Závity na kole
Součásti se závity jsou asi nejčastější strojními součástkami na kole a jejich bezvadná funkce
je často doslova životně důležitá. Pojďme si tedy o nich říci pár maličkostí.
|
Závit si asi dovede představit každý, zkrátka nakloněná rovina navinutá na rotační válec, která ve
výsledku tvoří šroubovici. Aby to nebylo tak jednoduché, tak se v různých odvětvích a v různých
zemích používají různé typy závitů. Kromě klasických metrických závitů používaných v Evropě a z
větší části i v Asii se ještě velmi často vyskytují závity Whitworthovy. Tyto závity byly a
jsou používány v anglosaských zemích, v USA a zároveň jsou stále na aplikacích, kde je jejich výskyt
dán ryze historickými důvody. Hlavním rozdílem mezi Whitworthovým a metrickým závitem je ve vrcholovém
úhlu - viz. obrázek.
Metrický a Whitworthův závit
Kromě těchto závitů jsou pak ještě trubkové a pancéřové závity (potrubí a armatury), Edisonův a oblý
závit (elektrotechnika), lichoběžníkový závit atd. Jak jsem naznačil, tak v Evropě je nejčastějším právě
závit metrický.
U jízdních kol je metrický závit se základní roztečí použit u běžných spojovacích kloubů, zejména u brzd,
připevnění blatníků, brzdových pák, měniče převodů a přesmykače, klínků klik, připevnění zvonku a dalších
doplňků. Používány jsou i závity s jemnou rozteči, a to u dutých os rychloupínacích nábojů a volnoběžných
pastorků (zde se vyskytují i závity levé). Klasické použití Whitworthova závitu je napříkald na ventilcích.
Každý, kdo rozebíral jízdní kolo a potřeboval opravit nebo vyměnit matici (koncové matice os, matice šlapátek
apod.), zjistil, že závity mají zvláštní rozměry. Je to tím že výrobci používají u řady součástek tradiční
rozměry, jak byly zavedeny v Anglii. Závity pro jízdní kola (ČSN 01 4045) jsou dvojí. Závit s vrcholovým úhlem
60o (obr. 74) se podobá profilem metrickému závitu, závit s úhlem 55o (obr. 75) pak závitu Whitworthovu. U obou
typů se rozteč udává počtem závitů na 1" délky. Závit s velkým průměrem 7,938 min a s 26 závity na 1" se
označí: závit 7,9 x 26 (ČSN 01 4054).
Tabulka běžně používaných závitů
Závěr:
Snad se vám budou předcházející řádky hodit. V dnešní době se sice řeší nefunkčnost součástek prostou výměnou, nebo požadavkem na určitý náhradní díl.
Pokud ale narazíte na starší kolo, které chcete dát do pořádku a používat třeba jako "zimáka", tak by se těchto
pár řádků mohlo opravdu hodit.