Měření opotřebení řetězu

Jak se dá vlastně poznat, že je řetěz opotřebovaný, vytahaný, no, že je prostě zralý na výměnu?

V podstatě existují dvě možnosti, buď použití speciální měrky na řetěz, nebo měření pomocí posuvného měřidla, známého též pod pojmem šuplera. Měrka na řetěz se dá sehnat v každém slušně zásobeném obchodě s velomateriálem. Práce s ní je jednoduchá. Po úplném zapadnutí zubu měrky je potřeba řetěz vyměnit.
Pokud vlastníte posuvné měřítko nastavte vzdálenost vnitřních hrotů na 132mm a zasuňte hroty mezi články řetězu (tato vzdálenost odpovídá cca 11 článkům řetězu) a roztáhněte hroty tak, aby zapadly přesně mezi rolny řetězu. Tady pozor, aby se vám hroty měřidla nedostaly mezi rolnu a boční stěnu řetězu, to byste se nedoměřili. Opotřebení měřte na několika místech řetězu (cca 3x), protože řetěz může být opotřebovaný (vytahaný) nerovnoměrně. Pokud šuplera ukáže cca 132,2mm jedná se o nový řetěz, pokud se vzdálenost blíží k 132,8mm, začněte pomalu myslet na výměnu a pokud dosáhne hranice 132,9mm je nejvyšší čas řetěz vyměnit - rychle se totiž zvyšuje riziko možného znehodnocení kazety a tím přeskakování nového řetězu na ozubení pastorků.
Po výměně řetězu za nový, bude tento řetěz na kazetě pravděpodobně přeskakovat (střílet), s tím se ze začátku musíte smířit (řetěz bude střílet při silnějším záběru na nejvíce opotřebovaném /ježděném/ pastorku), pokud to však do ujetí cca 150km neustane, je potřeba kazetu vyměnit.


Shrnutí:
Kdy tedy měnit?


Proč se řetěz vytahuje aneb opotřebení řetězu

Těžký je život řetězu, vzlášť při nekompromisním použití na horském kole. Řetěz je vystaven velice obtížným klimatickým podmínkám. Neustálá práce v prachu a blátě, občas koupel a opětovný pobyt v prašném prostředí, vytváří na povrchu a mezi články řetězu brusnou pastu, kterou se jednak obrušují pastorky a převodníky, ale hlavně se zvětšují vůle v jednotlivých spojích řetězu. Opotřebení řetězu není ani jen úměrné síle vyvinuté na klikách, ale i prostředí, ve kterém se řetěz nejčastěji pohybuje. Byly zaznamenány případy, kdy po 100km blátivého MTB maratonu byla vyčerpána více než polovina životnosti nového řetězu střední kvalitativní třídy.

A v čem vadí prodloužený (vytahaný) řetěz pohonu? Delší řetěz si potřebuje zajistit místo na ozubení pastorků a nadměrně je začne opotřebovávat (omačkávat hrany zubů). Zvětšená délka řetězu nepřidá na přesnosti ani moderním indexovaným způsobům řazení - systémům HG, IG, PC.
Předcházet této příčině opotřebovávání řetězu je v podstatě jednoduché: je jím pravidelné mytí a čištění řetězu a potom jeho důkladné namazání kvalitním, k tomuto účelu určeným mazivem.