Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Vidle, vidlice, vidličky

V následujícím článku se Vám pokusíme nastínit problematiku odpružených vidlic, pomužeme zorientovat se v systémech a konstrukcích a v neposlední řadě na Vás čeká množství postřehů a zkušeností z provozu.

sid.jpg(16 kb)
K tomuto tématu by se dal napsat nesmírně rozsáhlý článek, ale pokusili jsme se spíše napsat něco navíc, k tomu co již na stránkách Bajku bylo. Ve starších článcích se autoři zabývali podrobnostmi o jednotlivých systémech a jejich výhodách a nevýhodách a trochu pozapomněli na celkový přehled a nějaké ty zkušenosti z používání, které asi většinu z vás zajímají nejvíce. Doporučuji přečíst starší články (odkazy jsou na konci stránky) a pokud by vám ani to nestačilo, pak je vcelku rozsáhle problematika odpružení a odpružených vidlic popsána v nize Horské kolo od A do Z (bohužel momentálne k sehnání zřejmě jen v knihovnách).


Obecné rozdělení vidlic podle různých parametrů:


Dle konstrukce paralelogramy klasika - 4 ramena
mc´Person (jedna nebo dvě nohy)
teleskopy headshock
jednokorunky
dvoukorunky - jednonohé (Lefty), dvounohé


Dle pružícího média pružiny
vzduch
elastomery
ostatní


Dle tlumícího média olej
vzduch
ostatní


Dle uchycení osy pevná
rychloupínákem (klasika)


Jak to vypadá uvnitř:


1. Vnitřní nohy - zasunují se při průběhu pružení do kluzáků
2. Vlnovce - chrání před nečistotami
3. Gufera, o kroužky - gumové těsnění ve vidlici
4. Pouzdra - "futra"
6. Kluzáky - vnější nohy vidlice
16. Elastomer sloužící zároveň jako doraz
18. Pružina
20. Otočný šroub - slouží k nastavení předpětí


Praktické zkusenosti s jednotlivými typy vidlic:
(testoval Pavel Dědák)


Vidlice jsou rozděleny podle značky. V závorce je uveden systém a zdvih. Informace uvedeny pak v následujícím odstavci jsou subjektivní a jsou nashromážděny za poslední dva roky provozu.


Manitou

SX-LE 1999 (elastomer/olej, 80mm) - vidlice z limitované série. Dnes už ji pravděpodobně uvidíte pouze v muzeu - průměrná funkce za vysokou cenu.
Black Comp 2002 (pružina/olej, 80/100mm) - nikdy jsem nevěřil, že nějaká vidlice od Manitou může fungovat tak dobře. Nebýt odlepujících se písmenek a vrzání, které se ozývalo po snížení zdvihu na 80mm (výrobce nedoporučoval dlouhé jízdy se sníženým zdvihem), byla by to téměř ideální vidlice pro kotoučové brzdy - pro véčka bylo nezbytné dokoupit podkovu od RB Design, protože se velmi kroutila i za jízdy.


Marzocchi

Z5 2001 (pružina/olej, 100mm) - první a zároveň poslední Z5 s lepenými nohami, které se občas tak rády rozlepily. Snadná údržba, téměř žádné provozní náklady - relativně lehká - pouhých 1,95kg i s pružinami
MXC Air 2002 (vzduch/olej, 100mm) - tvrdá, necitlivá, dobrá vidlice s vyšší hmotností. Bez lepených nohou - pouze s každoroční výměnou oleje by bylo pravděpodobně možné na ní jezdit i "století" - lehké škrtání kotouče v zatáčkách díky menší torzní tuhosti nebylo tak silné, aby měl znamenat nějakou újmu vidlici.
MX Comp ETA 2003 (pružina,vzduch/olej, 105mm, blokace) - nástupce předchozí vidle, který byl ale od základu změněn. Jiné jsou pouzdra, vnitřní i vnější nohy, korunka. Hmotnost stoupla téměř až na 2,2kg, což je na XC vidlici docela vysoká hodnota - na turistiku vynikající.


Rock Shox

Psylo XC 2001 (pružina/olej, 80 - 125mm) - dobrá vidlice pro lidi, kteří chtějí pohodlně projet marathón. Navzdory tvrzení výrobce ale asi nebyla dobře zkonstruována, protože určení pro alespoň tvrdší použití odporovali: 2x zničený tlumič, 1x měněné pouzdra - vše v průběhu 2 měsíců. Nikdy s ní nebyl skočen větší drop než 0,5m - zvláštní nebo pouze špatně naprogramovaná životnost?
Judy RACE 2001 (pružina/olej, 63/80mm) - vínová kráska, hladký chod s perfektním předpokladem pro rychlé, ale pohodlné XC. Na turistiku ovšem chybí ta třetí, poslední možnost - 100mm.
Judy SL 1999 (pružina/olej, 63mm) - tlumící patrona C3 není zrovna ideální pro tvrdé zacházení. (její oprava si vždy vyžádá novou patronu - cena nepatří k nejnižším) Díky hmotnosti cca 1,5kg a limitnímu omezení patronou C3 je vhodná pro lehké jezdce, kterým by měla vydržet po dlouhou dobu.
Judy SL 2000 (pružina/olej, 63/80/100mm) - první z generace All-travel systému. Patrona C3 byla v této vidlici nahrazena otevřenou olejovou lázní Hydracoil. Velmi hladký chod spolu s vysokou životností. Pouze menší torzní tuhost je trochu na překážku - vynikající vidlice na téměř jakékoli použití.
Judy SL 2001 (pružina/olej, 63/80/100mm) - vnitřní stavbou a funkcí velmi podobná své předchůdkyni. Jediná výraznější odlišnost jsou vnější nohy - ty jsou výrazně zesilněny (s tím také vidlice dosáhla hmotnosti téměř dvou kilo) - torzní tuhost doznala kvalitativního posunu směrem výše.
Duke SL 2000 (vzduch/olej, 100mm) - dal by se pojmenovat jako "tužší SID" - bohužel i za značně vysokou cenu postrádá Dual Air, proto je poněkud méně citlivý na drobné nerovnosti.


Suntour

MG-91 (elastomer, 80mm) - velmi tuhá vidlice vhodná pro začínající bajkery. Vydrží i velmi hrubé zacházení - omezení jsou pouze elastomery, které v zimě poněkud hodně ztvrdnou.
MG-71 (elastomer, pružina, 75mm) - vidlice, které se velmi často na reklamacích objevují s prasklými monobloky (ale již se dva roky nevyrábí). Nic na tvrdé použití.
XC-PRO-S 2002 (vzduch, pružina/olej, 80mm) - jako jedna z mála vidlic Suntour má na pravé noze zespodu skutečnou regulaci útlumu (ve stylu RS Judy), která skutečně funguje. Vidlici si můžete nastavit Dle vaší libosti. Od závodního XC po běžnou vyjížďku
XC-PRO-SL 2003 (vzduch/olej, 80mm) - snad na žádnou jinou vidlici v historii nebylo vymyšleno tolik různých postupů pro její úpravu. Tato vidlice je ráj pro kutily. (v originální konfiguraci se vyskytují kusy, které fungují bezvadně a kusy, které zatvrdnou do 20ti km jízdy po asfaltové cestě)
XC-PRO-SE 2003 (vzduch/olej, 100mm, blokace) - 32mm nohy dodaly tomuto kousku značnou tuhost. Bohužel je velmi málo citlivá a na probuzení se ze spánku potřebuje velmi výrazný impuls. Za vše pravděpodobně může zamykací patrona v pravé noze, která je natlakována plynem - nedoporučuji otevírat - mohlo by Vám víčko patrony udělat díru do stropu.


RST

Gamma EL 2001 (elastomer, pružina, 76mm) - vidlice, u které si rozhodně nemůžete být jistí její dlouhou životností. Tvrzení o tlumení eleastomery se zde zcela vylučují, protože tato vidlice vůbec netlumí a 76mm je sice správný údaj, ale díky průběhu zdvihu fungovala poněkud hůře. (jinými slovy, nekupovat)
Hi-5 (elastomery, 130mm) - na rozdíl od předešlé nebyl problém s touto dvoukorunkou jezdit cokoli. Pouze v chladu tuhla - ale alespoň tlumila. Tuto vidlici asi jako jedno z mála vidlic od RST nerozhodily ani dropy 1,5m na placku (to jsem skutečně ale s Gammou ani nezkoušel) - asi to bude tím, že patřila ještě do staré školy a datum výroby bylo před rokem 1999.


Slovníček:

Gufera, o kroužky - gumové těsnění ve vidlici
Lock out - uzavírání vidlice v podobě páčky vespod nebo v horní části vidlice, některé modely mají tuto páčku umístěnou na řidítkách bajku
Kluzáky - vnější nohy vidlice
Vnitřní nohy - zasunují se při průběhu pružení do kluzáků
Sloupek - Část, která je zastrčená v hlavové trubce rámu
Korunka - část vidlice, ve které jsou namontovány vnitřní nohy a sloupek
Seřizování odskoku - seřizování utlumení zpětného chodu, aby se vidlice nevracela tak rychle nebo naopak
Seřizování komprese - seřizování rychlosti stlačení, aby se vidlice tak rychle nezanořovala nebo naopak
Seřizování předpětí - seřizování tvrdosti pružin


Závěr:

Doufám, že jsme Vám alespoň trochu osvětlili pohled do světa odpružení, a že tohle alespoň někomu pomůže při výběru. Sammozřejmě je ale asi nejlepší se svést na několika kolech, respektive vůbece nejlepší je svést se na jednom kole s několika vidlicemi a pak se teprve rozhodnout pro to, co nejvíce sedí mému stylu jízdy. Časem se také asi může stát, že "zmoudříte" a budete chtít něco jiného a jiný systém, ale to je přirozený vývoj. Nakonec ještě malá rada - v jednoduchosti je síla a vidlice s lockoutem, měnitelným zdvihem, nastavitelným odskokem atd. není automaticky lepší než jednoduchá, ale spolehlivá a robustní vzduchovka s olejovým tlumením.
Hodně štěstí při výběru!


Související odkazy



Autoři: Pavel Dědák, Tomáš Vitvar



Datum: 12.01.2004   Autor: Dědák Pavel   Kategorie: Rady a nápady
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 7522 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 Aktualizace  Tomas Vitvar  12.01.2004 12:09:00 
 NAPROSTO SKVELE  Air  13.01.2004 17:05:00 
 NAPROSTO SKVELE (znovu :)  Air  13.01.2004 17:13:00 
 slusna pracicka! ice  16.01.2004 19:10:00 
 slusna pracicka! Pavel Dedak  16.01.2004 19:27:00 
 slusna pracicka! ice  19.01.2004 13:50:00 
 ??? Bob  19.01.2004 14:42:00 
 odpoved ice  25.01.2004 15:22:00 
 odpoved TinkTink  25.01.2004 15:32:00 
 odpoved ice  25.01.2004 19:12:00 
 odpoved TinkTink  25.01.2004 19:35:00 
 vidle,...  jl  01.08.2004 22:08:00 
 Re: vidle,... Pavel Dedak  01.08.2004 22:20:00 
 Re: vidle,... jl  01.08.2004 22:28:00 
 údržba  Libor  05.07.2006 11:21:00 
 č.10 z obr  odie  20.04.2011 19:29:00 
 č.10 z obr  odie  21.04.2011 20:54:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Katalog Shimano 2006 - MTB
Katalog MTB komponentů Shimano pro rok 2006. Formát *.pdf.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL