S kotoučovými brzdami se dnes setkáváme prakticky na všech typech kol. Vyjímkou jsou jen čistokrevné silničky,
ale nechme se překvapit kam až zajde snaha o snížení rotačních hmot na ráfcích ... Současné provedení se ustálilo na
hydraulice nebo mechanice a různé semihydraulické systémy jsou již zapomenuty. Konstrukce kotouče, třmenu a páky
se ustálila a zdá se, že žádné velké novinky se nechystají. Přesto cesta k účinné kotoučové brzdě na MTB byla celkem dlouhá a
skutečně velkosériově vyráběná byla až brzda Sachs Power Disk, která přišla na trh roku 1994.
Proč kotouče?
Kromě výrazného image, se každému vybaví hlavně velká účinnost. Brzdná síla je ale jen jednen z mnoha aspektů proč se ke kotoučovkám přiklání stále více lidí.
Jednou z hlavních výhod je příjemnější a lepší dávkování brzdné síly a velice podobná účinnost za všech podmínek. Ráfky obalené zmrzlým bahnem nebo prostě jen pokryté
vrstvičkou ledu jistě nejsou ideální. Na druhou stranu kladou kotouče značné nároky na výplet kol, vidlici a v neposlední řadě na samotné náboje. Vyvařená vazelína z
kónusového náboje je detailem, který nepotěší :-) Další z výhod kotoučů může být možnost jízdy a brzdění i s rozcentrovaným nebo jinak bouchnutým ráfkem, což u ráfkových brzd nepřipadá u
větších poškození v úvahu. Pokud tedy stojíte před volbou zda do koutoučovek jít, tak si projděte všechny pro a proti. Na novém kole je to dnes již
"jen" pár tisíc, ale upgrade stávajícího stroje se může pěkně prodražit.
Jak to funguje:
Nestlačitelnost kapaliny a rovnice F1S2=F2S1
jsou tím důvodem proč hydraulické koučové brzdy fungují.
Při stisku brzdové páky vyvíjíme na pístek v jejím těle sílu, která vytváří tlak v brzdové soustavě (kapalině),
který se pak šíří k pístu v těle třmenu. Úměrně síle stisku, pákovým poměrům na brzdící páce a pomeru ploch na pístech v páce a třemu
jsou pak brzdové destičky(a) přitlačovány(a) ke kotouči. Vše ostatní záleží na materiálu destiček, kotouči a průměru kotouče.
Prakticky stejná situace je u mechanických kotoučovek. Zde je ale síla z brzdové páky přenášena ke třmenu lankem, což je do značné míry limitující
faktor. Při stlačování dochází k propružování bowdenu a část vynaložené síly se ztrácí při jeho deformaci a totéž se děje s lankem. Částečně se těmto
problémům dá odpomoci kvalitním lankem a bowdenem. Nikdy ale nedosáhnete takové kvality přenosu síly jako u hydralického systému. Na druhou stranu si mechaniku
může rozebrat každý a bez speciálního nářadí. Stejně tak jakýkoli problém na celodenním švihu se řeší mnohem snáz. Hadičku hydrauliky těžko omotáte izolepou nebo
jako přetržené lanko spojíte elektrikářskou čokoládou.
|
- brzdová páka
- ovládací pístek v tělese páky
- tlakové vedení
- třmen
- pracovní pístek
- brzdová destička
- kotouč
- náboj
|
Technické specifikace a normy:
Bez norem se dnes již nic neobejde, takže ani výrobci kotoučovek nezůstaly pozadu. Používají se dva standardy.
První je IS2000 a druhý Hayes postmount 74. Který je lepší nebo horší je nesmysl rozebírat.
Každý má své a výhoda v jednom případě se může stát nevýhodou v případě druhém.
Různé adaptéry pak dovolují uchytit třmen Hayes na vidlici s IS2000 a naopak. Výhodou adaptéru pak může být snadnější
nastavení třmenu do správné polohy.
Přední vidlice s úchytem IS2000
Zadní vidlice s úchytem IS2000
Přední vidlice s úchytem Manitou Postmount 74
Mechanické kotouče:
|
|
Avid
|
|
CPS MTB
|
-
|
zatím nejlepší mechanika na trhu s jednoduchou montáží, seřízením i údržbou.
Jejich kvalitní funkci ale musí doprovázet i kvalitní páky. Po prvních zkušenostech s Avid AD3,
které nedosáhly zdaleka nejlepších výsledků, byly nasazeny Shimano Deore LX 02. Ty se projevily lepe,
avšak ideálními se ukázaly být Avid SD Ti 2002 se svým dokonalým využitím potenciálu brzdy a výborným dávkováním.
|
|
Verdikt
|
-
|
i bez kevlarových bovdenů a nejlepších pák podávají vyšší výkon než většina konkurentů, ale možnosti
jsou mnohem větší.
|
|
|
Shimano
|
|
BR-M515
|
-
|
jedna z nejtěžších mechanik, jakou si můžete koupit. Poloviční cena oproti Avidu je zcela
odpovídající výkonu. Bez výměny brzdových desek nelze dokonce o nějakém výkonu mluvit. Originální kotouče
velmi špatně odvádí nečistoty a tím se též zasluhují na špatné funkci.
|
|
Verdikt
|
-
|
po výměně brzdových desek a kotouče se z brzdy stává solidně fungující mechanika.
|
|
|
Clark's
|
|
Mechanical
|
-
|
totožné brzdy pod svým logem prodává například i Quad. Vhodné jsou na bajky ze supermarketu -
v žádné myslitelné konfiguraci nepodaly výkon hodný horského kola. Dokonce nepomohla ani výměna 140mm
kotouče vzadu za 160mm.
|
|
Verdikt
|
-
|
možná dokáže zastavit cross, ale ne MTB. Životu nebezpečné.
|
|
|
Tektro
|
|
Novela
|
-
|
při správné volbě brzdové páky brzda brzdí velmi solidně i bez úprav. Občas se povolující šroub,
který nastavuje vzdálenost vnitřní desky je mínus, ale tomu lze zabránit například aplikací barvy.
|
|
Verdikt
|
-
|
levná brzda, svým účinkem se řadí sice hluboko pod Avid, ale směle konkuruje Shimanu.
|
|
|
Hydraulické kotouče:
|
|
Formula
|
|
B4 Racing 2002
|
-
|
na svůj výkon lehce předražená hydra. Její velkou slabostí je poddimenzovaná brzdová
páka přejatá z původní B4. Není těžké ji zničit - brzda trpí mnohými dětskými nemocemi jako je zavzdušňování
a škrtání.
|
|
Verdikt
|
-
|
za cenu přes 6 tisíc si zákazník zaslouží víc.
|
|
B4 Team
|
-
|
z 2/3 totožná s B4 Racing - liší se v třmenech a kotoučích (2 písty a 160/140mm). Na rozdíl od
B4 Racing již B4 Team postrádá i brzdný výkon..
|
|
Verdikt
|
-
|
na trhu se řadí do skupiny lehkých brzd a tak se s ní také musí jednat.
|
|
Activa
|
-
|
nástupce po legendární MD-1. Mělo se jednat o vylepšený model, který se bohužel příliš nepovedl a tuto brzdu
nezná naštěstí mnoho lidí. Pokud pomineme nepříliš oslňující brzdící účinek, tak nelze pominout špatnou seřiditelnost
a celkovou kvalitu. Seřizovací kolečko nelze v praxi použít, protože se imbus v plastu protáčí. Po 1500km se brzda kompletně
rozpadla na jednotlivé kusy.
|
|
Verdikt
|
-
|
téměř zapomenutá, ke své ceně špatná brzda.
|
|
|
Coda
|
|
Expert
|
-
|
jednopístová hydraulická kotoučovka. OEM pro Cannondale, které byly v mnoha případech nahrazovány
brzdami Hayes. Maloobchodní cena až 9000,- za kus neodpovídá užitné hodnotě. Brzda brzdí velmi decentně a
pro razantní brždění je nutno vyvinout extrémní sílu na páce.
|
|
Verdikt
|
-
|
přežitek doby.
|
|
|
Grimeca
|
|
S1
|
-
|
dvoupístková, velmi těžká brzda s dobrým brzdným účinkem, který lze průměrně dávkovat. Množství
použitého materiálu brání jakémukoli poškození.
|
|
Verdikt
|
-
|
dnes výběhový model, který lze sehnat výhodně pod cenou - pokud bajker nehledí na hmotnost,
nákup se může vyplatit.
|
|
|
Magura
|
|
Julie 2001
|
-
|
první pokus o Julii nedopadl nejlépe. Často má problémy s těsností expanzní nádobky a ani
jiné části nejsou nějak extrémně těsné. Plastová páka taky není zrovna ideální. Poslední problém je
škrtání, kterého se nedalo zbavit.
|
|
Verdikt
|
-
|
za doporučenou MOC je výhodnější se podívat jinam.
|
|
Julie 2002
|
-
|
následovník modelu 01 trpí podobnými nemocemi jako předchůdce vyjma tekoucí expanzní nádobky.
Škrtání až přidrhávání je na denním pořádku a rovněž se ho nelze zbavit.
|
|
Verdikt
|
-
|
tak snad model 2003 se již povedl.
|
|
|
Clark's
|
|
6 piston
|
-
|
podrobné informace a testování naleznete zde
|
Závěr:
Ať už se nakonec rozhodnete pro jakoukoli brzdu, tak vězte, že někdy je to také štěstí strefit se do té správné série. Jako všude jinde ale platí,
že čím více do toho investujete, tak tím lepší brzdný účinek a váhu většinou dostanete. Pečlivě promyslete co je vaší prioritou. Je li to váha, tak brzdný účinek a
odolnost musí jít přeci jen trochu stranou. Je li to ale brzdný účinek, tak nemá smysl šetřit každý gram a místo čtyřpístkových vzít o pár gramů lehčí dvoupístkové brzdy.
Stejně tak prakticky vždy znamená menší (lehčí) kotouč snížení účinnosti. Pokud stavíte kolo, na kterém budete vyrážet do Dolomit a sjíždět Alpské průsmyky,
pak je alespoň 180mm kotouč na předním kole nutností. Za každou věc se platí něčím jiným, takže výběr je třeba opravdu dobře promyslet. Snad jsme Vám alespoň trochu nastínili
problematiku kotoučovek a vyberete tu, která vám opravdu sedne.
Souvisejísí články:
Zajímavé odkazy:
|