Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Cyklotrasy - módní hit každé obce

V posledních čtyřech pěti letech můžeme v českých médiích často slýchat či číst o slavném otevírání nových cyklotras a cyklostezek ve všech možných končinách naší země. Pro běžného nesportujícího občana nijak zvlášť zajímavá informace.

A zákazů po městech je taky nemálo, cyklostezka necyklostezka
Pro sportovní veřejnost je zpráva o nových cyklostezkách o něco poutavější. Pro aktivního cyklistu, resp. cykloturistu informace velmi cenná. U vnímavého člověka, pro kterého je jízda na kole dlouhodobě součástí životního stylu však mohou množící se články o množících se cyklotrasách vzbudit menší pochybnosti o jejich skutečném účelu... a ještě větší o financování a iniciativě jejich zakládání, jejich počtu a kvalitě, směru trasy či opravdovém boomu cykloturistiky u nás....


Terminologie:
cyklotrasa – komunikace (silnice II.třídy a níž) označená smluveným značením KČT jako trasa pro cyklisty
cyklostezka – speciálně vytvořená stezka pro cyklisty



Financování cyklotras
Stojany na kola aby clovek na cyklotrasach pohledal Vedoucím motivem zakládání cyklotras na všech úrovních jsou relativně dobře dostupné finanční prostředky. Na rozvoj cestovního ruchu ochotně přispívá fond Evropské unie pro kandidátské země zvaný PHARE. Přesto určitým podílem (obvykle 25%) musí na financování participovat místní zdroje (obce, mikroregiony, občanská sdružení…). Nejčastějším zřizovately cyklotras na regionální a místní úrovni jsou Euroregiony - regiony přeshraniční spolupráce, které mají navíc možnost získat peníze z fondu PHARE CBC (Cross border cooperation), který podporuje přeshraniční spolupráci. Vznikají tak mezinárodní cyklotrasy, které neznají hranic a které využívají nových, nízkokapacitních přechodů, které se otevřely po roce 1990. Z Liberce například vede cyklotrasa do Polska a přes Německo zpět.

Kdo všechno se procesu vytváření cyklotras účastní?
Na území České republiky se rozvojem cykloturistiky zabývá celá řada subjektů, ať už celoplošně či regionálně působících. Stěžejní organizací, která má oficiálně cyklistickou dopravu v ČR na starosti, je Centrum dopravního výzkumu (CDV), státní organizace zřízená Ministerstvem dopravy. Náplní práce CDV je zejména zpracování statistických informací pro potřeby Ministerstva dopravy. V roce 2001 CDV vymyslelo a vydalo "Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy v ČR". Na území celé republiky se cykloturistikou zabývají vedle tradičních českých organizací (KČT) také organizace mezinárodní (EuroVelo). Klub českých turistů (KČT) zahájil roku 1996 unikátní celostátní značení cyklotras, jejichž celková délka v současné době přesahuje 13 000 km. EuroVelo je autorem cyklotras, které jsou zařazeny do celoevropské sítě. Tyto trasy tvoří páteř české sítě cyklotras, od níž se odvíjí zakládání tras regionálních a lokálních. Na regionální úrovni vymýšlejí nové cyklotrasy rozličné místní organizace, občanská sdružení nebo i firmy, které se cykloturistikou zabývají spíše jako podružnou aktivitou.

Tradice versus novinka
Značkování cyklistických tras má však u nás pod patronací zkušený KČT. Způsob značkování je jiný než u stezek pro pěší a zásadně se liší podle toho, zda vedou převážně po silnicích (tzv. silniční cyklotrasy), nebo zda jde o trasy vedoucí převážně po horších účelových komunikacích, polních a lesních zpevněných cestách (tzv. terénní cyklotrasy). Terénní značení je používáno i na území Národních parků a CHKO. V případech vedení trasy do takto chráněných oblastí je nutné dojít ke konsensu vytyčení trasy se správou NP nebo CHKO, tak aby se minimalizovalo možné narušení přírodních prvků v oblasti.



Nová značka, nové barvy

Na křižovatkách vybraných cyklotras bývá pěkně rušno... Pro značkování silničních cyklotras se používají žluté směrové tabulky (20x30 cm) s černým piktogramem kola s číslem cyklotrasy a šipkou směru v záhlaví. Na hlavních východištích a křižovatkách cyklotras lze nalézt směrové tabule s kilometrovými vzdálenostmi dalších cílů na dané trase. Na nejhlavnější křižovatkách se používají i tzv. návěsti před křižovatkou, zobrazující schéma křižovatky a další průběh cyklotras.


Slabiny českých cyklotras
Hlavní bolestí současné vlny rychlého zakládání velkého množství cyklotras je absence doplňkové infrastruktury, jakou můžeme nalézt třeba v Rakousku nebo v Německu. Projíždíte-li se po české cyklotrase v sobotu ráno, nemáte ani poloviční pravděpodobnost, že bude otevřena jediná hospoda v obci, natož v té další obci (aspoň jde o moje subjektivní zkušenosti). O tom, že by na rozvíjející se síť cyklotras nějak reagovaly cykloservisy, to se také zrovna potvrdit nedá, i když výjimky potvrzují pravidlo. Rozšiřující se síť cyklotras je určitě pěkná věc, jako o podnětu ke zdravějšímu způsobu života o nich nelze pochybovat. Ovšem chcete-li jízdou na kole trávit víkendy a jiný volný čas, nezbývá než vzkázat - svačinu s sebou, pití do zásoby, nářadí do brašničky a před výjezdem stav kola pořádně zkontrolovat. Stane-li se vám technický problém, který se svým arzenálem na místě nevyřešíte, máte smůlu.



Autor: Ondřej Vykydal
Převzato z: ikonatreknetoranz.gif(2 kb)



Datum: 24.10.2003   Autor: Bajk.cz   Kategorie: Zprávy a novinky
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 2878 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 Zákaz vjezdu do CHKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Jeka  18.12.2003 10:20:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Shimano - katalog funkcí a systémů
Nosná témata vývoje jsou “špičkové vlastnosti řazení” a “špičkové brzdné vlastnosti”.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
25.11.2024 - poptávka
24.11.2024 - poptávka
24.11.2024 - poptávka
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL