.