Cyklostezky budou, jen když my budeme aktivnější občané

Taky se vám zdá, že zastupitelé velkých měst zcela kašlou na budování cyklostezek? Jejich priority jsou jiné a pokud je k tomu nedotlačíme my sami, do podpory ekologické dopravy se sami nepustí.

Za posledních několik desítek let se města přehltila neekologickými, zbytečně velkými, kyslík požírajícími a velmi hlučnými automobily. Na to, že ulice měst kdysi byly určeny hlavně lidem jsme nějak postupně zapomněli a jako by nám hlučnost, zápach z výfuků a nedostatek prostoru na ulicích ani nevadily. A přece najdeme recept třeba v takovém Holandsku, kde mají 19 tisíc kilometrů cyklostezek; ale cyklostezek v pravém smyslu, ne jen značených cyklotras na běžných komunikacích pro auta, jak tomu bývá zvykem u nás.


Bez komentáře


Místo aby města podporovala ekologickou dopravu, cyklista je vlastně vytlačován. Na úřadě, na nádraží nebo u obchodního domu nenajdete parkovací stojany na kolo, takže proč byste tam jeli na kole... Na ulici si připadáte jako dotěrný zpomalovač automobilistů a jste rádi, že na vás jen občas troubí a zatím vás nikdo nesrazil.

Co s tím? Řešení je jednoduché - musíme jednat my sami!

účastnit se cyklojízd (např. Den bez aut 22.9.), aby zastupitelům došlo, kolik lidí jezdí na kole (zní to banálně, ale je to tak)
psát nezeleným zastupitelům vašeho města, aby věděli, kolik lidí CHCE cyklostezky
chodit na zasedání zastupitelstva a sledovat jak je kdo aktivní - jen tak budete moci příště volit ty "pro-cyklostezkové"


Např. v Brněnském zastupitelstvu jsou "pro-ekologičtí" jen 4 zastupitelé Strany zelených oproti 51 ostatním (ODS, ČSSD, KSČ), kteří jakékoli diskuze na téma budování cyklostezek nepřipouštějí. To jsem viděl sám na vlastní oči na zasedání zastupitelstva.


Text: Ctirad Oráč

Převzato z


Související články a zajímavé odkazy:

Kurýrem v Praze
Jak se jezdí po Praze
Den bez aut