Závity na kole

Součásti se závity jsou asi nejčastější strojními součástkami na kole a jejich bezvadná funkce je často doslova životně důležitá. Pojďme si tedy o nich říci pár maličkostí.

Závit si asi dovede představit každý, zkrátka nakloněná rovina navinutá na rotační válec, která ve výsledku tvoří šroubovici. Aby to nebylo tak jednoduché, tak se v různých odvětvích a v různých zemích používají různé typy závitů. Kromě klasických metrických závitů používaných v Evropě a z větší části i v Asii se ještě velmi často vyskytují závity Whitworthovy. Tyto závity byly a jsou používány v anglosaských zemích, v USA a zároveň jsou stále na aplikacích, kde je jejich výskyt dán ryze historickými důvody. Hlavním rozdílem mezi Whitworthovým a metrickým závitem je ve vrcholovém úhlu - viz. obrázek.



Metrický a Whitworthův závit


Kromě těchto závitů jsou pak ještě trubkové a pancéřové závity (potrubí a armatury), Edisonův a oblý závit (elektrotechnika), lichoběžníkový závit atd. Jak jsem naznačil, tak v Evropě je nejčastějším právě závit metrický.


U jízdních kol je metrický závit se základní roztečí použit u běžných spojovacích kloubů, zejména u brzd, připevnění blatníků, brzdových pák, měniče převodů a přesmykače, klínků klik, připevnění zvonku a dalších doplňků. Používány jsou i závity s jemnou rozteči, a to u dutých os rychloupínacích nábojů a volnoběžných pastorků (zde se vyskytují i závity levé). Klasické použití Whitworthova závitu je napříkald na ventilcích.


Každý, kdo rozebíral jízdní kolo a potřeboval opravit nebo vyměnit matici (koncové matice os, matice šlapátek apod.), zjistil, že závity mají zvláštní rozměry. Je to tím že výrobci používají u řady součástek tradiční rozměry, jak byly zavedeny v Anglii. Závity pro jízdní kola (ČSN 01 4045) jsou dvojí. Závit s vrcholovým úhlem 60o (obr. 74) se podobá profilem metrickému závitu, závit s úhlem 55o (obr. 75) pak závitu Whitworthovu. U obou typů se rozteč udává počtem závitů na 1" délky. Závit s velkým průměrem 7,938 min a s 26 závity na 1" se označí: závit 7,9 x 26 (ČSN 01 4054).



Tabulka běžně používaných závitů


Závěr:

Snad se vám budou předcházející řádky hodit. V dnešní době se sice řeší nefunkčnost součástek prostou výměnou, nebo požadavkem na určitý náhradní díl. Pokud ale narazíte na starší kolo, které chcete dát do pořádku a používat třeba jako "zimáka", tak by se těchto pár řádků mohlo opravdu hodit.