Z osmičky na devítku a zpět
V následujícím článku se pokusím vnést trochu světla do donekonečna
omílaného tématu kompatibility pastorků, přehazovaček, řazení a převodníků.
|
Shimano versus SRAM
Téma mnohokrát omílané, ale přesto jsem znovu a znovu dotazován, jak to, že některé
přehazovačky od Shimana fungují s páčkami (otočnými rukojeti, či chcete-li grip shifty)
od SRAMu a některé ne. Ještě před asi pěti lety tomu tak nebylo, SRAM dělal kompatibilní
řazení s Shimanem a nebylo co řešit. Pak ale došlo ke změně v sortimentu SRAMu, který zařadil
do výroby i přehazovačky které však měly jiný převodový poměr na páce paralelogramu (1:1),
kdežto Shimano zůstalo u klasických 1:2. Z tohoto rozdílu vyplývají všechny zmatky.
Nebudu tady rozebírat, který systém je lepší a proč, ale pokusím se nastínit co je s čím kompatibilní a co není.
|
Přesmykačů se změna převodového poměru nedotkla, takže můžete bez obav použít přesmykač od SRAMu
na řazení od Shimana a naopak. Samozřejmě je třeba dodržet výrobce stanovené limity na počty
zubů na převodnících, které přesmykač obsluhuje.
|
|
Řazení od Shimana a jakoukoli přehazovačku od SRAMu nelze donutit k spolupráci.
|
|
Řazení od SRAMu a přehazovačku od Shimana lze ke spolupráci donutit, ale musíte využít
páček nebo otočných rukojetí sérií Rocket, Attack a MRX. Všechny ostatní fungují jen s
přehazovačkami od SRAMu a tedy mají jiný posuv lanka.
|
|
Další trochu ošidnou parketou je kompatibilita pastorků. Tady se naprosto není čeho bát,
protože SRAM, Shimano i Suntour jsou bez problémů kompatibilní. Horší je to třeba s Campagollem
a Miche, kteří používají u svých kazet jiné drážkování, takže na ořech na náboj od
Shimana takové pastorky prost nenasadíte.
|
Z devítky na osmičku a zpět
Máte-li již nějaké dlouhodobější zkušenosti a nejste jen "víkendový válečník", tak určitě víte,
že životnost osmistupňové kazety a řetězu bývá někde kolem dvojnásobku devítky. Pokud na devítce
najezdíte 1300km, tak je to dobré, ale na osmičce se dá bez problémů nalítat 2300km.
Nemluvím tady o silnici, kde se na stejných řetězech dá najezdit více než dvojnásobek nejsou
překvapující ani hodnoty kolem 8000km na jeden řetěz.
Pokud se vám tedy následující údaje zdají zajímavé a chtěli byste na osmičku přejít, tak je
tu několik podmínek, které je nutno bezpodmínečně dodržet a také několik rad:
|
Na osmistupňové kazetu je třeba bezpodmínečně použít osmistupňové řazení.
Snaha ušetřit a použít devítistupňové řazení na které nebudu používat
jeden stupeň nevyjde, protože na kazetě mají jednotlivé pastorky jiné
rozestupy, takž přehazovačku nikdy neseřídíte do funkčního stavu.
|
|
Šířka osmistupňové kazety a devítistupňové je stejná, takže můžete bez obav
použít stejný náboj. Liší se jen šířka jednotlivých pastorků a rozestupy mezi
nimi. Rozdíl je až u osmičky a nižších rozsahů, ale s tím se dnes už moc nesetkáme.
|
|
Můžete použít stávající přehazovačku, protože převodový poměr na páčkách je
stejný. Naopak přehazovačky určené pro devět stupňů fungují na osmičce o dost lepe než na tom, na co byly původně určeny.
|
|
Přesmykače se výměna nijak nedotkne. Shimano i SRAM používají na páčkách stejný převodový poměr.
|
|
Převodníky určené pro řetěz na devítku nemají s osmičkovým řetězem problémy. Horší to bývá
naopak, kde se nedá jednoznačně říci, zda původní převodníky budou fungovat i na devítce.
|
|
Samozřejmě použiste řetěz určený na vámi používaný počet pastorků. Vyjímkou je řetěz od Campagnolla C9,
který je možno použít jak na osmistupňové kazetě tak na devítistupňové.
|
Silnice na MTB?
Na MTB kolech některých borců jsou často vidět silniční přehazovačky. Možná jste to již také párkrát viděli a
ptali jste se proč. Nabízí se hned několik odpovědí. Jednak mají silniční přehazovačky paradoxně silnější pružiny,
takže v bahně a za jiných nepříznivých podmínek řadí lepe než MTB měniče a jednak napínání a vedení řetězu je také
jistější. Pak je tu ještě větší průchodnost terénem, čehož využívají Free-rideři a sjezdaři a další vyznavači tvrdšího
pojetí MTB. Samozřejmě také s sebou nese používání krátkého vodítka silniční přehazovačky i jisté nevýhody, jako je
nemožnost řadit převody typu malá velká a podobné vyprošťováky. Já sám jezdím přehazovačku Ultegra + osmistupňové řazení
XT + kazeta SRAM + převodníky Deore + přesmykač XT. Jak vidíte, tak je to docela slušný mix, ale věřte, funguje naprosto bezchybně.
Závěr
Nemyslím si, že by problémy s kompatibilitou byly nějak složité, naopak, pokud se v tom trochu zorientujete,
tak zjistíte, že kombinovat jde opravdu všelicos. Výsledky jsou pak někdy překvapující v dobrém smyslu.
Souvisejísí články a odkazy: