Tohle téma trápí skoro všechny z nás. Jaký zdvih? Jaký systém? Jakou značku? Tohle jsou otázky, které si klade mnoho z nás. Rád bych Vám přiblížil základní kritéria, podle kterých byste měli odpruženou vidlici vybrat.
Takže, rozdělme si odpružené vidlice do dvou největších skupin zásadně lišícími se svou konstrukcí a to na klasické teleskopové a na paralelogramové.
Paralelogramové odpružené vidlice:
Jsou zajímavé hlavně svou konstrukcí, která v sobě většinou stlačuje tlumič určený pro odpružené rámy, nalezneme ale i modely s tlumiči vyrobenými pouze pro tyto konkrétní modely. Jejich nevýhodou je, že se v průběhu zdvihu mění vzdálenost šlapacího středu a předního náboje. Zase ale odpadá vznik vůle, to znamená, že se při zabržděné přední brzdě při pohybu dopředu a dozadu (s bajkem) vidlice prakticky vůbec nepohybuje. Kladou se velmi velké nároky na tuhost čepů vidlice do boku. Kdyby čepy byly nekvalitní, vidlice by se volně pohybovala do stran. Další, podle mě dost podstatný mínus této konstrukce spočívá v tom, že se časem čepy musí vyměnit, a to proto, že se tzv. vyžvýkají, to znamená, že se v pohyblivých místech vidlice udělá mírná vůle. Tato vůle je ale naneštěstí násobena délkou nohou vidlice, takže i nejmenší škvírka v čepech se navenek zdá jako dost velká vůle. Vidlice pracuje bez nejmenšího odporu, který je dán jen tlumičem, popřípadě čepy vidlice. S koupí této vidlice souvisí i koupě nového speciálního rámu, na klasický rám se paralelogramová vidlice nehodí, protože by na hlavovou trubku působila tzv. velká páka, to znamená, že síla která stlačuje tlumič se přenáší na hlavovou trubku a že ta síla není malá. Tento systém by na klasickém rámu způsobil prasknutí hlavové trubky. Cena závisí hlavně na konstrukci vidlice, i zde platí staré pravidlo: čím dražší, tím lepší.
Teleskopové odpružené vidlice:
Rozdělují se do dvou skupin: dvoukorunkové a jednokorunkové. Dále je všechny ještě rozdělíme na různé systémy pružení uvnitř vidlice: pružina, elastomer, pružina/elastomer, pružina/olej, vzduch/olej, atd.
Dvoukorunkové vidlice se používají spíše na kolech určených tvrdšímu použití, právě pro jejich velkou tuhost. U těchto druhů vidlic se setkáme se zdvihem 100mm a výše. Se zdvihem menším než 100 mm se u nich prakticky nesetkáme. Pozor musíme dávat na to: Jestli máme rám uzpůsobený pouze jednokorunkové vidlici, není tento rám možno použít s dvoukorunkovou vidlicí, na to je třeba se zeptat prodejce či výrobce rámu. Nedodržení zákazu použití těchto vidlic by vedlo k poškození rámu u hlavové trubky, proto, že dvoukorunkové vidlice jsou tak extrémně tuhé.
Jednokorunkové odpružené vidlice:
Setkáváme se s nimi nejčastěji. V dnešní době je takováto vidlice skoro na každém bajku. Jsou cenově nejdostupnější, dnes si je může dovolit už málem každý, kdo o ně má zájem. Váhově jsou také nejpříznivější. Zdvih je do 130mm, který už je asi maximum pro konstrukci této vidlice. Před nedávnem se také objevily prototypy vidlice jednokorunkové se zdvihem 152mm, což už je hustota. Je možno je použít na většině rámu.
Věnujme se nyní vhodnému zdvihu a systému pružení.
Zdvih je hodnota velmi relativní. Někomu se hodí větší, někomu menší. Dnes každý vozí zdvih, jaký chce, prostě, který mu vyhovuje. Je už prakticky nemožné poznat zaměření bajkera podle zdvihu vidlice. Už i krosaři vozí 100mm, i více. Můžu být třeba krosař s 130mm zdvihu, což už je sice dost, ale zdá se mi to pohodlné. Záleží jen na Vás, jaký zdvih si vyberete.
Teoreticky by mohlo platit: Pro krosaře je vhodný zdvih do 100mm. Nejvhodnější bude spíše 70 až 90mm. Freeridestům patří zdvih od 90 po 150mm.
Sjezdaři nejvíce využijí zdvih od 140mm. Nezapomínejme na turisty, těm by měl stačit zdvih od 40 po 90mm. Tohle je jen orientační a ne příliš přesný přehled, kterým byste se měli řídit.
Jaký systém si mám vybrat? Tohle je otázka nejčastější.
Pro závodníka bude určena vidlice s tvrdým průběhem pružení, to znamená natlakovaná vzduchová nebo tvrdá pružinová, protože tento typ bikerů chce mít co nejmenší energické ztráty způsobené propružováním. Asi nejraději vozí vidlice s Lock outem [lok aut]. Zbytek jezdců uvítá hladký krok a příjemný útlum. Rozeberme si to trochu:
Pružina- Samotná, neposkytuje útlum, tudíž jen pruží, a tak má vidlice tendenci rychlého kroku. Dnes už se tohle řešení příliš nepoužívá.
Eleastomer- Vidlice s tímto systémem se již přestaly vyrábět pro svou „nevyspělost“ pružení. Používány jsou jen jako doladění charakteristiky zdvihu.
Pružina/elastomer- Práci pružině ulehčuje elastomer. Elastomer je velice pružná hmota podobná pěně. Tyto vidlice jsou nejdostupnější jak svou cenou, tak i množstvím modelů na trhu. Většina nepostrádá regulaci předpětí pružiny. Ceny se pohybují kolem3 až 4 tisíc korun.
Pružina/olej- Rychlost pružiny krotí olej, buď otevřená olejová lázeň, kdy je olej volně ve vidlici a při pružení jen přetéká přes píst nebo uzavřená olejová patrona, ve které je olej uzavřen a podobně při pružení přetéká pístem. Nevýhodou vidlic s tlumící patronou je nutnost promazávání. U otevřené olejové lázně olej současně maže kluzné plochy. U kvalitní vidlice je možno nastavit tlumení kompresní a zpětné a samozřejmě předpětí pružiny a dokonce je možno je uzavřít. Tyto vidlice jsou už ale velice drahé a jejich ceny se pohybují od 20 do 36 tisíc korun. Lze také koupit olejovou vidlici jen s regulováním předpětí pružiny a s neregulovatelným útlumem od 6000 korun, což je příznivé.
Vzduch/olej- systém, který má nekonečně mnoho nastavení, protože se tvrdost reguluje tlakem vzduchu ve vidlici. Dodává se zpravidla s olejovým tlumícím médiem. Jejich největším problémem je, že jim trochu déle trvá odtržení z klidu oproti pružinovým systémům, to znamená menší citlivost na maličké nerovnosti z počátku zdvihu. Také se průběh pružení odlišuje tím, jak velkou má vzduchovou komoru, čím je větší vzduchová komora, tím je systém citlivější. U tohoto druhu vidlic se klade velký nárok na těsnost stíracích kroužků, kterým se říká gufera, a podložek, protože při pruženi vzniká velký tlak, který by přes netěsnou vidlici vytlačil olej. Právě tato těsnění mají také svůj podíl na menší citlivosti, protože těsně obepínají kluzné plochy. Věřím, že za pár let budou vidlice jen vzduchové, protože již dnes je vidět jejich vzrůstající převaha nad jinými systémy. Cenově jsou sice trochu výše a to od 7 tisíc korun, ale investice se jistě vyplatí. Nejvyspělejší modely se již pohybují v takových výšinách citlivosti, že by mohly konkurovat vidlicím s pružinami tlumenými olejem.
Slovníček:
Gufera, o kroužky- gumové těsnění ve vidlici Lock out- uzavírání vidlice v podobě páčky vespod nebo v horní části vidlice, některé modely mají tuto páčku umístěnou na řidítkách bajku Kluzáky- vnější nohy vidlice Vnitřní nohy- zasunují se při průběhu pružení do kluzáků Sloupek- Část, která je zastrčená v hlavové trubce rámu Korunka- část vidlice, ve které jsou namontovány vnitřní nohy a sloupek Seřizování odskoku- seřizování utlumení zpětného chodu, aby se vidlice nevracela tak rychle nebo naopak Seřizování komprese- seřizování rychlosti stlačení, aby se vidlice tak rychle nezanořovala nebo naopak Seřizování předpětí- seřizování tvrdosti pružin
Doufám, že jsem Vám alespoň trochu osvětlil pohled do světa odpružení a že tohle někomu pomůže při výběru. Stejně je ale výhodné se poradit s více lidmi a najít si to pravé pro sebe. Hlavně nedávejte na názor jednoho člověka, každý se může mýlit. Hodně štěstí při výběru!