Financování cyklotras
Vedoucím
motivem zakládání cyklotras na všech úrovních jsou relativně dobře
dostupné finanční prostředky. Na rozvoj cestovního ruchu ochotně
přispívá fond Evropské unie pro kandidátské země zvaný
PHARE. Přesto
určitým podílem (obvykle 25%) musí na financování participovat místní
zdroje (obce, mikroregiony, občanská sdružení…). Nejčastějším
zřizovately cyklotras na regionální a místní úrovni jsou Euroregiony -
regiony přeshraniční spolupráce, které mají navíc možnost získat peníze
z fondu
PHARE CBC (Cross border cooperation), který podporuje
přeshraniční spolupráci. Vznikají tak mezinárodní cyklotrasy, které
neznají hranic a které využívají nových, nízkokapacitních přechodů,
které se otevřely po roce 1990. Z Liberce například vede cyklotrasa do
Polska a přes Německo zpět.
Kdo všechno se procesu vytváření cyklotras účastní?
Na
území České republiky se rozvojem cykloturistiky zabývá celá řada
subjektů, ať už celoplošně či regionálně působících. Stěžejní
organizací, která má oficiálně cyklistickou dopravu v ČR na starosti,
je Centrum dopravního výzkumu (CDV), státní organizace zřízená
Ministerstvem dopravy. Náplní práce CDV je zejména zpracování
statistických informací pro potřeby Ministerstva dopravy. V roce 2001
CDV vymyslelo a
vydalo
"Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy v ČR". Na území celé
republiky se cykloturistikou zabývají vedle tradičních českých
organizací (KČT) také organizace mezinárodní (EuroVelo). Klub českých
turistů (KČT) zahájil roku 1996 unikátní celostátní značení cyklotras,
jejichž celková délka v současné době přesahuje 13 000 km. EuroVelo je
autorem cyklotras, které jsou zařazeny do celoevropské sítě. Tyto trasy
tvoří páteř české sítě cyklotras, od níž se odvíjí zakládání tras
regionálních a lokálních. Na regionální úrovni vymýšlejí nové
cyklotrasy rozličné místní organizace, občanská sdružení nebo i firmy,
které se cykloturistikou zabývají spíše jako podružnou aktivitou.
Tradice versus novinka
Značkování
cyklistických tras má však u nás pod patronací zkušený KČT. Způsob
značkování je jiný než u stezek pro pěší a zásadně se liší podle
toho, zda vedou převážně po silnicích (tzv. silniční cyklotrasy), nebo zda jde o trasy vedoucí převážně po horších účelových komunikacích, polních a lesních zpevněných cestách (tzv. terénní cyklotrasy).
Terénní značení je používáno i na území Národních parků a CHKO. V
případech vedení trasy do takto chráněných oblastí je nutné dojít ke
konsensu vytyčení trasy se správou NP nebo CHKO, tak aby se
minimalizovalo možné narušení přírodních prvků v oblasti.
Nová značka, nové barvy
Pro značkování silničních cyklotras se používají žluté směrové tabulky (20x30 cm) s černým piktogramem
kola s číslem cyklotrasy a šipkou směru v záhlaví. Na hlavních
východištích a křižovatkách cyklotras lze nalézt směrové tabule s
kilometrovými vzdálenostmi dalších cílů na dané trase. Na nejhlavnější
křižovatkách se používají i tzv. návěsti před křižovatkou, zobrazující
schéma křižovatky a další průběh cyklotras.
Slabiny českých cyklotras
Hlavní
bolestí současné vlny rychlého zakládání velkého množství cyklotras je
absence doplňkové infrastruktury, jakou můžeme nalézt třeba v Rakousku
nebo v Německu. Projíždíte-li se po české cyklotrase v sobotu ráno,
nemáte ani poloviční pravděpodobnost, že bude otevřena jediná hospoda v
obci, natož v té další obci (aspoň jde o moje subjektivní zkušenosti).
O tom, že by na rozvíjející se síť cyklotras nějak reagovaly
cykloservisy, to se také zrovna potvrdit nedá, i když výjimky potvrzují
pravidlo. Rozšiřující se síť cyklotras je určitě pěkná věc, jako o
podnětu ke zdravějšímu způsobu života o nich nelze pochybovat. Ovšem
chcete-li jízdou na kole trávit víkendy a jiný volný čas, nezbývá než
vzkázat - svačinu s sebou, pití do zásoby, nářadí do brašničky a před
výjezdem stav kola pořádně zkontrolovat. Stane-li se vám technický
problém, který se svým arzenálem na místě nevyřešíte, máte smůlu.
Autor:
|
Ondřej Vykydal
|
Převzato z:
|
|