Galuska na MTB?

Ne tak úplně. Ve skutečnosti se jedná o tzv. plášťovku, patřící do rodiny výrobků české firmy Tufo. Ty dosud většinou znali jen cyklisté prohánějící svoje rychlá kola po silnici. Nyní mezi ně přibyla i Tufo C XC1 pro terénní použití. Jde v podstatě o bezdušový systém, který se nelepí na ráfek jako klasická galuska, ale nasazuje se na vlastním patentovaném principu…

Plášťovka Tufo C XC1 - seznamte se, prosím

Plášťovka TUFO v provedení MTB je bezesporu světovou novinkou ve vývoji horských kol. Svými parametry je určena především do suchého a tvrdého terénu. Střední část plochy běhounu tvoří jemný dezén, známý ze semislikových plášťů, na bocích jsou potom záběrové výstupky pro jistější zatáčení. Pro konstrukci běhounu je použita směs s tzv. aktivovanou silikou. Možnost vysokého nahuštění dodává při jízdě v terénu rychlost a dynamiku, umožní i svižný přesun po silnici. Konstrukce plášťovky je tvořená uzavřeným tubulárním toroidem a rozdíl mezi galuskou a plášťovkou je pouze v jejich způsobu spojení s ráfkem. Plášťovka se vlivem huštění stejně jako galuska přitlačí k ráfku, zároveň s huštěním se rozepřou patní bloky profilované pryže, které dokonale přilnou k ramínkům ráfku, čímž vyloučí jak vyzutí plášťovky z ráfku, tak její obvodové protáčení.


Výhody plášťovek

Především nízký valivý odpor a nízká hmotnost - výrobce uvádí cca 610g. V porovnání s lehkými plášti se to může zdát hodně, je ale potřeba si uvědomit, že v případě použití Tufo plášťovky není již potřeba duše a pochopitelně ani páska do ráfku. Další výhoda je snadná a rychlá montáž bez použití nářadí (zde je potřeba dodržet návod k montáži) a možnost huštění na vysoký tlak a tím i nízká pravděpodobnost defektu. Proti plášťům má i výhodu bezpečného chování v případě rychlého úniku vzduchu bez ohrožení stability jezdce a možnost nouzového dojetí bez tlaku.




A co v případě defektu?

Díky konstrukci je "klasický" defekt (tj. proražení duše o ráfek) při správném huštění v podstatě vyloučen. V úvahu přichází jen propíchnutí běhounu ostrým předmětem. V tomto případě se přes ventilek aplikuje tzv. tufo tmel, což je prostředek určený k opravě galusek a plášťovek. Je možné ho použít po defektu, kdy okamžitě zatmelí díry až do velikosti 2 mm nebo preventivně, kdy se do galusky dá určené množství tmelu a ten nastalý defekt samovolně zacelí.


Technické údaje, kompatibilita

Obdržený testovaný pár MTB plášťovek C XC1 putoval nejdříve na váhu, ta ukázala 625g (což je rozdíl v mezích výrobcem uváděné tolerance) a dále pak na kola Mavic Crossroc. Při volbě ráfku (nebo zapleteného kompletu) je nutná určitá opatrnost, výrobce k plášťovkám dodává seznam výrobců a doporučených typů ráfků. Nicméně podstatná je udávaná vnitřní šířka 17-19mm, což většina běžných xc ráfku splňuje. Plášťovka má udávaný rozměr 26x1,95" (vypadá však širší), doporučený hustící tlak je 2-6bar (30-90 PSI), uváděná hodnota TPI je 120 (TPI - tread per inch - hustota vláken kordu na čtvereční palec)




Nasadit, nafoukat, roztočit!

Při obouvání plášťovek žádný problém nenastal. Pravda, s první jsem se potýkal, nicméně po opravení mého postupu dle přiloženého návodu jsem druhou na ráfek nasadil bez sebemenších problémů (a pochopitelně jen prsty). Co se týká vzorku, ten je poměrně "jednoduchý" a jak jsem již uvedl výše - střední část plochy běhounu tvoří jemný vzorek a na bocích jsou záběrové výstupky pro jistější zatáčení. Výrobce na bocích plášťovek neuvádí, jak je běžné, směr otáčení na předním a zadním kole. Na přední kolo jsem tedy Tufo nasadil bočními výstupky "do šípu" pro dobré zatáčení a vedení směru, na zadní potom obráceně pro dobrý záběr a brždění. Nutno dodat, že boční výstupky přicházejí ke slovu jen při jízdě na měkkém podkladu, případně při značném bočním náklonu. Po usazení a nahuštění (přední 3, zadní 3,5 atm) jsem obutá kola roztočil v ruce. Plášťovky Tufo byly prosty jakéhokoliv horizontálního nebo vertikálního "házení" a to se jen tak často nevidí...




Nesnesitelná lehkost bytí...aneb jízdní vlastnosti

První šokující vlastnost plášťovek Tufo je jejich valivý odpor, pokud o něčem takovém může být vůbec řeč. Pocit z rychlé a tiché jízdy - narozdíl od "hučení" běžných plášťů je slyšet jen slabý svistot - je až fascinující. Na asfaltu a zpevněných cestách budete mít pocit jízdy téměř jako na silničním kole. Následuje nájezd do terénu: Svižná a rychlá jízda nekončí ani zde, jen si je potřeba dát pozor na hodně rozbahněné úseky, tady se hladký vzorek stává nevyzpytatelným. Výrobce doporučuje použití jen na pevný a suchý podklad. Je pravda, že tady dosahuje plášťovka nejlepších výsledků. Nicméně v průběhu testu jsem na Tufech objel letošní Šela marathon, kde se po noční bouřce našlo dost blátivých míst a neměl jsem jediný problém. Naopak díky použité směsi plášťovky dobře drží na vlhkých kořenech a kamenech. Poskytnuté pohodlí je úměrné použitému hustícímu tlaku. Mírným negativem bylo jen brždění, především zadní kolo přecházelo do smyku příliš lehce, hlavně na prašném a sypkém podkladu.




Defekt? Neznám...

V průběhu testovacích kilometrů jsem neměl ani jeden defekt. S plášťovkami jsem obdržel i malé balení tufo tmelu, které jsem hned preventivně nalil do vnitřku plášťovek. V tomto případě pak s sebou na vyjížďky stačí vozit malou hustilku na případné dofoukání ušlého vzduchu po defektu, ten zacelí vytékající tmel.




Pro koho?

Plášťovka Tufo C XC1 je obutí určené pro nejvyšší závodní nasazení a použití zkušenými bikery na rychlé závody XC a maratony s minimem blátivých úseků. Její špičkové jízdní vlastnosti, kalí jen výše ceny, kterou za její pořízení budete muset obětovat a to 1866,- Kč za kus.


Souvisejísí články a zajímavé odkazy:

Galuska na MTB? - AKTUALIZACE


Převzato z časopisu Cykloservis