Schwalbe Racing Ralph 2.25
Když jsem na jaře přemýšlel co přijde na místo již značně dosluhujících plášťů Rubena
Higlander/Master našel jsem pro mě do té doby neznámou značku Schwalbe a jejich novinku
Racing Ralph. Jak vypadají více než půlroční zkušenosti s tímto pláštěm se můžete dočíst
na následujících řádcích.
|
Na začátek nastíním co jsem od pláště vyžadoval a očekával, aby bylo jasné,
proč jsem se vlastně nakonec rozhodl právě pro tentou kousek. První a velmi
důležitou vlastností byla přítomnost kevlarové patky, která podstatně usnadňuje
nazouvání a demontáž pláště, snižuje hmotnost a myslím, že i zajišťuje lepší
kompaktnost celku ráfek/plášť. Druhou podmínkou byla hmotnost někde kolem 500g
a přitom šířka, která je v reálu kolem dvou palců a zajišťuje dostatečné
pohodlí. Nakonec je tu ještě nutnost kulatého profilu pláště a nepříliš
agresivního vzorku, který dobře pojede.
Proč, jak a co:
Nakonec, jak již jsem v úvodu předeslal, moje oko zaujal Racing Ralph ve verzi
Evolution (kevlarová patka, 66TPI) a šíři 2,25. Někdo namítne proč takový balón,
když chtěl dvoupalcový plášť? Odpověď je jednoduchá, v reálu je totiž jeho šíře
na ráfku Mavic 517 přesně 2,09, což je podle mého tak akorát. Pro zajímavost
etalon pohodlí Hutchinson Python má v reálu 2,01. Hmotností Ralph také příliš
nevybočuje ze zadaných parametrů (přední/zadní 498/502) a vzorek a profil dává
tušit, že půjde o celkem rychlý plášť.
Balení, montáž:
Po troše shánění jsem nakonec plášť koupil v jedné známé pražské prodejně.
Pláště dostanete v pěkném papírovém obalu, který se mimochodem ideálně hodí
na obaly na CD :-). Doma jsem byl trochu překvapen tloušťkou (tedy spíše tenkostí)
stěny pláště a naprosto bezproblémovou montáží, protože nebyly potřeba montpáky
a pláště šel krásně nasadit rukou. Po roztočení kola jsem jen zkontroloval, že
je vše ok, plášť dobře sedí a nikde nehází, takže nebylo třeba žádných dodatečných
zásahů a mohlo se vyrazit.
Testovací sestava:
| Pláště: | Racing Ralph 2.25 Evolution, 66TPI, kevlar folding |
| Ráfky: | Mavic 517 |
| Duše: | Continental Supersonic + Schwalbe ultralight |
| Kolo: | XC hardtail – vysloveně chrtí nádobíčko, vpředu 80mm zdvihu olej/vzduch (Duke SL) |
Jízda a dlouhodobé zkušenosti:
První dojmy jsou oproti původním Rubenám kladné, kolo je lehčí, má lepší akceleraci,
kupodivu menší jízní odpor a podstatně lepší trakci. Na takříkajíc ještě novotou
smrdích pláštích jsem odjel Zbraslavskou osmu, což je takový lokální závůdek.
Výsledek svůj nebudu hodnotit, ale pláště se tu osvědčily a naznačily, co jim bude
sedět. Tvrdý povrch s písečnými pasážemi je pro ně jedním z ideálních podkladů.
Jak jsem ale zjistil v dalších několika měsících, je jen málo povrchů, kde se
tyto pláště necítí jako doma. Asi nejméně vhodným je pro ně hluboké bahno, kde
kvůli své šířce nejsou na předním kole jistotou a celkový jížní dojem je takový,
že pláště jezdce brzdí. Na druhou stranu mokrá trať s občasným bahýnekm, nebo
jen mokro je místo, kam se vyplatí Ralphy použít. Odvděčí se skvělou trakcí na
mokrých kořenech a jistotou vedení i na předním kole, kde se jemné a nepříliš
vysoké figury dezénu lehce zakusují do podkladu, ale jezdce nebrzdí. Stejně
pozitivně mě Ralphy překvapili na šotolině a kamení. Zvláště na druhém ze
jmenovaných jsem se bál proříznutí dost tenkého boku nebo dezénu pláště, ale
nakonec jsem žádný problém nezaznamenal a naopak jsem kvitoval oproti užším
plášťům podstatně lepší ovladatelnost kola v hluboké vrstvě kamení, kterým jsou
občas vysypány lesní a polní cesty.
Trochu opomíjenými, ale pro mě přesto celkem důležitými jsou vlastnosti na
asfaltě. Tady, stejně jako na ostatních površích, jede Ralph svižně a dá
dostatečně brzy vědět, že jde do smyku a neustřeluje. Na mokém asfaltě je
to jeden z nejlepších plášťů jaký jsem kdy měl možnost vyzkoušet, protože
toho jezdci dovolí opravdu mnoho a vrátit se zpět k něčemu jiném je pak dost
nebezpečné.
Asi se ptáte, kde je háček. Takové skvělé pláště, v čem to je? Odpověď už asi mnozí
tuší, výrobce použil relativně měkkou směs, která zaručuje vynikající přilnavost
za mokra, ale na druhou stranu s životností je to horší. Myslím, že agresivnější
jízdě Ralphy moc dlouho odolat nedokáží, ale při troše snahy o šetrnější zacházení
se myslím dostanete na zadním kole přes 3000km. Také se asi ptáte jak je to s
takovými šlupičkami s defekty. Procvaknutí u těchto plášťů celkem nehrozí, protože
aby k nemu došlo, museli byste mít plášť natolik podhuštěný, že by “plaval” a
jízda na něm by byla hodně nebezpečná. Proříznutí pláště a následný defekt
jsem za těch asi 3000km co je vozím také nezaznamenal. Byť jsou dezén I boky
pláště pěkně pořezány k duší se nikdy nic ostrého nedostalo. Klasické píchnutí
o trn nebo něco jiného jsem měl asi třikrát. Nepočítám jednu propálenou duši
ve sjezdu. Srovnám-li s jinými plášti, tak je to celkem v normálu.
Kapitolou sama pro sebe je pohodlí. Pláště jsem chtěl široké a pohodlné a jedním
z horkých kandidátů byl Hutchinson Python. Ralph je však v rozměru 2,25 ještě o
kousek dál. Nejde jen o šířku, ale také o objem. Pro čistě závodní XC nasazení
bych zvolil menší šířku (případně podle trati I jiný plášť), ale pro marathony
a normální ježdění je 2,25 ideální volba.
Pro a proti:
+ | |
| jízdní vlastnosti |
| pohodlí |
| trakce |
| nízký valivý odpor |
| předvídatelné chování |
| lehké nasazování pláště |
| cena |
| |
- | |
| životnost |
| pro někoho design |
| horší dostupnost v obchodech |
| při agresivní jízdě možnost vytrhávání figur z dezénu |
Závěr:
Co říci, Racing Ralph je solidní univerzál za dobrou cenu. Chcete-li pohodlí,
jistotu ve sjezdech a dobrou trakci a přitom nízký valivý odpor, je Ralph asi
to pravé. Na druhou stranu to není plášť pro časté ježdění po silnici, kde to
s opotřebením bude dost špatné. Pokud ale potřebujete něco rychlého a pohodlného
do terénu, pak si myslim, že Racing Ralph v rozměru 2,25 je to pravé.
Souvisejísí články a zajímavé odkazy: