Copak to tam rachtá?
Vydává váš přesmykač při přejezdu jakékoli nerovnosti neuvěřitelné zvuky? Nevíte co s tím?
Chcete už koupit jiný, protože se to nedá vydržet? Zkuste si přečíst následující článek,
kde autor popisuje, jak takovým kouskům lehce přední měnič odnaučit.
|
Přesmykače typu topswing, jsou známy velice rychlým vznikem vůle v čepech, která není zachycována
pružinou napínající ramínko měniče, ale jen jakousi pojistnou pružinkou. Ta svoji funkci zas tak dobře neplni a
po velice krátkém čase ztratí původní předpětí, takže výsledek je takový, že celý mechanismus paralelogramu je jedno velké chrastíko.
1
|
Šroub objímky přehazovačky
|
2
|
Dorazové šrouby
|
3
|
Upínací šroub lanka
|
Pomineme-li krajní možnost, kterou je výměna topswingu za
downswing
(tuto možnost doporučuji všem, kteří se neradi stále vrtají v kole), tak
nejjednoduší řešení je prostě oné pojistné pružince k lepší funkci dopomoci prostým přiohnutím. Jsou sice různé další metody, přičemž některé patří
spíše do oblasti šamanství a při jisté shodě okolností fungují, ale takové omotávání čepů přesmykače nití, různé natahování gumiček,
nebo zalévání čepů jednou ze složek epoxidu, se mi nezdá jako ideální postup jak něco seřídit. Jednoduše řečeno, pokud chcete dát stávajícímu přesmykači ještě šanci,
tak vyzkoušejte následující postup.
Co budete potřebovat:
Jak na to:
Jak vidíte, tak k inkriminované součástce není zrovna ideální přístup, takže bude potřeba najít nejvhodnější nástroj a mít trpělivost. Ideální je rozevřít
paralelogram a umístit tam buď
montážní zarážku
, kterou Shimano dodává spolu s přesmykači a nebo cokoli jiného vhodného. Poté máme k pružince lepší přístup a můžeme ji vyjmout buď kleštěmi nebo lehce vypáčit šroubovákem.
Pružinku ohneme tak, aby byla v takovém stavu, že ji jsme ještě schopni umístit zpět, ale přitom vyvíjela dostatečný tah na čepy.
Co platilo o trpělivosti při demontáži to
teď platí dvojnásob, zpětná instalace je opravdu dost obtížná. Ve výsledku bychom měli mít přesmykač v takovém stavu, že vůle v
čepech sice zůstala, ale při zaklepání demontovaným přesmykačem jen tak v ruce (je třeba vyjmout montážní zarážku a v bodě kde
je uchyceno lanko působit takovou silou, aby se mechanismus paralelogramu neopíral o dorazové šrouby), není patrná.
Závěr:
Netvrdím, že popsané řešení je na věčné časy, ale mně většinou vydrželo tak na 2000km. Ve svém pokusničení jsem vyzkoušel
pružinku nahradit gumičkou z jakéhosi těsnění, ale výsledek byl nepoužitelný. Možná že by šlo také použít pérovou podložku, ale tuto možnost jsem nezkoušel.
Mnoho bikerů o této možnosti neví, takže se mi snad podařilo ukázat Vám zase něco nového a užitečného.
Souvisejísí články:
Zajímavé odkazy: