Z osmičky na devítku a zpět

V následujícím článku se pokusím vnést trochu světla do donekonečna omílaného tématu kompatibility pastorků, přehazovaček, řazení a převodníků.

Shimano versus SRAM

Téma mnohokrát omílané, ale přesto jsem znovu a znovu dotazován, jak to, že některé přehazovačky od Shimana fungují s páčkami (otočnými rukojeti, či chcete-li grip shifty) od SRAMu a některé ne. Ještě před asi pěti lety tomu tak nebylo, SRAM dělal kompatibilní řazení s Shimanem a nebylo co řešit. Pak ale došlo ke změně v sortimentu SRAMu, který zařadil do výroby i přehazovačky které však měly jiný převodový poměr na páce paralelogramu (1:1), kdežto Shimano zůstalo u klasických 1:2. Z tohoto rozdílu vyplývají všechny zmatky. Nebudu tady rozebírat, který systém je lepší a proč, ale pokusím se nastínit co je s čím kompatibilní a co není.


Přesmykačů se změna převodového poměru nedotkla, takže můžete bez obav použít přesmykač od SRAMu na řazení od Shimana a naopak. Samozřejmě je třeba dodržet výrobce stanovené limity na počty zubů na převodnících, které přesmykač obsluhuje.
Řazení od Shimana a jakoukoli přehazovačku od SRAMu nelze donutit k spolupráci.
Řazení od SRAMu a přehazovačku od Shimana lze ke spolupráci donutit, ale musíte využít páček nebo otočných rukojetí sérií Rocket, Attack a MRX. Všechny ostatní fungují jen s přehazovačkami od SRAMu a tedy mají jiný posuv lanka.
Další trochu ošidnou parketou je kompatibilita pastorků. Tady se naprosto není čeho bát, protože SRAM, Shimano i Suntour jsou bez problémů kompatibilní. Horší je to třeba s Campagollem a Miche, kteří používají u svých kazet jiné drážkování, takže na ořech na náboj od Shimana takové pastorky prost nenasadíte.




Z devítky na osmičku a zpět

Máte-li již nějaké dlouhodobější zkušenosti a nejste jen "víkendový válečník", tak určitě víte, že životnost osmistupňové kazety a řetězu bývá někde kolem dvojnásobku devítky. Pokud na devítce najezdíte 1300km, tak je to dobré, ale na osmičce se dá bez problémů nalítat 2300km. Nemluvím tady o silnici, kde se na stejných řetězech dá najezdit více než dvojnásobek nejsou překvapující ani hodnoty kolem 8000km na jeden řetěz. Pokud se vám tedy následující údaje zdají zajímavé a chtěli byste na osmičku přejít, tak je tu několik podmínek, které je nutno bezpodmínečně dodržet a také několik rad:


Na osmistupňové kazetu je třeba bezpodmínečně použít osmistupňové řazení. Snaha ušetřit a použít devítistupňové řazení na které nebudu používat jeden stupeň nevyjde, protože na kazetě mají jednotlivé pastorky jiné rozestupy, takž přehazovačku nikdy neseřídíte do funkčního stavu.
Šířka osmistupňové kazety a devítistupňové je stejná, takže můžete bez obav použít stejný náboj. Liší se jen šířka jednotlivých pastorků a rozestupy mezi nimi. Rozdíl je až u osmičky a nižších rozsahů, ale s tím se dnes už moc nesetkáme.
Můžete použít stávající přehazovačku, protože převodový poměr na páčkách je stejný. Naopak přehazovačky určené pro devět stupňů fungují na osmičce o dost lepe než na tom, na co byly původně určeny.
Přesmykače se výměna nijak nedotkne. Shimano i SRAM používají na páčkách stejný převodový poměr.
Převodníky určené pro řetěz na devítku nemají s osmičkovým řetězem problémy. Horší to bývá naopak, kde se nedá jednoznačně říci, zda původní převodníky budou fungovat i na devítce.
Samozřejmě použiste řetěz určený na vámi používaný počet pastorků. Vyjímkou je řetěz od Campagnolla C9, který je možno použít jak na osmistupňové kazetě tak na devítistupňové.




Silnice na MTB?

Na MTB kolech některých borců jsou často vidět silniční přehazovačky. Možná jste to již také párkrát viděli a ptali jste se proč. Nabízí se hned několik odpovědí. Jednak mají silniční přehazovačky paradoxně silnější pružiny, takže v bahně a za jiných nepříznivých podmínek řadí lepe než MTB měniče a jednak napínání a vedení řetězu je také jistější. Pak je tu ještě větší průchodnost terénem, čehož využívají Free-rideři a sjezdaři a další vyznavači tvrdšího pojetí MTB. Samozřejmě také s sebou nese používání krátkého vodítka silniční přehazovačky i jisté nevýhody, jako je nemožnost řadit převody typu malá velká a podobné vyprošťováky. Já sám jezdím přehazovačku Ultegra + osmistupňové řazení XT + kazeta SRAM + převodníky Deore + přesmykač XT. Jak vidíte, tak je to docela slušný mix, ale věřte, funguje naprosto bezchybně.


Závěr

Nemyslím si, že by problémy s kompatibilitou byly nějak složité, naopak, pokud se v tom trochu zorientujete, tak zjistíte, že kombinovat jde opravdu všelicos. Výsledky jsou pak někdy překvapující v dobrém smyslu.


Souvisejísí články a odkazy:

Copak to tam rachtá? - přesmykače typu topswing a problémy s nimi
Jak na čepy v přehazovačce
Jak seřídit přehazovačku přesmykač
Určení řetězové linky
Rozebrat zapouzdřený střed?
Shimano V-Brzdy - máte je nainstalovány správně?
Přehazovačka – jak na ni
Utahovací momenty pro Shimano komponenty
Park Tool - návody na údržbu
Myths and Milestones in Bicycle Evolution - trocha historie nikoho nezabije
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část první
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část druhá
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část třetí
Co jste kdy chtěli vědět o řetězech...aneb bikové řetězy od A po Z - část čtvrtá