Bajk.cz home
  HLEDEJ     
podrobné vyhledávání  
Klikni a popovídej si s přáteli!

Odlehčujeme bike (první část)

Koupili jste si před nedávnem nový stroj a nejste spokojeni s hmotností, nebo si jen chcete udělat radost a vylepšit starší kousek? Pošilháváte po zapletených kolech, protože jsou podle všech lehká a pevná? Děláte si z bajka rychlíka a přitom nemáte moc peněz? Zkusíme se podívat kde se šetřit opravdu vyplatí a kde je to jen vyhazování peněz.

Rotační versus nerotační části

Téměř každý "gramhonič" při nějaké diskusi řekne, že každý deka dolů na kolech je jako 10 deka na rámu nebo jiných nerotačních částech. Z vlastní zkušenosti vím, že na tom asi něco bude. A i pocitově se zdá za jízdy stejně těžké kolo s lehkými ráfky a plášti podstatně lehčí než obdobný kousek s větší vahou na obvodu kol a naopak lehčím zbytkem. Nebudeme se ale spoléhat jen na pocity, ale dáme tomu nějaký seriózní základ.


Metodika výpočtu pro rotační části:

Vyjdeme ze vztahu pro moment setrvačnosti dutého válce (pláště, ráfky atd.) a pro moment setrvačnosti tyče otáčející se kolem jednoho konce (dráty + niple). Celé to sice dost zjednodušuji, ale myslím, že takové nepřesnosti se mohu dopustit, jelikož nás ani tak nezajímají přesné údaje, jako spíše srovnání pro různé páry kol a následné porovnání s celkovou energií potřebnou pro zrychlení z nuly na 30km/h za 5 sekund. Moment setrvačnosti náboje (pastorků) zanedbáme. Samozřejmě bychom mohli počítat daleko přesněji a započítat i další veličiny, ale myslím, že pro naše účely takové výpočty bohatě stačí.


ráfky Mavic X517 (387g), páska Schwalbe Super HP 20-559 (18g), dráty 32ks DT Swiss Revolution 2.0/1.5/2.0 mm (138g), niple 32ks, DT Swiss Aluminium (8,5g), duše Continental MTB 26" Light (125g), pláště Schwalbe Racing Ralph 2,25 (v reálu 2,09) (508g)
dráty+ niple = 146,5g = 0,1465kg
ráfek + páska + plášť + duše = 1038g = 1,038kg
m hmotnost dané části - drátů+niplů nebo ráfku+pláště+duše+pásky
r1 vnitřní poloměr soustavy ráfek+plášť
r2 vnější poloměr soustavy ráfek+plášť
l délka drátů
Moment setrvačnosti pro dutý válec (pro ráfek, plášť …) + moment setrvačnosti pro tyč rotující kolem konce (dráty + niple)
Práce potřebná pro roztočení kol z nuly do úhlové rychlosti odpovídající rychlosti jízdy 30km/h = 8,3m/s
Výkon potřebný pro roztočení kol z nuly na do úhlové rychlosti odpovídající rychlosti jízdy 30km/h = 8,3m/s za 5 sekund
ráfky Remerx Panter (600g), páska Schwalbe Super HP 20-559 (18g), dráty 32ks DT Swiss Champion 2.0 mm (223g),niple 32ks mosaz (33g),duše Debica 26" (198g), WTB VelociRaptor Comp 2,1 (733g)
dráty+ niple = 241g = 0,241kg
ráfek + páska + plášť + duše = 1549g = 1,549kg
Moment setrvačnosti pro dutý válec (pro ráfek, plášť …) + moment setrvačnosti pro tyč rotující kolem konce (dráty + niple)
Práce potřebná pro roztočení kol z nuly do úhlové rychlosti odpovídající rychlosti jízdy 30km/h = 8,3m/s
Výkon potřebný pro roztočení kol z nuly na do úhlové rychlosti odpovídající rychlosti jízdy 30km/h = 8,3m/s za 5 sekund


Metodika výpočtu pro nerotační části:

Počítám s translačním pohybem celého kola. Pro celkový potřebný výkon a energii je samozřejmě třeba sečíst rotační a translační části vynaložených energií (výkonů).



Co z toho plyne??

Teď se konečně dostáváme k tomu nejlepšímu. Porovnáme kolikrát se promítne do energetických nároků hmotnost ušetřená na rotačních částech oproti hmotnosti na celém kole.




Dostáváme tedy celkem zajímavé číslo 4,6. Zjednodušeně se tedy dá říci, že pokud ušetříme 4,6 kg na rámu, tak je to jako bychom ušetřili 1kg na rotačních částech!

Výrobci mají špatné váhy!

Ve své odlehčovací euforii si počínejte obezřetně, jinak by mohlo nastat zklamání. Nevím, jestli je na Tchaiwanu nějaká anomálie v zemském gravitačním poli, ale když si doma převážíte komponenty, tak s úžasem zjistíte, že většina je s váhou o trochu výše než udává výrobce. Je to stejný zlozvyk jako u udávání rozměrů plášťů, kde většina 2,1 kousků často v reálu nedosahuje ani 1,95. Odpověď bikerů na šmelení firem s hmotnostmi je na Weight-wenies a na šmelení s rozměry na shiggy's Mt. Bike Tire Site.


Závěrem:

Asi jste si udělali celkem slušný obrázek o tom, že nejlepší (a často nejlevnější) částí kde šetřit jsou pláště, duše a ráfky. Naopak celkem "vyhozené" jsou peníze investované do odlehčování zbytku kola. Samozřejmě, někdy už prostě není jiné cesty, protože na rotačních částech se už nedá sundat ani gram, takže na řadu přijdou triple butted rámy, stejně upravená řidítka, sedlovka, sedlo s titanovými ližinami a další maličkosti. V další části se pak podíváme případy, kdy dva dělají totéž, ale každý za to chce jinou cenu.


Zajímavé odkazy:

Weight-wenies - hmotnosti více než 5000 komponent
shiggy's Mt. Bike Tire Site - skutečné rozměry plášťů



Datum: 05.05.2004   Autor: Mrskoč Cyril   Kategorie: Rady a nápady
Vytiskni článek
Informuj kamaráda o článku
Přidej vlastní názor
Slovník neznámých pojmů
lepší
Jak Vás článek zaujal?
1 2 3 4 5
průměrné hodnocení = 3
(celkem 8710 hodnocení)
horší
Diskuse k článku
 Pocty  lubos  07.05.2004 13:44:00 
 Re: Pocty Cyr  07.05.2004 17:22:00 
 Re: Pocty lubos  08.05.2004 22:17:00 
 Re: Pocty   14.05.2004 16:22:00 
 pocty  lubos  07.05.2004 13:57:00 
 Re: pocty Cyr  07.05.2004 17:27:00 
 Re: pocty lubos  08.05.2004 22:24:00 
 Re: pocty jonti  13.05.2004 18:50:00 
 Re: pocty lubos  14.05.2004 13:58:00 
 Re: pocty Cyt  14.05.2004 16:26:00 
 Re: pocty lubos  08.05.2004 22:29:00 
 Re: pocty Bohumyl  18.01.2005 13:33:00 
 Re: pocty  06.06.2005 21:04:00 
 hmm  Daniel Turecek  10.05.2004 9:33:00 
 nohy  jiří  14.05.2004 11:38:00 
 Re: nohy Michael Simek  16.05.2004 21:21:00 
 Rotační x posuvný pohyb  Martin  14.05.2004 13:20:00 
 Re: Rotační x posuvný pohyb lubos  14.05.2004 13:52:00 
 Re: Rotační x posuvný pohyb Cyr  14.05.2004 16:19:00 
 FLASKA DO RAMU  Air  17.05.2004 23:07:00 
 Re: FLASKA DO RAMU zvido  29.01.2007 21:35:00 
 Re: FLASKA DO RAMU zvido  29.01.2007 21:38:00 
 CHYBA?  PePu  19.05.2004 10:17:00 
 Re: CHYBA? mrm  04.03.2008 7:48:00 
 pocty  jencek  08.12.2004 20:14:00 
 Vzorečky dobré, závěr nesmysl  Hugos  23.04.2005 0:26:00 
 Re: Vzorečky dobré, závěr nesmysl (ani ty vzorecky nejsou dobre :) ) PavelK  07.05.2007 0:06:00 
 Re: Vzorečky dobré, závěr nesmysl (ani ty vzorecky nejsou dobre :) ) em  10.05.2007 10:02:00 
 oprava jednotek  Martin Poledna  05.03.2007 13:23:00 
 Re: oprava jednotek PavelK  06.05.2007 23:27:00 
 lehčí kola = menší energie???  Marabiker  10.05.2009 21:28:00 
 
BAJK NEWS
   Zprávy a novinky
   Ze sportu
   Recenze a testy
   Rady a nápady
   Cestopisy
   Zábava
   Volná tvorba
   Trasy
   PR články
DOPORUČUJEME
   Bajkárna
   Bazar
   Blog
   Fotogalerie
   Download
   Závody
   Prodejci
   Odkazy
   Slovník
BAJK OSOBNĚ
   Kontakt
   Redakční team
   Reklama na Bajku
   Nabízíme práci
BAJK e-mailem
 
zapište svůj e-mail a nechte si zasílat pravidelně čerstvé zprávy z Bajk.cz
IKONKA PRO VÁS
SPŘÁTELENÉ WEBY
Bazar a inzerce - KupNet.cz
Jízdní kola, cyklistický obchod
Vyhlídkové lety balonem na Karlštejnsku
Jízdní kola Scott, cyklo e-shop
Aktuální recenze
Reelight SL100 Flash
S nástupem zimy a krátícími se dny jsem přemýšlel nad lepším osvětlením svého kola. Dilema nabíjení akumulátoru, anebo výměny baterií, jsem nakonec vyřešil úplně jinak, indukčními blikačkami Reelight SL100 Flash.
  všechny recenze


Stáhněte si z Bajku
Shimano - katalog funkcí a systémů
Nosná témata vývoje jsou “špičkové vlastnosti řazení” a “špičkové brzdné vlastnosti”.
  ostatní download

BAZAR aktuálně
23.10.2024 - poptávka
22.10.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
20.09.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
19.08.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
18.07.2024 - poptávka
   Copyright 2024 - Bajk.cz, design and programming by FRKAL