Venku je krásně a na nynější víkend hlásí meteorologové perfektní počasí, které určitě nenechá chladného žádného bajkera. Pokud jste z Brna, blízkého okolí či vás přitáhne k Brnu nějaká povinnost, máte možnost vyrazit právě po této trase.
Stručný popis trasy: Brno (Královo Pole) - Velká Baba - Kuřim - Moravské Knínice - Trnůvka - U tří křížů - Zouvalka - "Sokolák" - medlánecké letiště - Brno (Královo Pole) Základní údaje o trase: délka 33,4 km, převýšení + 845 m, - 845 m, 72% terén, čistý čas jízdy 1:58 hod.. Mapy: Okolí Brna, Moravský kras, č. 144, 1:75 000, SHOCart, 1999; Okolí Brna - Svratecko, č. 85, 1:50 000, KČT a VKÚ, 2.vydání, 1998 Literatura: Obrovský Jan: Okolí Brna a Moravský kras, průvodce pro horská kola, Cyklotour, 1993 "Občerstvovny" na trase: - KANAS Pizza Restaurant, Kolejní 15, areál Technologického parku, 616 00 Brno, tel.: 05/41264616, mobil: 0608/277726, e-mail: kanastp@atlas.cz, http://www.gastrocr.cz/kanas.htm, otevřeno - viz jejich web. Čepují Starobrno. Nově otevřené a výborně vypadající zařízení s odpovídajícími cenami. Na mapce bod č. 1. - Yacht klub, areál kolejí VUT Palacký vrch, tel.: 05/49253814, otevřeno - Po-Čt 12-02, Pá-Ne 18-02. Čepují Hanušovice - Holba. Nevábně vypadající hospoda postavená z unimobuňky. Předpoklad nižších cen a hojné přítomnosti vysokoškolské mládeže. Na mapce bod č. 1b. - Knínický hostinec, Moravské Knínice u kostela, tel.: 05/41230259, otevřeno - Po-Pá 14:30-?, So-Ne 12-?. Čepují Starobrno a Budvar. Pěkná venkovská hospoda. Na mapce bod č. 2. - Občerstvení v turistické táborové základně Zouvalka, mobil: 0602/710229, otevřeno na požádání zřejmě jen od května do září a v době od 10:30-12 a 14:30-17. Čepují Starobrno, prodávají lahvové pivo různých značek, jídlo nachystají po předchozím telefonickém objednání. Klidné místo na loučce v lesích v odlehlé části trasy. V prázdninových měsících předpoklad nadměrného výskytu nezletilých pionýrek či skautek. Na mapce bod č. 3.
- Výletní restaurace Osada, Hrázní ulice č. 6, otevřeno Pá 15-21, So 11-22, Ne 11-20. Čepují Starobrno. Nepříliš udržovaná hospoda na hlavní výletní "magistrále" podél levého břehu přehrady. Ve volných dnech v sezóně předpoklad velkého množství hostů. Na mapce bod č. 4.
Úvod:
Popisovaný okruh je jednou z nejoblíbenějších tras brněnských XC laděných bikerů bydlících v SZ části města. Hlavní výhodou této trasy je, že vede převážně mimo blátivá a podmáčená místa, což v obdobích deštivého počasí ocení asi každý. Navíc má tento okruh poměrně velké převýšení s několika dosti strmými stoupáními, přijatelný podíl nezpevněných stezek a cest, několik pěkných rychlých sjezdů a jeden kamenitý technický sjezdový úsek, pro někoho spíše trial nebo chodecký terén. Je-li popisovaný okruh absolvován ve svižném tempu, docela člověka unaví, i když měří jen 33,4 km. Z předchozích řádků vyplývá, že nic nezkazíte, nazujete-li slicky, já osobně však dávám přednost pneumatikám s hrubějším vzorkem.
Pro bikery, kteří během jízdy také vnímají krásy okolní přírody, by mohl být lákavý m.j. krásný kruhový výhled na Brno z Medláneckého kopce, pohled na Kuřim z nové paseky pod Kuřimskou horou, přelézání žebříků přes plot daňčí obory, trialový sjezdík podél kapliček křížové cesty, hrad Veveří zrcadlící se v hladině Brněnské přehrady a úzká, do přehrady postupně padající stezka, vedoucí po vrstevnici prudkými rozervanými svahy před přístavištěm Zouvalka.
Vzhledem k tomu, že Brno je častým cílem služebních návštěv i mnoha přespolních bikerů, možná že je můj text inspiruje a příště si s sebou vezmou na "služebku" i kolo. Doporučuji abyste si s sebou vzali i jednu z výše uvedených map. Ačkoliv jsem příznivcem co nejpodrobnějších map, tedy u nás většinou 1:50000, v případě této trasy musím konstatovat, že mapa ze SHOCartu zachycuje přesněji skutečný stav lesních cest a stezek a je na ní dokonce část mnou popisované trasy zakreslena (jde o trasu č. 2). V textové příloze mapy je i jednoduchý podélný profil této trasy.
Je známo, že nejvhodnější místo pro začátek každé cyklistické akce je poblíž nějakého "kulturního" zařízení, kde se dá příjemně překlenout čekání na opozdilce a bývá zde většinou i parkoviště, což ocení zvláště přespolní zájemci. V našem případě se přímo nabízí restaurace KANAS a její parkoviště. Příjezd je možný jak ze svitavské výpadovky, tak z Králova Pole po ulici Purkyňova až ke končené tramvají. Za konečnou podjedeme svitavskou výpadovku a pokračujeme stále po hlavní směrem k areálu kolejí VUT Palacký vrch. Přibližně po 500 m od konečné uvidíme po pravé straně silnice hledané stavení.
Podrobný popis trasy:
Od restaurace KANAS (na mapce bod č. 1) jedeme již na kole po chodníku kousek zpět směrem ke konečné tramvají a asi po 150 m u velké betonové skruže kanalizace uhneme z chodníku šikmo doleva vzhůru po zemním náspu. Pokračujeme po zemní cestě mezi ploty zahrádek a po dalších 150 m narazíme na žlutou turistickou značku, po které jedeme stále dále rovně a začínáme mírně stoupat. Pohoda končí u tabule Přírodní památka Medlánecké kopce. Značka odbočí nejdříve doleva na úzkou pěšinu ztrácející se v trávě a po 100 m si to žene kolmo vpravo po stezce stejných kvalit přímo na vrchol Medláneckého kopce , zvaného "Medlaňák". Když jsem ještě bydlel v Králově Poli, používal jsem toto velmi strmé 200 m dlouhé stoupání s převýšením 35 m (sklon 18,5%) jako test svých kol, svých fyzických sil a technické zdatnosti. Z vrcholu je za dobré viditelnosti nádherný kruhový výhled na Brno i jeho lesnaté okolí. A když budete mít štěstí uvidíte i start či přistání větroně z medláneckého letiště ležícího pod vámi SZ směrem.
Kam z vrcholu ? Samozřejmě dolů po žluté značce. Rychlou jízdu byste měli zvolnit až při vjezdu na asfaltovou silničku u rozcestí značených cest "Medlánky" u křížku. Jezdí zde totiž auta a navíc trasa tady odbočuje doprava a po 200 m po asfaltu zase kolmo doleva přes silnici do nezřetelné mezery mezi ploty zahrádek. A opět nás čekají mimo normálního stoupání i dva krátké ale strmé výšvihy, které prověří, jak na tom jsme fyzicky i technicky. Terén se trochu narovná až u rozcestí "U obrázku" o kilometr dále a o 80 m výše.
Během následujícícho stoupání na V. Babu se řiďte mým náčrtkem, protože někde je vhodnější žlutou značku na chvíli opustit a jet bez značky po širší lesní cestě. Po občerstvení zase nahoru až na nejvyšší bod okruhu, na Velkou Babu (446 m n.m.), ležící o 1,7 km dále a o 86 m výše (rozcestí "Baba").
Následující 2,1 km dlouhý úsek po žluté značce a zemních cestách až k rozcestí "Pod Sychrovem" je celkem jednoduchý. Ovšem 300 m za tímto rozcestím odbočuje žlutá značka doprava z širší lesní cesty na nezřetelnou pěšinu, tak pozor ať odbočku neminete (na výše uvedených mapách tato situace není zakreslena). Dalších 200 m za touto "nebezpečnou" odbočkou vjíždíme bohužel na zpevněnou lesní cestu a jedeme po ní 1,1 km až na její konec. Rychlá jízda zřejmě způsobí, že si ani nevšimnete, že kousek před koncem zpevněné cesty odbočila žlutá značka doprava dolů. Trasa však pokračuje dále po hřebeni bez značky až na Kuřimskou horu. Za tímto vrchem po 200 m odbočte protisměrně doprava dolů a užijte si 400 m dlouhý sjezd na širší vrstevnicovou lesní cestu (poblíž křižovatky televizní vysílač). Po této cestě odbočte kolmo vlevo a po dalších 300 metrech jízdy nepřehlédněte zrádnou odbočku na travou zarostlou cestu doprava dolů. Další pěkný sjezdík a již jsou tu první domky města Kuřim. Po mostku přejedete říčku Kuřimku a na hlavní ulici (Křižkovského) se napojíte na modrou značku.
Po asfaltu a po modré rychle doleva do Moravských Knínic do hospody na jedno točené (na černobílé mapce bod č. 2 ). Raději to však nepřehánějte, protože vás čeká opět další větší převýšení . Stále po modré až k lesu po asfaltu, odtud po lesních cestách kolem památníků U Rumunů a U Zeleného stolu až na rozcestí Senařov. Zde 50 m po zelené značce směrem na Trnůvku, ale protože značka stoupá příliš strmě po úzké stezce po spádnici, vyjedeme na vrchol stoupání po méně strmé neznačené lesní cestě vedoucí vlevo od značky. Po 450 m na první křižovatce odbočíme vpravo nahoru a za chvíli jsme zase zpět na zelené značce, se kterou se potkáme na vrcholu kopce. Podél plotu daňčí obory a po zelené na rozcestí Trnůvka. Zde vpravo na lesní šotolinovou cestu a po zelené a modré značce pozvolna klesáme k žebříku přes oborní plot. Zde je bohužel nutno slézt z kola a překážku překonat po svých. A opět dolů s větrem o závod. Jen neminout nenápadnou odbočku vlevo na kilometru 18,3 u osamělého kaštanu. Přejíždíme na stoupající lesní stezku plnou vyčnívajících kořenů a zanedlouho se dostáváme zpět na širší lesní cestu. Pozorně sledujte turistické značení a po 800 metrech přijedete ke třem bílým křížům (neodbočovat vpravo po širší cestě). Kousek pod tímto místem začíná poměrně strmý a hodně kamenitý a suťovitý sjezd podél kapliček křížové cesty. Kdo se necítí, měl by kolo raději vést, průměrným jezdcům doporučuji jet tak 5 m vlevo od původního vedení cesty a specialistům sjezdařům neuškodí, když si tento 200 metrový úsek nejdříve projdou pěšky. Dole pozor, stezka končí dalším žebříkem přes oborní plot.
Za plotem na nás čeká poměrně nová šotolinová lesní cesta. Jedeme po ní doleva nahoru nejdříve bez značky po chvíli po modré a pak dolů, až k Turistické základně Zouvalka (na černobílé mapce bod č. 3 ), kde je možné si koupit pivo a po předchozí telefonické domluvě i najíst. Pokud vám pivo zachutná, riskujete v následující pasáži nepříjemný pád do přehrady a nedobrovolnou koupel, protože úzká písčitá stezka u přístaviště Zouvalka se vlivem množstvím výletníků začíná sesouvat do vody a tamní dřevěné mostky zchátraly, a nyní jejich zbytky spíše zavazejí. Mimochodem, já osobně jsem jednou v těchto místech spadl i střízlivý a navíc s nohama zapnutýma v klipsnách (v plánu je prý generální oprava této stezky a vybudování mostku pro cyklisty a pěší přes Br. přehradu v místě kde dříve stával Němci zničený most, takže výše uvedený popis úseku u přístaviště Zouvalka nemusí mít dlouhou platnost). Podaří-li se vám, ale překonat tento úsek ve zdraví, máte téměř vyhráno. Jediné další případné nebezpečí na dalších pár kilometrech podél přehrady hrozí jen ve volných dnech za pěkného počasí, kdy vás mohou ušlapat davy výletníků valících se proti vám od Brna pěšky i na kolech.
Na 23,8 kilometru končí ryzí romantika skal a začíná asfaltka (již dříve jsme se dostali na červenou značku). Naštěstí přijedeme záhy k poslední hospůdce na trase, k restauraci Osada (na černobílé mapce bod č. 4. ). Od hospody stále v původním směru rovně po asfaltce (červená značka zde odbočuje doprava) až k rozcestí, kde v přímém směru je zákaz vjezdu. Následujících 300 m k parkovišti u "Sokoláku" byste měli jít kvůli značce pěšky, ale možná, že to zvládnete i jinak. U začátku parkoviště kolmo doleva a konečně je tu lesní cesta vedoucí bez značky proti proudu Rozdrojovického potoka. Po 800 metrech na křižovatce polních cest u plotů zahrádek se musíme dát mírně vpravo nahoru a po výjezdu nahoru kolmo doleva. Ještě asi 300 m a je tu státní silnice Brno - Kuřim. Odbočte na silnici vlevo, jeďte rovně a po asi padesáti metrech odbočte zase vpravo na úzkou a rozbitou stezku přes pole (zde jsme již na modré značce). Na konci pole u prvních keřů začíná krátký sjezdík, který vás přivede až k dřevěnému mostku přes Mniší potok. Přejedeme mostek, příp. vpravo od něj projedeme brodem a rychle přeřadíme na nejlehčí převod, protože následuje krátký ale velmi strmý kamenitý výšvih na kamenitou lesní cestu. Po ní a po modré stoupáme až k místu, kde modrá značka odbočuje protisměrně vlevo. My pokračujeme bez značky mírně vpravo až k plotům zahrádek a pak vlevo nahoru kolem nich.
Jakmile plot skončí, uvidíme před sebou panelovou polní cestu plynule navazující na náš přímý směr (neodbočovat po vjezdu na panelku vpravo). Od vojenského objektu bývalé prachárny se povrch zlepší na asfalt. Jedeme podél areálu medláneckého letiště a zanedlouho jsem již opět u rozcestí "Medlánky". Zde odbočíme po polní cestě vpravo a po stejné cestě jako na počátku trasy, ale obráceně, se přes "Medlaňák" vrátíme zpět k autu zaparkovanému u restaurace KANAS.
Přehledná tabulka některých vybraných bodů trasy je zde.
Připomínky k této trase pošlete na adresu:
zdenek.bartos@bajk.cz