Přehazovačka – jak na ni

Přehazovačka, měnič, šaltr a všelijak podobně se nazývá věcička, která nám usnadňuje (když funguje), nebo znepříjemňuje (když nefunguje) jízdu. To jak poznáte, že je potřeba přehazovačku vyměnit, kterak vybrat vhodnou, jak ji správně namontovat, nastavit a udržovat, by jste měli odhalit z tohoto článku.

Bod první - přehazovačka zlobí.
Je několik důvodů k výměně. Ten první by mohl být opotřebení. Když uchopíte přehazovačku za vodítko v místě spodního kolečka, zahýbáte s ní vertikálně (od kola a ke kolu) a má vůli tak 5mm a více (Tento údaj se samozřejmě může měnit podle toho jestli jezdíte závody, nebo kolem sídliště.) nebude již pravděpodobně bez potíží řadit a je také nebezpečí, že vůle se projeví směrem do výpletu Vašeho kola v ten nejnevhodnější okamžik. Potom může dojít i k pádu. Opotřebení měniče se projevuje také zhoršenou funkcí řazení, kdy po "přecvaknutí" na jiný převod řetěz nepřeskočí na požadovaný pastorek.
Dalším důvodem může být nehoda. Nemusí jít o těžký pád, aby se celá přehazovačka, nebo některá její část zlomila či ohnula. V tomto případě doporučuji při montáži nové přehazovačky také kontrolu jejího zavěšení. Může totiž dojít také k ohnutí koncovky či patky rámu. Jinými důvody může být obměna, nebo vylepšení komponentů na Vašem kole. Teď tedy hurá pro novou přehazovačku.
Pokud narazíte na druhé straně pultu na prodavače či prodavačku, která věci alespoň trochu rozumí, pravděpodobně se Vás zeptá jaký typ potřebujete. V první řadě je dobré vědět, jestli potřebujete přehazovačku s hákem nebo bez háku. Ta první varianta znamená, že přehazovačka má pro zavěšení na rám kola hák, který se uchytí do zadní patky rámu a matice zadního kola se opře a dotáhne na tento hák. Toto zavěšení není vhodné pro rychloupínák. (Neříkám, že to nepůjde, ale zásadně nedoporučuji z toho důvodu, aby zadní kolo ve vidlici dobře drželo.)
Druhou možností je přehazovačka bez háku. V tomto případě se šroub přehazovačky montuje přímo do rámu. Je to řešení používané u všech trochu kvalitnějších kol, závodní nevyjímaje. Výhodou je fakt, že zadní kolo drží pouze v patkách rámu a přehazovačkou je možné nastavit obepnutí pastorku řetězem. Viděl jsem také namontovanou přehazovačku s hákem přesto, že na rámu hák byl. Také přehazovala, ale chci se zabývat jen řešeními, která jsou spolehlivá a funkční, takže jiné varianty nedoporučuji.
Už víme, jak to bude s hákem a druhou záležitostí bude značka a typ. Předpokládáme, že Vaše kolo má aretované řazení. (Při každém cvaknutí přehodí.) V tomto případě platí, že pokud chcete, aby Vám vše fungovalo, je nutné použít přehazovačku, kolečko (5ti, 6ti, 7mi, 8mi, 9ti či 10ti) a řadící páčky (nebo rukojeť) od jedné firmy. Samozřejmě existují i zde výjimky, kdy to můžete zkoušet, ale potom můžete mít doma také pěknou sbírku. Nebo je zde také kompatibilita. Znamená to, že jedna značka vyrobí komponent, který funguje s jinou značkou. V tom by Vám měl poradit právě prodavač. Zjistěte si tedy jestli řazení na Vašem kole zajišťuje Shimano, Sachs či jiná značka. A také kolik koleček musí zvládnout. Přehazovačka od jedné firmy pro 6 pastorků a pro 8 bude mít jiný krok paralelogramu a nemusí ve Vašem systému fungovat.
Ještě také můžeme polemizovat o délce vodítka, použitých materiálech, systému tahu pružiny a velikosti kladek. Pravidlem bývá, že kratší vodítka mají silniční kola, delší najdete na horských a trekingových kolech. Máme tedy správnou přehazovačku a můžeme ji namontovat.
Mým doporučením je svěřit montáž odbornému servisu. Většinou zde mají výbavu a zkušenosti, aby namontovaný komponent fungoval bezchybně a zajistil Vám pohodlnou a bezpečnou jízdu. Pokud se však rozhodnete jít na to sami přečtěte si těch pár následujících řádek. Můžou Vám ušetřit hodně nepříjemností.
Pro namontování přehazovačky je důležité mít demontovaný řetěz a pro variantu s hákem také zadní kolo. Našroubujte přehazovačku do háku zadní patky rámu, nebo povolte šroubek v háku a nasuňte na zadní pravou patku rámu a dotáhněte. Je důležité, aby se výřez v háku překrýval v otvorem v patce a hák byl zasunut až na konec patky. U provedení bez háku montujte přehazovačku lehce přizvednutou proti směru otáčení zadního kola. Zabráníte tím ohnutí stavěcího šroubku pro obepnutí pastorku řetězem. Máme tedy namontováno.

Nyní protáhneme vodítkem měniče řetěz. Dejte pozor na správné vedení řetězu, jinak přehazovačka nebude fungovat. Délka řetězu by měla být taková, aby při zařazení nejmenšího převodníku a nejmenšího pastorku bylo vodítko přehazovačky přibližně vodorovně. Potom je možné podle typu jezdce ubrat či přidat článek. Lanko s bowdenem protáhneme také ve správném místě a lanko uchytíme pod podložku se šroubem a dotáhneme. Dejte pozor, již jsem se také trápil se seřízením přehazovačky, která měla jen uchycené lanko na druhé straně šroubu, než by správně mělo být.

V této fázi, pokud máme nasazené zadní kolo, můžeme začít seřizovat. Nejprve zařaďte o dva až tři stupně výše (na vetší pastorek) bez toho, aniž by jste točili klikami. Pomůže to především při výměně lanka a bowdenů k jejich lepšímu usazení. Vraťte řazení na nejmenší kolečko, povolte upnutí lanka v přehazovačce, lanko dotáhněte a znovu upněte. Nyní vyzkoušejte samotné řazení. Řetěz by měl přebíhat z jednoho pastorku na druhý bez problémů a jakéhokoliv drkotání. Když řetěz špatně nabíhá na větší pastorek a velmi dobře spadává na menší, pootočte seřizovacím šroubem (v místě kde bowden dosedá do přehazovačky) doleva (proti směru hodinových ručiček) a znovu vyzkoušejte. Pokud řetěz nepřebíhá na menší pastorek, otáčejte seřizovacím šroubem obráceně. Pro jemné doladění hraje svou roli i čtvrt otáčky!

V případě, že máte měnič s opačným tahem pružiny povolujte a dotahujte naopak. Pokud aretace řazení funguje nezapomeňte nastavit dorazy. Zařaďte nejmenší pastorek a šroubek tohoto dorazu zašroubujte, aby řetěz z tohoto pastorku již nemohl být naveden níže. Stejný postup platí i pro největší pastorek. Zde hlavně zkontrolujte vzdálenost přehazovačky od výpletu. Nesmí se dotýkat drátů! Někdy se může stát, že při zařazení největšího pastorku přehazovačka jemně poskakuje. Je to způsobeno jejím dosednutím na zuby pastorku. Odstranit tuto závadu by mělo dotažení stavěcího šroubku, který se opírá o hák rámu. Povolení, nebo dotažení tohoto šroubku má vliv na obepnutí pastorku řetězem a tím také na řazení. Pokud se Vám bude zdát, že po Vašem zásahu přehazovačka stále nefunguje tak, jak by měla, obraťte se raději na odborný servis.
Co by jste měli své přehazovačce věnovat, aby jste si dlouhou dobu rozuměli? Udržujte ji v čistotě. Mazání řetězu se zachytává také na přehazovačce, proto ji čas od času omyjte a vysušte. Potom je dobré čepy promazat. Já nejčastěji používám malou dávku oleje WD40. Vhodný je pro tento účel řidší olej, který dobře pronikne do čepů paralelogramu. Po namazání otřete přebytečné mazadlo suchým hadrem. Nečistoty se budou zachytávat podstatně méně.
Po mytí kola, či provozu ve vodě (déšť, brod apod) je dobré rozebrat a promazat vazelínou také kladky přehazovačky. Pokud na kole dojedete, doporučuji zařadit malý převodník a malý pastorek. Ulevíte tím pružině a podstatně prodloužíte její životnost a funkci.