YETI AS-R Race Lite - seznámení

V seriálu článků uváděných jako seznámení, bych Vám chtěl představovat kola, která jsou buď něčím zajímavá, případně exotická a v našich zeměpisných šířkách (zatím) nedostupná. YETI AS-R splňuje obě tyto podmínky, je to bike, který v našich lesích, nebo na závodních okruzích asi nepotkáte. Tato kultovní americká značka u nás není příliš známá a zatím nemá v ČR obchodní zastoupení. Je to určitě škoda, protože kola YETI se pravidelně, a velice úspěšně, zúčastňují jízdních testů v prestižních zahraničních mountainbikových časopisech.

Něco z historie...


Představovaný bajk YETI AS-R Race Lite patří do kategorie odpružených kol pracujících na principu systému MacPherson. Ten se skládá se dvou ramen, která se pohybují na třech čepech a tlumič je připevněn na horním rameni. Ramena jsou oddělena čepem za osou zadního kola. Hlavní rámový trojúhelník je svařen nazačisťovanými housenkami ze zeslabovaného hliníku Easton 7005, zadní kyvka pak ze zeslabovaného materiálu Al 6061. Barvu rámu je možno zvolit z pěti možností, velikost potom ze čtyř.

Na rámu na první pohled upoutá CNC opracovaný blok, spojující lomenou horní rámovou trubku a dále charakteristický rys všech kol YETI, spojení ramen zadní stavby do oblouku, na kterém jsou přivařené patky. Bajk má výměnnou koncovku pro přehazovačku a návarky pro montáž kotoučových brzd. Rozměry rámu ve velikosti M (médium): úhel hlavové trubky 710, úhel sedlové trubky 730, délka horní rámové trubky 570mm a zadní stavby 420mm.


Jak již bylo řečeno úvodem, zadní kolo pruží na principu MacPherson, zpevněné proti působení bočních sil ramínkem pod horní rámovou trubkou. Zadní stavbu s rámovým trojúhelníkem spojuje tlumič FOX, model Float RL. Ten pruží na vzduchové pružině, tlumené olejem, nastavit je možno tlak vzduchu a zpětný útlum, případně tlumič páčkou úplně uzavřít. Zdvih zadního kola je udáván 90mm. Odpružení předního kola zajišťuje vidlice Manitou Mars Elite, 80mm zdvihu zajišťuje vzduch a pružina, tlumení je pak označeno jako TPC - dva nezávislé nastavitelné tlumící písty, jeden pro kompresy a druhý jako vratný tlumič. Vidlice má hliníkové vnitřní nohy, korunku a krk a magnéziové vnější nohy. Nastavitelná je tuhost pružení, dále tlumení návratu a komprese.

Za kvalitou rámové sady a pružících elementů nezaostává ani ostatní výbava. Posuďte sami: Zapletená kola Mavic CrossRide s broušenými boky ráfků se točí na nábojích se zapouzdřenými ložisky. Radiální výplet předního kola má 24 paprsků, klasicky zapletené zadní kolo pak o čtyři více. Obutí patří IRC a to plášťům Serac 2,1´´. O bezpečné zastavení se starají brzdy Avid Single Digit 7, ovládané stejnojmennými páčkami s nastavitelným poměrem sil na páce. Pohon a řazení bylo svěřeno Shimanu. Kliky s převodníky (44, 32, 22 zubů) a přesmyk jsou LX, řazení a přehazovačka potom XTR, kazeta je řady XT. Při šlapání se budete opírat do pedálů značky Time. Řidítka nesou označení Easton CT2, sedlo je od WTB, model SST. Hmotnost kompletního bajku se pohybuje na hranici 11kg.
Cena za tuto nádheru je značně vysoká, v USA je to 2799$.
Z předchozích řádků je zřejmé, že YETI AS-R Race Lite nemá žádné slabé místo (až na tu cenu).
K lehké a rychlé jízdě přispívá v podstatné míře nízká hmotnost, lehká, pevná kola, rozumné velikosti zdvihů a možnost úplného uzavření zadního pružení.To všechno předurčuje toto kolo k použití v cross country - i závodním, určitě výborné by bylo jako speciál na maratony.

Pozn.: Představovaný bike je v tomto osazení prodáván v USA a jeho výbava je odlišná od standardních modelových řad uváděných výrobcem. Více info na www.yeticycles.com