Helmy, přilby a kokosy
Snad každý rozumný člověk ví, že přilba prostě k jízdě na kole (a nejen na kole) patří. Vyznat se ale v nabídce, která je na trhu, není jednoduché a zkratky a výrazy znějící jak indiánský jazyk toho také moc neříkají. Pojďmě se tedy podívat jak to s těmi přilbami vlastně je.
|
Proč helmu?
Neštěstí nechodí po horách ale po lidech. Tak tuto pravdu si už ověřilo mnoho z nás, když tlačilo nepojízdného bika s přetrženým řetezem 20km domů. Příště,
poučen z předchozích problémů bere si bajker nýtovač a je tak připraven. Ptáte se kam tím mířím? Představte si podobnou situaci, jen místo
přetženého řetězu tu máme pád s vážnýmy následky, z kterého pokud se biker dostane a jedná se jen třeba o otřes mozku, tak většinou po propuštění z nemocnice míří do prodejny
a kupuje přilbu. Pokud se z toho ale nedostane, tak si už přilbu asi nekoupí, protože druhá šance se nekoná. Rozdíl je jasný... Nechci tady moralizovat nad tím, že přilbu máte
nosit a proč ji máte nosit, o tom toho bylo jistě napsáno dost a nejedna rozumná diskuse se změnila ve flamewar. Jen pamatujte, že dnes lze na těle "spravit" téměř vše, jen ten
mozek a hlavu vám nikdo nedá dokupy.
Jak vybírat
Především by jste se měli rozhodnout na co přilbu vlastně budete mít. Na každou disciplínu jsou dnes trochu
(hodně :-) jiné přilby, takže asi nebudete používat integrálku na XC. Pak asi přichází na řadu (jako obvykle)
finanční stránka věci, která podstatně ovlivní užitné vlastnosti přilby, protože nejlevnější kousky pod 1000Kč
často nemají in mold technologii, taže odvětrání nebývá nejlepší. Jak jsem naznačil doporučuji připlati a koupit
helmu s technologií in mold, které mívají lepší odvětrání a celkově kvalitnější zpracování. Další věcí je upínací
mechanismus, který má kažý výrobce trochu jiný. Různá kolečka, klipsy a řemínky jsou jen namátkovým výběrem z
variací, které výrobci dodávají na trh. Nechci se pouštět do úvah, která helma je lepší a proč, protože každému zkrátka
sedne něco trochu jiného. Celkem příjemná věc je štítek, který nejen že cloní slunce, ale také chrání před přehlédnutými
větvemi, které odklání dál od obličeje.
Teď už ale k samotnému výběru. Jak jsem se již zmínil, tak každému sedne něco jiného a každá hlava je prostě jiná.
Takže pokud nechcete absolvovat stejné peripetie jako hlavní hrdina jedné povídky Šimka a Grossmanna, tak vybírejte a přizpůsobujte
helmu své hlavě a ne naopak. Pokud už Vám přilba sedne (to prakticky znamená, že jste vybrali) a cítíte se v ní pohodlně a nikde netlačí, tak nezapomeňte správně nastavit
upínací mechanismus. Přilba by na hlavě měla držet a upínací pásek pod bradou by měl být tak utažený, že se po něj dají vsunout maximálně dva prsty.
Další věci jako odvětrání, barevnou stálost a kvalitu výstelek bohužel těžko bez zkoušky v akci posoudíte, takže vybírejte spíše z kousků od renomovaných značek.
Trocha teorie:
|
Velikost |
Kromě tzv. univerzální velkosti, která je záležitostí spíše levnějších přileb se přilby dělí podle velikosti podle obvodu hlavy.
|
|
Větrací otvory |
Jejich počet není (ač někteří výrobci tvrdí opak) zcela určující pro kvalitu odvětrání, takže dejte spíše na rady uživatelů.
|
|
Štítek |
Může být integrovaný, odnímatelný, odvětraný, z nětříštivého materiálu atd.
|
|
Přítlačný mechanismus |
Slouží k uchycení přilby na hlavě a k mírnému přizpůsobení velikosti. Každá firma má svůj speciální systém. Jedná se většinou o
různé kombinace pásků, lanek, suchých zipů atd.
|
|
Technologie výroby |
Přilby jsou vyráběny buď technologií lepení skořepiny na polystyren nebo tzv. in-mold, což je lisování polysternové hmoty do skořepiny za vysoké teploty.
Samozřejmě aby to nebylo tak jednoduché některé firmy mají pro tuto technologii (in-mold) vlastní označení.
|
|
Síťky proti hmyzu |
Mnohokráte diskutovaná věc, která určitě není špatná, ale pokud má někdo štěstí, tak mu do přilby vletí
vosa i jinudy. Každopádně se bez ní prodává spousta přileb a rozhodně si nemyslím, že by byly kvůli tomu nanic.
|
|
Záruka |
Někteří výrobci dávají při předložení zničené přilby slevu na novou a nebo dokonce celou novou helmu zdarma.
|
Závěr
Nezapomeňte, že aby helma k něčemu byla, tak je třeba ji používat. Pověšená na camelu na zádech, jak ji často vídám u některých bajkerů, je opravdu nanic.
Pokud se vám už někde podaří přilbu rozštípnout nebo nalomit, tak ji neslepujte a neopravujte.
Opravená přilba už totiž nedokáže plnit svůj základní úkol a tím je utlumení nárazu. Stejně tak naprasklá skořepina už nedokáže napříště účinně roznést sílu při dopadu.
Na úplný konec vám už snad jen popřeji, aby vám přilba opravdu dlouho sloužila bez toho, abyste jejich služeb museli využít.
Souvisejísí články:
Zajímavé odkazy: