Světlo Dema

Ani nevím proč, ale jednoho dne jsem dostal silné nutkání :-) pořídit si nové světlo. Možná to byla nespokojenost se stávajícím světlem Cateye Luminux (halogenová žárovka, napájení z dvou článků "C")...

Možná to bylo zestárnutí stávajících akumulátorů (2000 mAh NiCd) pro Luminux a nutnost koupit nové (zase bych musel kupovat NiCd, protože na velké NiMH nemám nabíječku a protože NiCd akumulátory mají problém s paměťovým efektem a dlouhé nabíjení, nebyla by to až tak dobrá koupě). Parametry pro výběr byly jasné: napájení z tužkových nebo mikrotužkových baterií, vysoká svítivost a dlouhá výdrž. Nedávno jsem si pořídil malou blikačku Author s jednou bílou diodou (napájená lithiovou baterií CR 2032) jako nouzovku pro stálé vození na kole a svítivost použité diody mě velice mile překvapila (v noci při nepříliš zatažené obloze docela stačí na orientaci, takže nejedete vyloženě potmě) takže přednost při výběru měla světla osazené diodami. Výhoda LED diod je jednoznačná: vysoká svítivost při spotřebě daleko nižší než žárovka. V obchodě mi prodavačka nabídla pár modelů světel, některé osazené žárovkou, jiné kombinací žárovky a LED a některé modely osazené pouze LED). Po otestování jejich svítivosti ve sklepě jsem jako vítěze zvolil právě zde popisované světlo Dema. Svítilo ze všech nejlépe, zahanbilo dokonce i světla s halogenovými žárovkami.


Balení


Parametry
1Výrobce:  Dema
2. Typ:   (na balení ani na samotném světle není
uvedeno žádné konkrétní označení typu :-(
takže musíte vystačit s obrázky :-) )
3. Zdroj světla:   5x bílá dioda, reflektor + čočka z průhledného plastu
4. Napájeni:  3x mikrotužková baterie (AAA)
5. Režimy svícení:   stálé světlo
rychlé blikání
6. Ovládání:  Jedno tlačítko, první stisk zapne trvalé svícení,
druhý přepne na blikání, třetí světlo vypne.
7. Rozměry:   délka 7,8 cm
šířka 3,8 cm
výška 5,7 cm
8. Výdrž:  cca 30 hodin efektivně, 110 hodin než zhasne úplně :-)
9. Další vlastnosti:   vestavěná objímka
10. Obsah balení:  světlo, gumové pásky pro upevnění na menší řídítka
11. Cena:   cca 480 Kč
12. Vyrobeno:  kde jinde než v Číně, že :-)
13. Poznámka:   baterky nejsou součástí balení.


Montáž: velice jednoduchá. Montážní objímka je přímo součástí světla, k instalaci nepotřebujete vůbec nic. Ani šroubovák, Jednoduše povolíte a vyšroubujete šroub, který drží obě půlky objímky pohromadě (šroub je zakončen plastovým kolečkem s rýhami a je zajištěn proti ztraceni), nasadíte na řídítka a zase zašroubujete. Objímka má na obou svých polovinách nalepeny gumičky, takže světlo se vám nebude pohybovat. Pokud světlo na řídítkách lítá, použijete přiložené gumové vložky a světlo líp upevníte. U mě na silničce, která má berany ze silnější trubky nastal opačný problém, průměr objímky byl moc malý... naštěstí stačilo pouze odlepit jednu z gumiček a bylo vymalováno :-) Vložení baterií: opět bez nástrojů: vzadu na světle je plastový zámek, po jehož stisknutí se uvolní horní část krytu, která je výklopná. Demontáž: odšroubujete hlavní šroubek a světlo sundáte i s objímkou. Na kole vám ze světla nic nezůstane a když nic nezůstane, tak to nemůže nikdo šlohnout. Podle obrázků určitě uvidíte sami, že světlo je opravdu maličké. Udělal jsem i fotky pro porovnání velikostí s klasickými světly.

Fotogalerie


Zkušenosti: světlo mě velice mile překvapilo. Měl jsem ho možnost otestovat po cestě z Pradědu (5.8.2005) mezi 21. a 23. hodinou; tato noc byla zamračená a docela tmavá. Po setmění světlo vykreslilo na silnici kruh o průměru o něco větším než je rozpětí mých beranů (hodně konkrétní, že :-)) ve kterém bylo docela dobře vidět povrch cesty. Světelná skvrna, kterou dělají světla se žárovkou (alespoň ta, se kterými mám zkušenosti) je sice jasnější, ale zase má pouze poloviční plochu takže ve výsledku uvidíte v podstatě méně :-). Velkým překvapením bylo osvětlení dopravních značek. Světlo jsem měl nastavené tak, aby mi svítilo asi dva metry před kolo, ovšem značky byly osvětleny hezky jasně a byly dobře čitelné. Další milé překvapení bylo nasvětlení pruhů na silnici. Držel jsem se v pravé třetině cesty, ovšem světlo osvětlilo nejen čáru na pravé straně silnice, ale i středovou čáru a dokonce i čáru na levé straně cesty. Stejně dobře si poradilo i s odrazkami na patnících - "svítily" nejen oranžové patníky na pravé straně, ale i bílé patníky vlevo. Světlo bylo schopno nasvítit patníky ve vzdálenosti asi 20 - 50 metrů (můj osobní a hodně hrubý odhad, takže to berte s rezervou).

Režim blikání jsem moc netestoval, takže o něm se moc rozepisovat nebudu. Blikání je hodně rychlé. Myslím, že takovéto blikání můžete použít například na naštvání bezohledného řidiče, co si nevypne dálková světla, když míjí cyklistu. Koukat na ten "stroboskop" je docela nepříjemné :-).

Určitě se mnou budete souhlasit, že cestovat beze světla v noci je sebevražda. Mnou popisované světlo Dema je dobrou volbou pro "noční ptáky", kteří vyžadují velkou výdrž a solidní svícení. 30 hodin efektivního výkonu je hodnota, se kterou se může poměřit málokteré světlo se žárovkou a pětice bílých diod je zárukou dobrého nasvětlení silnice. Velkou výhodou je velikost a snadná montáž bez nářadí i snadná výměna baterek. Malým záporem na jinak dobrém světle je ovládací tlačítko. Je malé a hodně citlivé, takže se vám občas stane, že si místo svícení zapnete rovnou stroboskop. A další zápor je napájení ze tří baterek: když si pořídíte klasické balení po čtyřech, jedna baterka vám zůstane navíc... ovšem proti kladům tohoto světla to nejsou až tak velké problémy, ne?

Hodně nočních kilometrů bez nehody přeje DoomHammer.

p.s.: časem možná přidám i noční fotky, jak to vlastně svítí, ale nejdřív se budu muset naučit fotit v noci :-)